Sida 2 av 3

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 16:59
av gnisten83
Strypnippel för borrning funkar fint, börja med Max 1,5mm

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 17:57
av Midgård
Bör man ha strypning på bägge sidor om den dubbelverkande kolven för att erhålla symmetrisk funktion eller räcker det med ena sidan mån tro?

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 18:41
av Blondin 750
Det bör räcka med med att bara strypa på ena sidan för att få ner farten om inte kolven påverkas av nåt, men eftersom den ska användas i skogen så tror jag att det är bäst att strypa båda sidor, annars finns ju risken att ena sidan evakueras snabbare än det fyller upp på trycksidan om styrningen används vid besvärlig terräng och lågt varvtal. Stryp/backventil är kanske lite overkill på den här applikationen men det eliminerar garanterat att man får dålig uppfyllning på +sidan.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 19:06
av Midgård
Blondin 750 skrev:Det bör räcka med med att bara strypa på ena sidan för att få ner farten om inte kolven påverkas av nåt, men eftersom den ska användas i skogen så tror jag att det är bäst att strypa båda sidor, annars finns ju risken att ena sidan evakueras snabbare än det fyller upp på trycksidan om styrningen används vid besvärlig terräng och lågt varvtal. Stryp/backventil är kanske lite overkill på den här applikationen men det eliminerar garanterat att man får dålig uppfyllning på +sidan.


Ja precis det var ungefär så jag tänkte. Får fundera lite och sedan prova när det blir lite varmare ute. Har också planer på att sätta in någon form av gränslägesbrytare för de hydrauliska stödbenen, så jag har en varningslampa på vid ratten som lyser när benen är nere. Annars är det bara en tidsfråga innan man knäcker ett stödben.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 19:52
av Slurfi
Absolut!
En lampa för stödbenen framme på instrumentbrädan vore fint.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 21:20
av valmet862
Finns ju dubbelnippor med strypt hål ca 2mm vore nog lagom och dom skruvar du in i snabbkopplingarna som går till vagnstyrningen,enklast är att sätta dom där istället för vid cylindrarna,och förstås i båda slangarna.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tis 12 feb 2013, 22:21
av Midgård
valmet862 skrev:Finns ju dubbelnippor med strypt hål ca 2mm vore nog lagom och dom skruvar du in i snabbkopplingarna som går till vagnstyrningen,enklast är att sätta dom där istället för vid cylindrarna,och förstås i båda slangarna.


Hur ser de ut? Är det gänga i anslutningarna som man kan skruva in dem i?

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: ons 13 feb 2013, 04:47
av stegmaster
Midgård skrev:När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar..


Detta låt mysko för mig med, har samma pump som dig, dock inte samma vagn.
Har kört med Farma med 1 stor cylinder och nu Farmi med 2 mindre, men har aldrig tyckt at detta er nåt problem.
Vad er det du kör då du behvöer sådan nogra precision?? :surp:
Hur upplever ni som kör strörre valmet/valtra med 73l/min pumpen detta då????

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: ons 13 feb 2013, 05:48
av halvproffs
Har inte heller upplevt det som ett problem men har inte riktigt lika stort flöde.Har haft både enkla och dubbla cylindrar. Däremot har svängen gått för fort så där har jag satt på reglerbar strypventil. Funkar kanon.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: ons 13 feb 2013, 10:11
av Midgård
stegmaster skrev:
Midgård skrev:När jag frågade verkmästaren på Lantmännen Maskin så sa han att de inte hört någon annan klaga på detta och det är ju märkligt då det sålts mycket av dessa traktorer och huggarvagnar..


Detta låt mysko för mig med, har samma pump som dig, dock inte samma vagn.
Har kört med Farma med 1 stor cylinder och nu Farmi med 2 mindre, men har aldrig tyckt at detta er nåt problem.
Vad er det du kör då du behvöer sådan nogra precision?? :surp:
Hur upplever ni som kör strörre valmet/valtra med 73l/min pumpen detta då????


Tja, det är väl inte så att jag är i behov av väldigt stor precision men det funkar inte bra som det är nu. I princip så snart jag för hydraulspaken åt ena eller andra hållet, så far vagnstyrningen ut mot ändläget så snabbt att hela vagnen gungar till. Det krävs stor försiktighet för att undvika detta och i stället få den att "krypa" dit man vill.
Jag tackar för alla tips och ska prova mig fram.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: ons 13 feb 2013, 14:33
av OlaE
För små hydraulcylindrar då. ;)

Nå, själv upplever jag inga problem på Valmeten med hydraulflödet.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tor 14 feb 2013, 12:18
av ss0803
Tycker också detta lät lite märkligt. Vad säger Lantmännen, känner de igen problemet från andra kunder?

Jag upplever inte vagnstyrning alls snabb på M120-vagnen, men det är klart kolven är nog lite större. Skulle nästan vilja påstå att den går relativt sakta när traktorn går på tomgång.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tor 14 feb 2013, 13:38
av Botvig
En redusering på flödet till vagnsstyrningen är kanon då man kör med lite högre motorvarv( typ låg växel och tunga lass) då kan man smyga runt träd och större stenar. Prova dig fram. Håldiametern beror på vilket varv du normalt kör mest på när du använder ramstyrningen (1,5-2mm)
En signallampa för stödbenen är enkelt att montera, en oljetrycksgivare monteras med t-stycke på tryckslangen till stödbenen,serie koppla dessa och sätt en lampa vid ratten.

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tor 14 feb 2013, 17:38
av Midgård
Som jag nämde ovan har jag dryftat problemet med ramstyrningen med Lantmännen men de har inte hört detta från något annat håll! Jag köpte vagnen för mindre än ett år sedan och har i och för sig fortfarande garanti på ekipaget. Kanske helt enkelt ska överlåta problemet på Lantmännen.
Ja, ide´n med oljetrycksgivare är inte så dum. Borde ju bli betydligt robustare än en mekanisk gränslägesbrytare (om än lite dyrare förmodligen).

Re: Dämpa flödet till ramstyrningen

Postat: tor 14 feb 2013, 18:01
av torpöbo
Ett alternativ är väl att smygköra lite med spaken, man behöver ju inte köra fulla spakrörelser. Då slipper man hålla på med brickor o grejer :)