Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

70 inlägg 57745 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351391 http://www.okonomi-deler.no/hydraulikk/ ... aksel-o-32

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

axwell  
#351408
Norske_Trond skrev:at et 400/60-15.5 hjul(rulleomkrets260cm)83cm diameter,


Kanske en bagatell i det stora men ändå.
Om däcket är tractionmönstrat så är ytterdiametern 870 mm, omkrets 273 cm.

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351420 Finns ingen anledning att dribbla med omkretser! Räkna med diametrar/radier så blir det färre felkällor i beräkningarna. Enda stället jag tittar på omkretsen är för att bestämma varvtalet vid önskad hastighet. Därefter är det bara drivrullediametern, motorernas deplacement och tillgängligt flöde man har att laborera med.

Morgan

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351475 Jag har notert på et papper 400/60-15.5 ELS 83cm Frå da jag vurderte navdrift.
men mulig det kanskje kan Vær litt forskjellig diameter på de forskjellige fabrikat.
Fant noen ELS dekk på nettet dom var 86cm høye.
Mulig Morgan vet dette.

Hva tror du om motorene då Morgan, ang alternative str dom på 400cc tåler inte like høgt trykk og dom på 250cc blir lite små
.
så satsar på 315cc og justerer str på drivruller i forhold til farten jeg vil ha.

Skal kjøpa dekk og evt måla dim på dom Før jag lagar drivruller.
Hilsen Trond

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Førland  
#351539 Har du tenkt å korte inn hjulavstanden?hvis ikke blir rullen veldig stor.det blir jo som
På en vinsj,mye wire(stor rulle)=lite kraft,lite wire(liten rulle) =stor kraft.lykke til med byggingen.det lureste er å bare begynne,for da må det gjøres ferdig for å kunne bruke vogna........hehe

Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

TJWJohnsson  
#363344 Hej.
Kollade lite på K.T.S hemsida o de har nån form av navdrift som görs i finland. Är själv lite intresserad eftersom Weimers minsta vagn skulle passa min grålle. Hade då tänkt en liknande drift på den. Då med extern pump från weimer. Blir dock lite pyssel pga platsbrist kring kraftuttaget. Men borde kunna lösas på nåt vis. Eller vad tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382365 Hej problemet med Grålle er vel at kraftuttaget stoppar varje gång du skal vaxla gir. Kanskje en liten hyd pump på motor hadde varit lurare. Det burde vel kunne gå å få til nåt, en grålle med drift på vagn hadde jo varit lite kul :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382367 Har på handen 2 stk 550/45-22,5 Diagonal, kjører dere alle med dack med stålcord eller kan det funka med nyloncord også. Diagoal er vel lite stivare i sidorna enn radialdack Blir å prøva å få tak i 2 til å bygga forhåpenligvis ny vagn med dissa hva er det slags dack på de vagnorna som kommer med 500/45-22.5 orginalt. Er det stålcord/skogsdack på alla sammen.
Hej då. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

Leikmyras  
#759292 Lurer på om du har fått til dette. Eller om du har noen tips. Lurer på å gjøre det samme på en farma 8t

Avatar Fallback

Re: Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn,

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760950
TJWJohnsson skrev:Hej.
Kollade lite på K.T.S hemsida o de har nån form av navdrift som görs i finland. Är själv lite intresserad eftersom Weimers minsta vagn skulle passa min grålle. Hade då tänkt en liknande drift på den. Då med extern pump från weimer. Blir dock lite pyssel pga platsbrist kring kraftuttaget. Men borde kunna lösas på nåt vis. Eller vad tycker ni?

Frontpump och tank

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).