Tips & Trix - skotning med huggarvagn

FTG mini
 Svara  349 inlägg  148647 visningar  37 följer
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

#372042 Nu är det väl inte alla som kan göra det men jag viker ihop kranen. Man får ingen fastklämning av lasset men jag föredrar ändå ett spännband i de lägena.

Brukar även göra det med tom vagn. Men väldigt trevligt med lass och finns det en tråd på vägen kör jag säkert ner den annars...

Mowi
Användarvisningsbild

Vardon skrev:Nu är det väl inte alla som kan göra det men jag viker ihop kranen. Man får ingen fastklämning av lasset men jag föredrar ändå ett spännband i de lägena.

Brukar även göra det med tom vagn. Men väldigt trevligt med lass och finns det en tråd på vägen kör jag säkert ner den annars...

Det där kan man bara gör med Kesla/Patu 211, 202 & 203 (Vet inte vad de tidigare Patu hette). Har inte sett det på några andra kranar. Någon annan som sett det hos nån annan tillverkare?

Användarvisningsbild

#372046 Vil minnas jag sett det hos Igland med, men inte er så konstig kanske då dom köper kraner från Kesla :wink: , sen gör dom sina egna vagner.(vagner med boggisväng och evt navdrift, och even palbroms finns, så man kan slinka sig fram ved att vrida boggien fram och tilbaka).

Annars:
Men med kranen i den höjden Molnia har på sin bild kan inte jag köra.
Er knappt så jag kan köra helt fulla lass, för kranen får ligga helt vågrett över lasset om det ska gå bra. :cry:
Första och största hinderet er en järnvägsundergång som er typ 3m hög (en vanlig lastbil går inte under, någon som vet hur hög en sådan er över hytten??), så kommunen får henta sop, och kloakk med pickup och traktor med skittunna.
Sen kan man luras, då vägen stiger ganska brant medans överfarten er plan, så det nyper rett lågt på hållet lengst bort på bilden. (er jag och en kompis som flytter en Moelven brakke på palllyften på bilden)
Dessutan slenger kommunen på lite grus nu och då, så man vet ju inte riktig hur högt det til enhver tid heller. (på cm nivå).
Bredden er ju inte direkt heller nåt att henga i julgranen.( ca 250cm.)
Er nästan någon som kör fast 1 gång pr år. :surp:
Som oftast lyckas man slippa sig bakåt efter man sluppet lite på luften i däcken, så det löser sig.
Men en kompis glömte bort sig för ca 10år sen, och körte på med en liten 2t grävare på traktorsläpet.
Behöver jag säga att det aldrig blev nåt mer grävd med den maskinen.
Blev skrotat efter några år, då inga nya deler fanns att tillgå.
(Bilderna verkar komma i vilken rekkefölge dom vil, men hoppas ni fatter.) :???:

1454977977_uten_navn.jpg

1454975812_p1010003_-_kopi.jpg

Användarvisningsbild

#372059 Är inte avundsjuk på din väg stegmaster....

Seb: Å tusan, trodde nog det var vanligare än så. Fast det tog nog tid innan vi upptäckte det, tror det var via nån reklambroschyr eller liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Markberedning Tips&Trix! av Skogsfrost - tis 12 mar 2013, 19:53
i Skotare
9 svar
5917 läst
av PerDal     
tor 14 mar 2013, 18:44
Tips och trix band av snubblaren - tor 08 dec 2011, 19:54
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
20 svar