Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247510 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

traktorz  
#260890
axwell skrev:Säga vad man vill om Kellfris reklamklipp men här har dom ett som är bättre än vanligt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MZZ_zAa3j-k&list=PLWgK6q_nrG8d3XVROprjumQ5ddlN1_20u[/youtube]


Ja, håller med. Kranen var ju både rapp och precis, med välavstämd hydraulik.
Men jag undrar vad i maskinväg som finns på vagnen bakom kranen?

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260919
jonathanA skrev:Låter jag tråkig när jag tycker att det lasset ser tillräckligt tungt ut!? B-) fint lass


ha ha de blev ngr griptag till efter bilden. de klonkade inte i draget när jag körde i alla fall.. skämt osidå. man får ju kolla lassen om man tycker att de är lass eller inte när man kör. värst är när han klipper buskage som bara är 2 m höga. det är då jag skulle vilja ha risbankar.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

axwell  
#260935
traktorz skrev:Ja, håller med. Kranen var ju både rapp och precis, med välavstämd hydraulik.
Men jag undrar vad i maskinväg som finns på vagnen bakom kranen?


Jomen, det är ju deras stegmatare som dom äntligen har fått lite fart i.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tdoz7OW7OvI&list=PLWgK6q_nrG8d3XVROprjumQ5ddlN1_20u[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Valfridsson  
#260945
axwell skrev:Jomen, det är ju deras stegmatare som dom äntligen har fått lite fart i.


Det är klart det är fart i körningen, dom är ju två som kör! Kolla från 1:30 ungefär!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#260975 Jag har ett riktigt bra tips som används när man ska köpa huggarvagn eller dylikt..... man TRIXAR sig förbi Kellfri-affären så man inte ens ser den för då råkar man inte handla där av misstag eller i ett snålt eller svagsint ögonblick av ens liv !! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#260976 Hade jag nu kunnat gå in å "gilla" mitt eget inlägg så hade jag gjort det direkt 8)

Jag ska tala med forumsbossen om det här med att "gilla" .... varför ska man inte i sann självgod anda kunna gilla sina egna inlägg 8)

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

totte  
#260992 Såsom representant för bossen:

1. Därför att det här inte är PR, den enda typ av verksamhet där man i det här landet får ösa på med självberöm utan att det automatisk ses som förmätet och odrägligt, trots att det vanligen är det!

2. För att fortsättningsvis skulle ingen riktigt tro på att det var nån annan än författaren som gillade sig själv så länge endast en gillar inlägget.

3. Vi vet ändå att den som skrev nåt gillade det, annars hade figuren ifråga knappast skrivit det. Undantaget är förstås en och annan självhatare och dom skulle ändå inte gilla sig.

4. När det gäller just dig, lökdoften som skulle sprida sig när du blåser upp dig själv skulle bli outhärdlig :D .

Skall bara tillägga att jag inte alls har nåt emot stekt lök, med eller utan mellanslag.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

axwell  
#261007
stektlök skrev:Inlägg av stektlök » Idag, 15:33
Hade jag nu kunnat gå in å "gilla" mitt eget inlägg så hade jag gjort det direkt 8)

Jag har fixat ett "gilla" åt dig, admin har fler livsviktiga ärenden att ta ställning till :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

loppan  
#261026
stektlök skrev:Jag har ett riktigt bra tips som används när man ska köpa huggarvagn eller dylikt..... man TRIXAR sig förbi Kellfri-affären så man inte ens ser den för då råkar man inte handla där av misstag eller i ett snålt eller svagsint ögonblick av ens liv !! :mrgreen:


Du menar att man skall titta åt vänster i stället mot Lidköpingshållet när man åker in i Skara så att man slipper se eländet? 8)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#261035 Tack totte å tack axwell.
Ps. Stektlök är bäst till kött å pitäter me sås å lingon. Även till pannbiff då den helst ska bada i stektlök. Både rå å stekt till burgaren är även smaskens ! ( sorry för off-topic)

MEN det kunde väl vara ett bra tips hur vi stärker oss på lunch inför långa skotarpass :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#261036 Du menar att man skall titta åt vänster i stället mot Lidköpingshållet när man åker in i Skara så att man slipper se eländet? 8)[/quote]


PRECIS... ha ha ha

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

totte  
#261045
stektlök skrev:Tack totte å tack axwell.
Ps. Stektlök är bäst till kött å pitäter me sås å lingon. Även till pannbiff då den helst ska bada i stektlök. Både rå å stekt till burgaren är även smaskens ! ( sorry för off-topic)

MEN det kunde väl vara ett bra tips hur vi stärker oss på lunch inför långa skotarpass :)


Instämmer helt angående löken! :grin: :grin: :grin:

Åter till ämnet.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261116 Ett lamt tips om det mot förmodan finns några fler om jag som inte haft tid och eller ork att fixa ett lite mer utarbetat sätt att flytta över ventilpaketet till traktorn utan att bryta ryggen.
Jag spänner fast en 2"4 på kärran i lämplig vinkel och hänger sedan paketet i den mha ett spännband. En 4" spik kompletterar det hela så att inte bandet kan glida ner på regeln.
Nu är det bara att backa till, haka i hitchen, justera in paketfästet rätt och skjuta in sprinten i toppstångsfästet.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

molnia  
#261119 En hjälp att bara hålla paketet/parkera när det inte används, likt du har är mkt värdefullt.
vi löste det såhära, något mer avancerat men arbetet kan göras ensamt numera istället för att vara 2-3 st och lyfta det på plats.
viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=45#p126316

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#261122
Södergård skrev:
jonathanA skrev:Låter jag tråkig när jag tycker att det lasset ser tillräckligt tungt ut!? B-) fint lass


ha ha de blev ngr griptag till efter bilden. de klonkade inte i draget när jag körde i alla fall.. skämt osidå. man får ju kolla lassen om man tycker att de är lass eller inte när man kör. värst är när han klipper buskage som bara är 2 m höga. det är då jag skulle vilja ha risbankar.
Här är ett av kvällens lass på tvären:-) jag misstänkte att det inte var problem att få lass med det materialet du hade på bilden:-D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).