Sida 1 av 3

Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 11:27
av Midgård
Jag styr ramstyrningen på min Moheda M91 huggarvagn med traktorns ordinarie spak för bakre hydraulik. Vagnen är kopplad till Valtra A82 med 52 l/min oljeflöde max. Dock är hastigheten på ramstyrningen, vid tomgångsvarv på traktorn för stor, så man har ingen precision. Har pratat med Lantmännen Maskin om detta och de föreslår en strypbricka vid anslutningen till ramstyrningens hydraulkolv, dock osäkra på hur stort hålet ska vara i brickan. År det någon som har samma erfarenhet och ev tips?

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 11:31
av Domppi
Jag gissar på1.5-2mm stort hål i brickan.Det är ju lätt att borra upp hålet i brickan om du tycker att ramstyrningen blir för långsam!

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 11:35
av Slurfi
Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?
Ett tips jag läst är att ta ett mynt av rätt storlek tex en 25 öring och borra ett 2mm hål i den
till att börja med, gör större hål vid behov osv.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 11:50
av Midgård
OK. Kanske lämpligt då att förborra ett par tre brickor på 1,5 2,0 och 2,5 mm dia och sätta in 2mm brickan först och prova. Som det är nu far ramstyrningen ut mot ändläget direkt om man inte är ytterst försiktig och småduttar på spaken, och så kan man ju inte ha det. Tack för tipsen ska prova så snart tillfälle ges.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 12:33
av nordtravare
finns det inte nipplar för det med mkt litet hål för uppborrning

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 12:34
av eqlazer
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 13:40
av Zalman
eqlazer skrev:
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.


Visst kan man justera flödet på Advance, Versu och Direct modellerna med LS system.

Dock har nyare Valtra med 73 eller 90lpm pumpar ofta en ratt som man kan justera flödet med.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 14:04
av Midgård
Nja i mitt fall så skulle man ju då behöva justera flödet på just enbart det uttag som driver vagnstyrningen. Justerar man ner totala flödet så drabbar det ju hela kranen och allt annat och det vore ju inte så bra. Man vill ju inte behöva justera fram och tillbaks heller i onödan.
När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar.
Får nog testa detta med strypbricka av något slag.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 14:40
av eqlazer
Zalman skrev:
eqlazer skrev:
Slurfi skrev:Har inte Valtra justerbart flöde på yttre hydrauliken?

Det är först på Advance och liknande modeller med elektrisk styrning som man kan justera flödet.


Visst kan man justera flödet på Advance, Versu och Direct modellerna med LS system.

Dock har nyare Valtra med 73 eller 90lpm pumpar ofta en ratt som man kan justera flödet med.


Ahh, hittade den nu i manualen för N Classic/HiTech. Hade inte sett den tidigare då den är extrautrustning.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 14:46
av eqlazer
Annars kan man väl montera dit en ställbar strypventil. Lite dyrare men om man vill kunna justera så är det ju inte lika slabbigt att hålla på med jämfört strypbricka.
http://www.kyrkvretens.se/sv/stypventil ... ucts_id/73

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 14:49
av värmSkog
Slurfi skrev:Ett tips jag läst är att ta ett mynt av rätt storlek tex en 25 öring och borra ett 2mm hål i den
till att börja med, gör större hål vid behov osv.


Så gjorde jag på hydrauliska planerskopan som var på tok för het till förra minigrävarn, Funkade kanon!

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 15:16
av Blondin 750
Om man använder stryp/backventiler och stryper returflödet, inte oljan till cylindern, så hålls funktionen stum. Dessa är dyrare men funktionen blir mycket bättre.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 16:32
av Midgård
Det där med strypventiler vore nog en elegant lösning, där möjlighet till justering ges.
I detta fall som gäller en dubbelverkande kolv till ramstyrning är det kanske inte så känsligt men annars kan väl placeringen av strypningen få betydelse för funktionen, dvs ett tryck ska byggas upp innan stabil funktion erhålls. I ramstyrningen ligger ju normalt inget högt konstant tryck på kolven jämfört med t ex en tung hydraulkran o.d..

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 16:55
av rikard_e
En strypventil i form av en kran hade väl varit passande?

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 16:59
av gnisten83
Strypnippel för borrning funkar fint, börja med Max 1,5mm