Sida 3 av 4

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 21:28
av molnia
ja det var de, jag nekar inte att det stora problemet där var för lite fett i bussningarna ,men vagnen faller ju i bitar där det ska sitta ihop. 😡
som jag nämnde så har vi haft samma problem som Hasse_as granne hade.
Och nu så kommer det ny sprickbildning där igen.
Och bulten mellan sticka och bom höll på att åka ut efter att muttern där hade gått av.
+ en massa småproblem..

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 16:55
av rikard_e
Låter riktigt tråkigt :sad: . Har du haft andra märken än patu?

Vart sitter id-plåten på vagnen och hur mkt kostar bustnigarna till boggin?

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 18:02
av molnia
Min far har haft 2 vagnar innan men de var märkeslösa. Den förra höll så länge vi hade den (bytte bort den efter mindre än ett år) men kallades här hemma för missfostret. Den var för stor kran och mekaniska stödben. Behövde vara 2st för att köra ut virke effektivt. 1 i traktorhytten som körde och 1 utanför som bråkade med stödbenen.

hm.. id plåten till kranen syns på bild men id till vagnen är borta på pappas vagn, har sett 2 pop-nitar på baksidan av "bakaxeln" kanske har det suttit där?
Jag har inte koll på priserna på bussningarna.
det var ju en bronsbussning av perforerad plåt enkelt förklarat.

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 18:56
av Blekingen
Jag har en Patu 425. När jag sparkar till på hjulen, känns ett visst glapp. Lika mkt på alla 4.
Är det några bussningar som börjar bli slitna?
Den är inte kobent eller så, utan fungerar bra.

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 19:23
av ATK
rikard_e skrev:
ATK skrev:Boggien är svagheten på gamla Patukärror.

Är det bustningarna som vill ge sig eller viker den sig i tapparna?


Brukar vara "korta" lagringar till boggievaggorna.

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 23:38
av rikard_e
Blekingen skrev:Jag har en Patu 425. När jag sparkar till på hjulen, känns ett visst glapp. Lika mkt på alla 4.
Är det några bussningar som börjar bli slitna?
Den är inte kobent eller så, utan fungerar bra.

Du får nog kolla vart det glappar.
Om det glappar i bustningarna på boggivaggan eller i hjullagrena. :wink:

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 23:41
av rikard_e
ATK skrev:
rikard_e skrev:
ATK skrev:Boggien är svagheten på gamla Patukärror.

Är det bustningarna som vill ge sig eller viker den sig i tapparna?


Brukar vara "korta" lagringar till boggievaggorna.

Korta?

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 23:44
av machonisti
liten anläggningsyta pga diameter och längd

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 23:55
av rikard_e
jaahaa ja! Lite underdimensionerade?

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 21 sep 2012, 23:56
av machonisti
Tjipp

Re: Patu 525 8,5

Postat: lör 22 sep 2012, 10:40
av rikard_e
:sad: Får väl hoppas att det bara är busningarna som gett sig i min vagn

Re: Patu 525 8,5

Postat: mån 24 sep 2012, 22:13
av jonko
Min patu kärra är oxo kobent, menvadå? Det är ju DTM bilarna oxo...

Re: Patu 525 8,5

Postat: lör 29 sep 2012, 22:36
av molnia
jag såg vagnen var kvar på blocket, du har inte köpt den?

Re: Patu 525 8,5

Postat: sön 30 sep 2012, 10:25
av gnisten83
DTM bilen är kobent för att få bra fäste på yttersidan i kurvorna, vagnen går lite saktare va?

Re: Patu 525 8,5

Postat: sön 30 sep 2012, 11:41
av rikard_e
molnia skrev:jag såg vagnen var kvar på blocket, du har inte köpt den?

såg detta med. Jodå vagnen står här hemma :wink: