Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur kopplar jag huggarvagnen MF 575 mp?

4 inlägg 4127 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kopplar jag huggarvagnen MF 575 mp?

Hultebergarn  
#207047 Fick hem traktorn idag. En Mf 575 mp 4wd. Skall nu koppla in huggarvagnen. Men hur gör jag det? Har ju totalt sex uttag bak, alla är honor och det finns ingen märkning. Alla uttag till höger har pluggar, dom till vänster har det inte.

Har laddat ner manualen ifrån maskinisten, men blir inte klokare av det. Har lyckats klura ut att 4 av uttagen går till ventilpaketet inne i traktorn. Är det bara att köra vagnen på dom övriga två då? Eftersom det inte finns någon märkning vet jag ju inte vilken som är tryck respektive retur. Sitter ett returfilter bak på traktorn som jag först trodde var inkopplat, men så var inte. Min vagn har en hane och en hona vilket gör att jag behöver gå via filtret om jag inte skall köpa nya kopplingar.

Skulle fått traktorn förra tisdagen, men den kom först idag:( vilket gör mig lite lätt stressad. Alla tipps är välkomna då jag verkligen
måste ha igång kärran denna helgen.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag huggarvagnen MF 575 mp?

arbro350  
#207064 Det är det bästa att returen går genom filtret
Skruva ut ratten under hydraulventilspaken
vänstra spaken bakåt troligen den övre vänster om toppstångfästet
Fanns olika spakhållfunktioner annars spärra spak bakåt med gummistege eller dyl
Ramstyrning i huggarvagnpkt?
Finns möjlighet att koppla ihop snabbvxlpump o hydraulpump för bättre flöde
kolla så tryckbegränsaren sitter på samma sida som hankoppling

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag huggarvagnen MF 575 mp?

Hultebergarn  
#207070 Har kikat lite mer på traktorn. Överst till höger verkar gå till någon form av ventil inne under hytten. Tror även att lastaren matas ifrån denna ventil. Samt även ventilpaketet inne i hytten(svårt att se). Ser även ut att gå länkage till denna ventil. Så frågan är om inte detta är trycksidan? För varför skulle man vilja välja olika lägen på en retur?

slangen överst till vänster går in och försvinner ner in under hytten någon stanns, så denna borde ju vara retur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag huggarvagnen MF 575 mp?

arbro350  
#207134 när ni sitter i stolen finns en väljarventil till vänster nedanför låret
vänsterläge ger tryck till extra utrustning (ex frontlastare tipputtag
ett av uttagen för mig att det var överst vid toppstångfästet
Mittläge tryck till lyftarmar Högerläge sammankoppling av pumparna
ger då 62L/min vid 2250rpm dock med lägre tryck då snabbvxlpump
är av kugghjulstyp 175kg enkelt ger 210 kg samt att man
sätter inre lyftarmsreglage på yttre hydraulik yttre på max lyft
glöm dock inte att gå ur yttre hydraulik när vagn kopplas bort
pump mot överströmmning överhettning pumpslitage

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).