Skogsvagn (Huggarvagnar)

Det är svårt att välja

6 inlägg 4733 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det är svårt att välja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904 Antinge en Vimek Minimaster 101 med wirekran för 60.000:-, eller
en BM650 med driven vagn och griplastare för 70.000:-

Vimek
http://www.blocket.se/vi/6953468.htm
BM650
http://www.blocket.se/vi/6957927.htm

Det är något i den prisklassen jag är ute efter.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905 Ja det är ju inte helt lätt att välja.

Hur ser marken ut där du skall köra? Skall du flytta maskinen ofta och långt? Skall du köra timmer eller klenare ved?

Är ju inte så kul att lassa tunga timmerstockar på vimeken med wirekran? Dessutom lassar den ju bara ca 2 ton och det blir ju inte många stockar om de är lite grova.

650:n såg ju faktiskt ganska vettig ut, men vore ju kul att testa den innan man säger något. Normalt skulle jag direkt förkasta en 2wd traktor för skogsarbete, men med driven kärra lär det ju bli bättre. Verkar vara en skapligt bra kran också.

Nja du får nog fundera hur du skall bruka fordonet och vad du kommer att köra så skall du se att du inser att vad du än köper så skulle du egentligen ha haft något annat ;) Man brukar alltid se en massa fördelar med det man inte har, men det är väl bara naturligt.

Eller så kan du ju hitta en 868:a i den prisklassen, det kanske kunde vara något? Mer val och möjligheter.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906 Tanken med Vimeken var väl att sätta på en kran den dagen man får råd. En liknande kran som på Vimek 606 skulle kanske vara bra. Stödben måste väl till också. Är alla minmasters förberedda för hydraulkran?

De närmaste 10 åren behöver jag bara något att köra mig och min röjsåg... :roll:

Men jag VILL HA!

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912 En vimek originalkran kostar 50.000 +m om jag inte minns fel. Så det är inget man vill eftermontewra faktiskt. Men en farma med samma räckvidd kostar ungefär hälften och det kunde kanske vara något att kika på.

Själv hittade jag en beg kran, men det måste väl ha varit en lyckträff. För vem monterar av en kran från en vimeki när den väl sitter där?

Vimeken i annonsen är ej förberedd för hydraulkran. Tror jag iaf. men det skall synas eftersom hydraultanken sitter fram bakom "kofångaren"

Vimek vill ha 11.000:- + m för hydraulkittet, men det är egentligen bara en pump, tank, filter och lite slangar. Bör inte kosta mer än 2-3000:- om man gör tanken själv.

Stödben vill man ha ja. Även om jag kör utan för tillfället. Det funkar men inte så bra. Svänger man ut kranen åt sidan med tom vagn så tippar vagnen och det är ju inte så bra. Gäller att tänka sig för när man lasstar på och av för att inte ställa till elände. Är det sedan grovt timmer så är det nästan omöjligt att hantera utan stödben.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913 650 är en kanon traktor!
tycker nog att det är lite högt pris......

Avatar Fallback

Vilken kontrast 101/650

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914 Det är ju viss skillnad. För 20år sedan hade jag en 7 tons dragen vagn och en BM 400 senare en Valmet 503 (502 med 12 växlar -kanontraktor). Någon enstaka gång testade jag med 650 men trivdes inte alls med den i skogen. Den var bra att ha när jag kört fast med den lille men var för klumpig för skogen. Frigången var lika bra på de små. 650 är dessutom en törstig traktor så för röjsågen är valet givet men räkna inte med att uträtta något skotningsarbete.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).