Skogsvagn (Huggarvagnar)

Snarkätting med söknål

7 inlägg 4319 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snarkätting med söknål

Applegate  
#207644 Här kommer säkert forumets dummaste fråga (tycker nog många) men någon måste ju ställa den:
Hur fungerar en snarkätting med söknål?
Ville ha en kätting att koppla till vinschen så wiren skonas och tänkte mig då en kätting med en större och en mindre ögla i varje ända men fick en kätting med en pinne (söknål) och en mindre ögla i andra ändan. Hur skall jag trä den? Vad är fördelen mot en sådan variant jag tänkte mig? Finns ju fler varianter har jag sett. Tänkte ju bara dra fram virket till huggarvagnen..........



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Snarkätting med söknål

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207651 Du tar nålen, trär den under virket och sticker sedan i öglan.

Sen har du i vajern en speciell krok, sk förkortningskrok.
Bild

Den kan du häkta i den delen av kedjan du har trätt igenom öglan. Fördelen är att du slipper ha vajern släpande på marken under virket. Har (hade) själv den här lösningen, och ställde ung. samma dumma fråga för några år sedan. :-)

Användarvisningsbild

Re: Snarkätting med söknål

vetinte  
#207658 Skall väll vara änklare att få in kätingändan genom ögglan när man har "nålen" har jag fått höra.

Använder ingen sån själv när jag drar virke. Anväder en vanlig kätting med ett schakel i ena änden. Som är större än kätingen så de blir en "strypsnara". Men det kanske e värt att pröva.

Användarvisningsbild

Re: Snarkätting med söknål

Skogshuggarninorr35  
#207674 Det är ju lättare att få kättingen under stocken när du ha nålen.

Avatar Fallback

Re: Snarkätting med söknål

Applegate  
#208075 Tänkte på en sådandär förkortningskrok, det är säkert helt ok så länge snarkättingen är i spänn men om man släpper efter för att göra ett omtag eller liknande finns det då inte risk att kättingen släpper från förkortningskroken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snarkätting med söknål

pasvik  
#208083 Min erfaring er at nålen snart blir krokete, blir da vanskelig og løsne, du må tre kjettingen ut samme veg som da du setter fast stokkene, blir vanskelig da stokkene ligger hardt sammen, liker best de vanlige strupe krokene, de er bare og løsne så kan du vinsje laus kjettingene fra stokkene. Vanlig forkortningskrok vil ikke strupe/stramme rundt stokken og da vil du miste last på vei til velteplass.

Avatar Fallback

Re: Snarkätting med söknål

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208140 Kör med snarkättingar med nål och förkortningskrok när jag winschar med min wirekran (enbart står och drar fram utan att samtidigt lasta).
Har aldrig upplevt att förkortningkroken lossnar från kättingen. Har man rätt dimension på kroken gentemot kättingen sitter den rätt stadigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).