Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskran och vagn till Foton 404

173 inlägg 76087 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216854 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

axwell  
#216927 Nu vetjag, gör som jag har gjort bytt ut originalstolen.

Jag har två varianter, en som har formen som en 2 sits gammeldags mc-dyna där underdelen av plåt rymmer en hel "bra ha" grejer, överdelen 10 cm(för mycket) klädd skumplast.
Den andra; sitsen från en verkstadskontorsstol.

Lyfter på fötterna snor runt på ändan, i ett huj sitter man vänd bakåt och där sitter ventilpaketet på lämplig höjd.

Vetinte om det går så mycket snabbare med vändbar stol.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216932 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

rokon  
#216938 axwell när du snor runt på ändan på mc-dynan sitter du då sedan med med fötterna bakåt? Med vaderna vinklade bakåt?

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

traktorz  
#216939 OLJA
OKQ8 T1000 är en STOU-olja, dvs samma som vi använder, Agrol Kombi Classi, dessutom samma typ som Statoils Multi Way och Biltema Tractor Oil Universal, Kombiolja 10W-30. Till vårt grävaggregat har vi bytt till en specifik Hydraulolja ISO VG 46. Vi gräver inte vintertid, annars hade vi behövt den tunnflytande ISO VG 32. Vi upplever faktiskt hydraulprestanda som väsentligt bättre med den oljan.

Till din grävare har du förmodligen en hydrauloljekylare, så mitt tips är att använda ISO VG46 till den. Visst är det praktiskt med samma olja i alla maskiner, men du får billigare olja och bättre prestanda med en därför avsedd hydraulolja.

Ref:
♦ Agrol Turbo Kombi (STOU) eller dedicerad Hydraul SHS 32/46
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 675#284675

♦ SHS 32 hydraulolja eller UTTO-olja
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=230488

♦ Oljor, förklaringar, tabeller
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20815


VENTILPAKET
Jag inser fördelen med att kunna operera ventilpaketet från endera sidan om draget till traktorvagnen. Kanske som ide med ventilpaketet monterat på en svängbar teleskopisk bom liknande den enkla kran som finns på timmerkärror/vedvagnar till ATV.

Ett ventilpaket med alla dess mer eller mindre långa slangar blir ju tungt och otympligt att flytta fram till traktorns högra eller vänstra skärm. Att ha det fäst till vagnen vid transport eller parkering, samt utsvängbart sidledes med hjälp av en bom vid användning tycker jag skulle funka praktiskt.

Man behöver nog fundera lite mera innan man sätter sig ner och skissar på en vettig implementering.

Ref:
♦ Kran till Julas timmerkärra #640021
http://www.jula.se/kran-640022

Avatar Fallback

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

axwell  
#216945
Ventilpaket-fäste.jpg

P4260046.JPG

P4260048.JPG


Här är det kontorsstolen som senare har fått några lager liggunderlag och konstläder ovanpå.

Var ett tag inne på att använda en större mopedsadel med exenterfastsättning så att den rör sig bakåt om den snurras.

Där här fungerar så bra att mopedsadeln får hänga kvar på spiken.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

rokon  
#216949 :)

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

herjman  
#216952 Orkar inte läsa igenom hela tråden men borde inte kranmans drivna T5000 vagn vara idealisk?

Har inte läst om någon som provat den dock..

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

traktorz  
#216953
axwell skrev:Där här fungerar så bra att mopedsadeln får hänga kvar på spiken.


Fint ekipage och finurlig fastsättning av ventilpaketet, med en klämma för stödhjul.

Avatar Fallback

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

Brickan  
#216962
herjman skrev:borde inte kranmans drivna T5000 vagn vara idealisk?
Jag har bara sett den på bild. Den är den enda i klassen med drift. Fast boggi. Fasta bankar. Ramstyrningen ser inte superstabil ut. Klen vinsch - många drar 14-18kN, 35-40m denna 25m, 5kN. Den är också den i särklass dyraste.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216968 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

axwell  
#216969
vetinte skrev:axwell
De var ju klockren :lol:
Snajsigt. Men de kräver avstånd mellan traktor o kran. Din kran sitter på vagnen o avståndet e ju då större. Min kommer att sitta i 3-punkten o då blir ju avståndet mindre. Tror inte jag får plats med en sån lösning tyvärr.
Monteringen med klämma för stödhjul var en grej jag tar med mig. De e ju en enkel lösning vid montage o vridning.


Mitt grävaggregat sitter nog minst lika nära traktorn som din kran och det fungerar också.
Med aggregatet på blir det inte lika smidigt att gå direkt upp/ned till stolen bakifrån men med midjemåttet under kontroll går det tillräckligt bra.

Grävaggregatet sitter inte i trepunkten utan mycket närmare i en hjälpram, därför plockas först hela det paket bort. Fötterna får stöd på speciella fotpinnar som sitter på aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#216971 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

vetinte  
#217045 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskran och vagn till Foton 404

ss0803  
#217075 En höjning på kanske 200mm had nog varit perfekt. Då kan du lägga ner bommen parallellt med taket och kanske tillverka ett fäste för gripen framför motorhuven.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).