Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lufttryck skogskärra

15 inlägg 17596 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lufttryck skogskärra

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185489 Har en Gisebo 6 tons skogskärra med boggie. Hur högt lufttryck ska jag ha i däcken?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

Tosca  
#185491 Är däcken fina och sprickfria kan du köra i 5 kilo utan att blygas.
3 kg är nog minimum.

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

Midgård  
#185492 Jag har en 6T Rottneboggikärra och i däcken på den ska de vara 6 kg enligt anvisnng.
Kärran är från 60-talet och däcken är fortfarande i utmärkt skick.

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

ÅsaNisse  
#185500 Har det ingen betydelse vad för däckdimension och lagerklass man har?
Inte heller vad det är för fälgar.
Jag skulle inte våga pumpa så där utan vidare 5-6 kg utan att veta mer vad det är för grejor.

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

valmet862  
#185502 borde ju stå på däcket vilket maxtryck det tål, 2-3 kg borde nog räcka gott o väl till på en 6 tons vagn

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck skogskärra

ananders  
#185505 Jag har 2kg i däcken på min 7 tonskärra. Det har fungerat bra för mig.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck skogskärra

totte  
#185508 Hela diskussionen är väl skäligen meningslös så länge vi inte vet vilka däcksdimensiopner det handlar om?

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck skogskärra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185510 Jag tror man kan ha 3 kilo till att börja med och sen kollar man hur det ser ut med fullt lass.
Det står på däcken max last och tryck.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck skogskärra

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185563 Jag trodde inte dimensionen spelade någon roll för lufttrycket. Menar, större däck behöver förstås mer luft men hur högt tryck man ska ha beror väl på typ av däck och hur mycket last man ska ha på ?

Hursomhelst, finns massor jag inte vet så dimensionen är 11,5/80 - 15,3. Ser ut som lastbilsdäck, definitivt inget för terräng och jag ska bara åka efter bra väg.

Trycker 3 kilo så får vi se

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

ÅsaNisse  
#185575 Däck, fälgar, användningsområde, mm. Allt spelar roll när man ska få fram ett någorlunda rätt tryck. Jag har en traktor med 0,8 bar i bakdäcken 16,9-34 på lantbruksfälg, men sen byter hag till skogshjul med förstärkta fälgar och trycker i 2,5 bar för stt klara sidorna i skogen. Min snöplog har småtrissor som är 125/60-8 och dom ska ha 10 bar.
Skulle jag trycka i 10 bar i lantbruksdäcken så blir det citat "Vilken jädra smäll"

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

svenolof56  
#185576 Jag körde en vinter med för lågt tryck i däcken på vagnen (hade glömt att kolla efter sommaren). Det resulterade i att jag fick in träkilar mellan däck och fälg.

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

Tosca  
#185596 Iom att Uvskogen ska använda den mest till vägtransport så är det ju en fördel att ha så högt tryck som möjligt pga minskat rullmotstånd.

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

valmet862  
#185607 och e de lastbilsdäck så borde dom klara 8 kg men en 6 tons kärra behöver du nog inte ha mer än 3 kg hursomhellst men ju mer desto bättre

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

Tosca  
#185627 För att göra en liten ämnesflykt så har jag 3,5 kg i personbilens däck, vanliga 16".

Avatar Fallback

Re: Lufttryck skogskärra

mbtrac  
#185637 i mb trac med 500x26.5 14 lagers trelleborg twin sävsjö skogsfälgar2.5 bar på skotarvagnen 600 x 22,5 ca 3,5 bar fungerar bra, dumper vagnen 3,5 bar tror att de ska va så 18,4x 38 2.5bar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).