Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna?

21 inlägg 19315 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14966 De är väl Patu som har de i sitt program, har jag för mej :wink:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Patruuna?

A.Lundbäck  
#72040 Vi köpte vår första Patruuna 3200 1987? Då körde vi med en Valmet 405 och en 5 tons mohedavagn. Kranen satt på trepunkten och gripklon fäst framme i en hemmabyggd vinsch (som satt monterad framför kylaren) vid transport.
Fördelen med trepunktsmontage var att man fick ökad vikt på alla fyra hjulen (fyrhjulsdriften utnyttjades bättre).

Några år senare, 1995?, bytte vi vagn till en 8 tons Patruuna med midjestyrning och 400 hjul. Kranen monterades över på vagnen och meningen med det var att snabbare kunna byta mellan press och vagn på sommaren när vi körde hem rundbalar med samma traktor som vi pressat med. Detta ekipage användes även under stormen Gudrun där vi körde ut ca 1 200m3.

Efter ca 18 år med nyttjade året runt var det dags att byta. Efter mycket jämförande så stod Patruuna forfarande i topp vad gällande smidighet, styrka och vikt. Efter mycket letande hittade vi Patruuna som nu heter Junkkari. Återförsäljare i Sverige var Valtra/Lantmännen och säljs under Valtras namn. Det blev dagens motsvarighet till gamla 3200, Valtra 6037 med 9000-vagn. Idag kör vi vagnen med en A95 och en Hypro 455 på 565:an. En mycket lyckad kombination med maximal effektivitet i förhållande till de markskador man vill undvika med tunga maskiner.

Mina vamaste rekommendationer av Patruuna, nuvaranda Junkkari (Valtra i Sverige).

Avatar Fallback
ce conny  
#115760
Ferguson skrev:Har läst någonstans att Patruuna heter Valtra i Sverige men kan ha fel.

Valtra började ju sälja skogskärror för några år sedan och jag tror inte dom utvecklat dom själva..







valtra säljer kronos i finland, det är ju kronoskran på valtra också om man besteler en valtra med kran fastmonterad.

Avatar Fallback

Re: Patruuna?

gilen  
#121685 Länk till Patruuna
http://www.junkkari.fi/In%20English/Fro ... fault.aspx
Har tyvär inte hittat någon Återförsäljare i sverige, jag köpte en hårt använd patruuna 9000 med 865kran för 10 år sedan den rullar fortfarande utan problem ca:300-500 kubik om året. Rep kostnad samtliga hjullager plus en stake anser jag vara helt okey.
Om någon på detta forum har en aning om återförsäljare vore jag tacksam för tips.

Avatar Fallback

Re: Patruuna?

ce conny  
#121729
gilen skrev:Länk till Patruuna
http://www.junkkari.fi/In%20English/Fro ... fault.aspx
Har tyvär inte hittat någon Återförsäljare i sverige, jag köpte en hårt använd patruuna 9000 med 865kran för 10 år sedan den rullar fortfarande utan problem ca:300-500 kubik om året. Rep kostnad samtliga hjullager plus en stake anser jag vara helt okey.
Om någon på detta forum har en aning om återförsäljare vore jag tacksam för tips.



vöromaskin o traktor säljer åtminstone de i Finland men vet inte mera

Användarvisningsbild

Re: Patruuna?

stegmaster  
#121750
gilen skrev:Om någon på detta forum har en aning om återförsäljare vore jag tacksam för tips.


http://www.junkkari.fi/In%20English/Fro ... fault.aspx

Nordfarm Maskin AB
Surgatan
602 28 Norrköping

Nolima AB
Torvingegatan 21
S-582 78 LINKÖPING

Kverneland Group Sverige AB
Kungshagsvägen 3
Nyköping 611 29
Sweden


Lakkapää Oy (Norrbotten/Västerbotten)
Lakkapää Luleå
Spantgatan 1
97346 LULEÅ
SVERIGE

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).