Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246474 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#243155 Absolut i hitchen. Skulle förlora för mycket markfrigång annars! Ett alternativ är att sätta en förlängd hitchögla på vagnen.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244059 I jordbruksdraget. Tyvärr har jag ingen hitch, enda fördelarna är att jag kan svänga mycket
och att det blir bättre markfrigång än om man hade haft typ Axladrag.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#244076



En film om terrängkörning med skotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244080 Fin film, men markskador verkade inte vara på tapeten på den tiden.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

elis  
#244082
donky-kong skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4CGr9Fp1WRM


En film om terrängkörning med skotare.


Ska kanske flyttas till en annan tråd?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#244084
elis skrev:
donky-kong skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4CGr9Fp1WRM


En film om terrängkörning med skotare.


Ska kanske flyttas till en annan tråd?


nej. Varför det?

tipsen i filmen går att använda även vid körning med huggarvagn.

ex. Vid sidlut kan kranen användas för balansering

Mvh trådskaparen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

totte  
#244089 OK, då får den ligga här, lägger en länk till den bland skotarfilmerna.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#247274 Har ni plockat fram vagnarna än? :)

Det har i alla fall jag! :D Och har byggt ett nytt fäste till ventilpaketet. Eftersom vi inte har skogshytt och därför måste ha paketet in genom bakrutan, byggde jag ett höj/ sänkbart fäste för att kunna stänga bakrutan. Fästet är en modifikation av det fäste som följde med Mowin original.

Fästet sitter där armarna till hitchen vanligtvis är monterade. Ett stag från toppstångsfästet stabiliserar paketet i längsled. Höjer och sänker gör jag med lyftarmsfunktionen.

Har varit i kontakt med lantmännens mekaniker, och de har gått i god på att hitchlåset ska hålla, alltså ingen fara att montera bort lyftlänkarna.

FILM:
[youtube]
[/youtube]
Senast redigerad av donky-kong lör 30 nov 2013, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#247275 Var på Ullared förra veckan. Inte mitt favoritställe, men tjejerna stormtrivs ju :P

Iaf. Förutom varma strumpor, så köpte detta bakljus för 150 :-

WP_20131130_020.jpg


Superbra att ha då man ska skota en bit på trafikerad väg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

totte  
#247307 Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#247381 Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#247494
ananders skrev:Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.


Ja, visst ska man avlasta armarna? Far och jag gör alltid det. Men enl. storbonden i trakten är vi de enda i hela Västsverige som fortfarande gör det :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#247502
donky-kong skrev:
ananders skrev:Du är inte lite klurig du. Snyggt jobbat. Det är helt riktigt att hitchlåset ska hålla. När du har något kopplat i hitchen ska de lyftstagen vara avlastade och hitchen hänga i låset, annars töjs stagen ut och tillslut kan du inte lösa ut låset när du ska koppla av vagnen.


Ja, visst ska man avlasta armarna? Far och jag gör alltid det. Men enl. storbonden i trakten är vi de enda i hela Västsverige som fortfarande gör det :P


Tja det är ju inte alltid som de stora gör rätt.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#247530 På min gamla Ferguson från -65 fanns det ett avlastarjärn med som man låste (avlastade) lyftarmarna med. Mycket genialiskt enkelt när man hade den gjutna tyngden hände i armarna.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#247920 Skummade igenom en gammal tråd om lastning av grova stockar (50 cm i diamater +).

Här är några citat från tråden:

det underlättar att ta bort mallstakarna.. sen vilken ände av stocken du tar spelar ingen vidare roll...


Det finns även ett till knep om det är mycket grova stockar. Stocken skall ligga parallellt med vagnen, lyfta upp toppänden lägg den på insida bakre stake, rotänden ligger alltså mot marken, kör sakta framåt och stocken trycker upp sig själv på lasset, dra med kranen mot grinden, klart. :)


Har läst om en variant på detta att man lyfter i toppändan och lägger stocken på boggie-hjulet å sen backar man lite så ska stocken 'lasta sej själv' , vet inte om det funkar men det är väl bara att testa de olika varianterna.


Någon som testat detta?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).