Skogsvagn (Huggarvagnar)

Extern hydraulik (pump)

5 inlägg 4975 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extern hydraulik (pump)

jonko  
#192859 Är det någon som mekkat ihop ett eget kit?
lastbilar skrotas lite här och där, en tipp pump borde fungera med rätt växling?
ett färdigt kit är lite dyrt tycker jag, men det skulle vara trevligt att kunna köra kranen på max 1000rpm.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Extern hydraulik (pump)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192872 De är kanske med utväxlingen problemet kommer 540tappen har de varvet vid 1800-2000rpm? ca
Har kört med frontpump i alla år, så även på nya bygget=ingen växellåda men kort kardan ist.
Sen gäller det att de är rätt rotationsriktning med.
Tankarna på lastbilar brukar inte vara direkt små heller

Avatar Fallback

Re: Extern hydraulik (pump)

Gröngöling  
#192994 Jag tycker att Weimers har ganska prisvärda kit jämf med fabriksmonterat. http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1

Användarvisningsbild

Re: Extern hydraulik (pump)

Mäki  
#193015
Gröngöling skrev:Jag tycker att Weimers har ganska prisvärda kit jämf med fabriksmonterat. http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1


Du har rätt jag tycker inte exemplet på ett vanligt system är så farligt dyrt

Exempel på en rekommenderad storlek för standardkran
Pumpsats P1 4 975:-
Slangsats S2 1 025:-
Tank 45L 2 450:-
Summa 8 450:-


Klart du kan komma någon tusen under om du plockar ihop ett eget system men om det är lika drift säkert och smidigt (hemma byggen tenderar att bli väldigt stora) vet jag ej.

Det är klart om du skall ha en storpump med hög kapacitet så kanske den blir vettigare att
bygga själv men för den vanliga användaren så kanske färdiga satser är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Extern hydraulik (pump)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193044 Jomenvisst, en pump från en skrotad lastbil eller liknande vore intressant
att se i en bygg-tråd.
Budgetlösning med beggade grejer är ju det kuligaste.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).