Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskran och vagn till Foton 404

173 inlägg 76788 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

OlaE  
#207305
vetinte skrev::surp: :lol: Det såg lite skumt ut :lol:
Säljs de sån ?
Eller e det för att visa skilnaden bara ?
Men jag förstå nu hur du tänker.


Just den bilden är nog bara för att visa skillnaden på lavett och teleskop. :wink:

FTG
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207307 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207308 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Sundvik  
#207313 Om man inte har någon som helst erfarenhet av varken det ena eller det andra vilken blir rekommendationen till en nybörjare ?

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

OlaE  
#207314
Sundvik skrev:Om man inte har någon som helst erfarenhet av varken det ena eller det andra vilken blir rekommendationen till en nybörjare ?



Kör utan, det gör jag. :lol:

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

totte  
#207319
Sundvik skrev:Om man inte har någon som helst erfarenhet av varken det ena eller det andra vilken blir rekommendationen till en nybörjare ?


Köpa det som för tillfället är ett bra alternativ till vagn oavsett vad den har för stödben, och sen läsa den här tråden ordentligt och anpassa hanteringen efter dom uppenbarligen rätt små nackdelar som finns med det ena eller det andra. En åsikt som jag själv grundat enbart på att läsa den här tråden, men tycker det verkar som en rätt relevant slutsats.

Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Sundvik  
#207322 Då blir det en 8 tons Farma med lavett för mig, det känns just nu bäst.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207330 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Sundvik  
#207339 Ingen stor traktor , en Valmet 502

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207348 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

Hema  
#207409 Det finns vagnar såsom Mowi och moheda som har satt teleskopbenen på grinden. Då kommer benen högre upp och är inte ivägen för stubbar och stenar. Men då har du inte möjligheten att ha kranen på 3-punkten med stödbenen. Har du teleskopben är väl vinsch ett måste, om du skulle välta. Då kanske den ska sitta på vagnen o inte kranen..

Ps: Jag är också på jakt efter en mindre vagn till min 160cm breda traktor. Ångrar lite att jag sålde av min ATV för att finansiera traktorköpet, skulle sålt min kranmankärra ist. Till ATVn skulle jag kopplat en lunningsvagn.. jaja lätt o va efterklok. Tycker min odrivna kranman är lite för liten efter traktorn. Längre o starkare kran hade inte heller varit fel.

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

stegmaster  
#207414
donky-kong skrev:Lavettstädben har en oskyddad hydraulkolv. Lätt att serva och inspektera. Dock finns en riska att skada kolven vid lastning..

Teleskopstödben har kolven skyddad, vilket försvårar underhåll.


Nja, riktig så enkelt er det inte, finns flera vagner med teleskopstödben och kolven på utsidan, typ som her.
Bild



Sen finns det flera med lavett, med rett så skyddade kolvar, så din beskrivning bordet nog vara lite mer nyanserad. :geek:

Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207435 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

vetinte  
#207437 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken typ av stödben på huggarvagnen?

OlaE  
#207443 Man tycker det skulle vara lättare att välta upp en vagn som trillat om det sitter lavettben på den än en vagn med teleskop, tack vare lavettbenens rörelseschema.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).