Sida 2 av 4

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 16:49
av Morgan Nordin
machonisti: Varför skall överströmmaren släppa igenom mer olja pga klen tryckledning? Det tryckfallet har ju inträffat redan före överströmmaren.

nutte: komponentbyte i blindo kan bli dyrt. En rimligt lång 1/2 slang funkar vid låga varvtal på PTO pumpen och ärliga 40 liter räcker gott på många kranar.

Om ventilen är kittad för HPCO eller konstantryck borde du kunna lista ut genom att läsa på sidan 10 här http://nordhydraulic.se/filer/sidor/id1 ... 20_low.pdf

MN

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 17:07
av machonisti
Tänker såhär:

Tryckfall i arbetande cylindrar pga arbete + onödigt tryckfall från klen tryckslang.

sammanlagda trycfallet överstiger öppningstryck från överströmmare.

kommentera!

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 17:50
av Skogshuggarninorr35
Tryckfall tror jag inte att du behöver oroa dig för på så korta slangar, Nuttes största bekymmer om han skrivit rätt är att han har för liten oljevolym i förhållande till pumpen när han inte har någon oljekylare.
Förut innan oljekylare blev populärt räknade dom ju dubbla oljevolymen gentemot pumpen för att den inte skulle bli varm så har han en pump som levererar 70 liter bör han ha minst 140 liter i systemet.
Sen är det ingen nackdel att ha en storlek grövre slang på retur än tryckt ex 1/2" på tryck och 3/4" på retur, sen kan det va gott för pumpen att ha åtminstone 3/4" anslutning från tank.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 17:52
av Skogstomte
Ja, Machonisti, Nuttes föredömliga termofotografering gav ju vid handen att det är i ventilpaketet som problemet uppstår då returen var het. Om man har ovanligt stora tryckfall i ledningar till cylindrarna brukar det ju märkas på att den funktionen går sakta. Läckande cylindrar skapar värme men det brukar ju vara tydligt för att den cylindern sjunker, för att ge denna värmen måste det vara mycket påtagligt eller i det närmaste okörbart.

40 l/min i en tryckslang 1/2" slang ger inte denna värmen, om det var problem i tryckslangen skulle det synas på värmekamerans bild. Något är galet i ventilen, som jag skrivit tidigare är det troligen en brusten fjäder eller kärvande slid, felaktigt inställd överströmmare eller helt enkelt något som är felinstallerat.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 18:05
av machonisti
Ni har nog rätt, var nog inne på detsamma en gång när jag begrundade tråden. Kanske inte samlad med all permitteringsvarsel som haglar i jobbet.

Tycker ändå att vid det arbete som nämts inte borde ge så hög värmeutveckling fastän kylare saknas. Saknas oljekylare borde tanken och alltsammans vara överhett.

Har en liten pump på en grävmaskin som ger ca 50 l/min till den är 1/2 kopplad. Det är även sant att hastigheten är första tecken på klen matare och retur.

Ändå är det så att hinner inte oljan genom 1/2 slangen går den via överstömmaren speciellt ifall den är feljusterad. Det leder inte till värme i slang utan i överströmmare.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 23:34
av Morgan Nordin
machonisti skrev:Tänker såhär:

Tryckfall i arbetande cylindrar pga arbete + onödigt tryckfall från klen tryckslang.

sammanlagda trycfallet överstiger öppningstryck från överströmmare.

kommentera!


Men överströmmaren kan inte "se" tryckfallet i P-ledningen!!! Överströmmaren sitter ju i ventilpaketet, inte i pumpen.


MN

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: fre 16 nov 2012, 23:40
av machonisti
Oljan tar lättaste vägen, på nåt sätt är det via överströmmaren om vi tänker rätt.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: lör 17 nov 2012, 09:08
av Morgan Nordin
machonisti skrev:Oljan tar lättaste vägen, på nåt sätt är det via överströmmaren om vi tänker rätt.


Läs detta igen: Överströmmaren sitter ju i ventilpaketet, inte i pumpen.

Fundera över skillnaden om överströmmaren sitter i början av tryckledningen (= i pumpen) eller i slutet (= i ventilpaketet).

MN

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: lör 17 nov 2012, 09:20
av halvproffs
Hej Morgan och övriga hydraulkunniga! Jag har en Vreten huggarvagn 1000 med 6,5 m kran. Satte dit en 70l pump på ptoaxeln och en 45l tank. Oljan blir varm men inte het. Det går att hålla händerna överallt utan att brännas. Skulle tippa på 60grader arbetstemperatur. Är det för varmt? Har kört så i 4år utan problem.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: lör 17 nov 2012, 09:29
av Skogstomte
60 grader är helt ok, man kan gå högre men måste då ha koll på oljans viskositet samt att den åldras fortare om man ofta ligger över 60 grader. Höga temperaturer = tätare oljebyten.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: lör 17 nov 2012, 10:42
av Skogshuggarninorr35
Vanlig hydraulolja håller inte länge vid för höga temperaturer fick jag lära mig en gång.
Vid 60 grader säger vi att den håller 1000 timmar 70 grader 500 timmar 80 grader 250 timmar, dessutom brukar inte o-ringar och tätningar ha det så trevligt när du börjar komma upp i högre temperaturer

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: lör 17 nov 2012, 22:44
av machonisti
Skriver sent omsider!

Var på jobb till sent ikväll, men tidigt imorse slog klarheten till: helt klart ni har rätt, tänkte helt fel överströmmaren är inte belastad av halvtummaren.

Tack för rådigt ingripande i tråden mangan nordin, skogshuggarn i norr och skogstomte när desillusionerad kunskap hotar hydraulteorin.

Ett erkännande till Er

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: sön 18 nov 2012, 19:44
av nutte
Har bytt tilln grövre tryckslang, gått igenom ett antal av tryckventilerna om dom nu heter så, å bytt hydrauloljan helt å hållet.... ska pröva så nån dag... Kranen kändes starkare när ja prövade här hemma me någrra timmerstockar... få se hur det gå i skogen...

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: sön 18 nov 2012, 22:37
av Skogstomte
Machonisti: vi har väl alla våra dagar då vi har lite otur när vi tänker.

Nutte: Inte fel med grövre slang, hela pumpflödet ska ju igenom den. Hoppas du hittade felet där någonstans, antar att du menar chockventilerna.

På tal om oljan drar jag mig till minnes att jag hörde talas om ett problem på Lantmännen för några år sen. Det var ett liknande ekipage med egen hydraul. Den var från början fylld med bio-olja, ägaren hade sedan efterfyllt med vanlig mineralolja, dessa trivdes inte så bra ihop och blev geléaktigt till konsistensen. Efter ett par byten till vanlig mineralolja gick kranen som aldrig förr.

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Postat: mån 19 nov 2012, 17:53
av machonisti
Att klanta sig på forumet inverkar inte ekonomiskt som på jobbet, men så finkänsliga att kalla feltänkande för otur är att gå för långt. :-t