Sida 2 av 4

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 13 sep 2012, 20:47
av rikard_e
Men då måste vagnen vart rätt ny om han fick det på goodwill?

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 13 sep 2012, 22:51
av D Brown
rikard_e skrev:Men då måste vagnen vart rätt ny om han fick det på goodwill?


Jag vet inte om det var goodwill eller ej, men vagnen borde ha vart rätt ny.

En återförsäljare levererade något till herr Y och sa ungefär:
"-Herr X ska ha en del till sin huggarvagn, vi tar med delen till dig, sedan kommer X och hämtar den ikväll."

Eftersom Y själv hade en likadan huggarvagn så jämförde vi och såg då att denna förstärkningsplattan inte fanns på hans vagn.
Troligtvis var det väl en svaghet eftersom X vagn fläkte sig helt.

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 13 sep 2012, 23:21
av molnia
på min fars 8 tons patu är det svetsat i "bakaxeln" som centrumbalken går igenom för det brast helt och vi har sett ny sprickbildning där. boggivaggorna pekar snett, bussningen i ramstyrningen är nästa projekt. sen ska vi inte tala om kranen, då får jag skriva hela natten. men det är inte sån kran du är spekulant på, min fars kran är en 505.

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 14 sep 2012, 19:57
av hasse_as
grannens kärra sprack också bak vi centrumbalken. men jag tryckte ihop den med grävaren och svetsade ihop den och förstärkte upp med lite extra järn... verkar hålla än

DSC00266.jpg

DSC00267.jpg

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 14 sep 2012, 20:03
av machonisti
Riktiga doningar hasse

Vilken grävare?

liknar en poclain 20 ton+ men tvivelaktigt

Re: Patu 525 8,5

Postat: fre 14 sep 2012, 20:08
av hasse_as
det är en O&K rh6 tror jag att den heter på 15 ton
kunde inte motstå när priset var under skrotvärdet

Re: Patu 525 8,5

Postat: sön 16 sep 2012, 20:37
av rikard_e
Var på Gj-maskin i onsdags. Så det blev köp.
Säljaren gick ner lite och det känns som priset blev rätt.
Finns saker som behöver åtgärdas på vagnen.

Nä kranen är ju en 525. Kände inga glapp och såg inga sprickor iaf.


Ska måla upp den på jobbet och bygga på lite arbetsbelysning + bakljus med blinkers.
Ska plocka bort förlängningstöttorna så fort jag bara kan iaf :wink:

Re: Patu 525 8,5

Postat: sön 16 sep 2012, 21:01
av massa-ved
Trodde det var den på Axima i Jönköping som du menade den var jag och tittade på såg riktigt fin ut till och med grinden såg ut som när den lämnade fabriken, blev lite fundersam när du sa att boggin var sned. Är det den som står på GJ i Skövde ?

Re: Patu 525 8,5

Postat: mån 17 sep 2012, 06:14
av rikard_e
Yes den i skövde. Har du sett den?

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 18:07
av ATK
Boggien är svagheten på gamla Patukärror.

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 19:05
av machonisti
hasse_as skrev:det är en O&K rh6 tror jag att den heter på 15 ton
kunde inte motstå när priset var under skrotvärdet


15 ton låter lite för en RH 6:a, men borde vara en fin maskin deutz motor?

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 19:30
av hasse_as
Tror att han som körde hem sa att vikten på lastbilen var 17 ton och då var växlarflaket inräknat.
Självklart är det en deutz motor väldigt lättstartad och bränslesnål.

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 19:42
av rikard_e
ATK skrev:Boggien är svagheten på gamla Patukärror.

Är det bustningarna som vill ge sig eller viker den sig i tapparna?

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 20:17
av molnia
några av äventyren vi har varit med om..
Patu huggarvagn.jpg
bla.PNG
20120319_1104R.jpg

+ en massa annat elände

Re: Patu 525 8,5

Postat: tor 20 sep 2012, 21:04
av rikard_e
Oj väldigt otrevligt. Var bustningarna slitna i boggivaggan?