Skogsvagnar med hydraulisk drivning

FTG mini
 Svara  11 inlägg  9504 visningar  2 följer
Avatar Fallback

Skogsvagnar med hydraulisk drivning

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13985 Hejsan!
Jag har några funderingar på skogsvagnar med hydraulisk drivning.

Hur fort går dom? har dom växlar? eller är det steglöst?

Hur stor effekt eller dragkraft har dom?

Pumparna är det fasta pumpar eller variabla?

Kan ni som har hydrauldrivna vagnar inte berätta lite hur drivningen på era vagnar är uppbyggda?

   TS
Mowi
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med hydraulisk drivning

 
#13987
Andreas B skrev:Hejsan!
Jag har några funderingar på skogsvagnar med hydraulisk drivning.

Hur fort går dom? har dom växlar? eller är det steglöst?

Hur stor effekt eller dragkraft har dom?

Pumparna är det fasta pumpar eller variabla?

Kan ni som har hydrauldrivna vagnar inte berätta lite hur drivningen på era vagnar är uppbyggda?


Hej Andreas!

Har hållt på en hel del med hydralik för diverse saker och ting.
En traditionel drift tex, moheda bygger på enormt stora orbitrol motorer.
Dessa anpassas efter storlek på vagnen och vid behov efter kunden. Effekten som du får ut i motorn är något som räknas ut när man vet vad man har för flöde, tryck och med orbitol motorernas deplaciment.
Så vitt ja vet så använd bara ett fast flöde till drift på skogs vagnar. Kostnaden och till viss del kostruktionen skulle bli i mesta laget för "vanliga" skogsvagnar.

Det kan lätt bli fel när hydralisk och mekanisk transmition blandas. :lol: Råkade själv ut för ett räknefel för 2 år sen!! Slutade med en teoretisk effekt på 388kw och ett fruktsvärt vridmoment på drivrullarna - växellådans effekt förlust. Medbringarna som som drivrullarna anslöts i hade en bult cirkel på 120mm och bultarna slets sönder som om dom var gjorda av skit. Kan bara säga att shit happends sometimes :twisted:

Avatar Fallback
 
#14002 Jag har en äldre Mohedavagn med drivning utan kran och pump.
Kraften tar jag ifrån en frontpump på 52cm3 (kugghjulspump)
via ett ventilpaket med fasta lägen för driften vagn/kraft till kranen.
Nackdelen är att man egentligen bara har en hastighet på vagnen, lägger jag i 1an så jobbar överströmmaren endel för flödet blir för högt.

Annars är det smidigt för det är bara att släppa driften när jag ska ut på vägen eller köra fortare än 2an.
Hur mycket kraft som finns vet jag inte, överströmmaren öppnar väl vid 210bar ungefär, för jag vet inte vilket deplacement har heller.

När trycket släpps på vagnen så ser flödesfördelaren till att drivrullarna trycks ner först innan det blir nån drivkraft.
Då min vagn inte har öppna drivrullar händer det ibland att dom kan slira.

Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14039 Hej super hemlig!
vad är det för skillnad på en orbitrolmotor och en vanlig hydraulmotor? Antar att det behövs riktigt stora motorer om motorn sitter direkt i drivrullen.
Vad hade du för drivkälla när du fick fram 388kW?
Hur menar du att växellådans effektförlust inverkade på det höga momentet?
Hade för mig att det skulle finnas vagnar med varialbel pump, ger konstant tryck vid variernade flöde. Men jag kanske har fel, är det någon annan som vet om det finns? hur fungerar dom systemen?

   TS
Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14042 Hej gnisten83!

hinner vagnen med traktorn t.o.m. 2:an? hur fort går det du ungefär. Om du försöker köra fortare, vad händet då? bromsar vagnen traktorn då eller hur fungerar det?
om du vill köra riktigt sakta får du bromsa vagnen med traktorns bromsar då eller hur fungerar det? Fast det klart vid lågt varvtal på traktormotorn så blir det ju inget vidare flöde o då vill ju inte vagnen gå så fort.
Tycker du att det är en bra lösning?

Själv har jag bara erfarenhet av mekanisk drivning och då stämmer ju hastigheterna mellan vagn och traktor hela tiden, oberoende vilken växel man använder.

   TS
Avatar Fallback
 
#14043
Andreas B skrev:Hej super hemlig!
vad är det för skillnad på en orbitrolmotor och en vanlig hydraulmotor? Antar att det behövs riktigt stora motorer om motorn sitter direkt i drivrullen.
Vad hade du för drivkälla när du fick fram 388kW?
Hur menar du att växellådans effektförlust inverkade på det höga momentet?
Hade för mig att det skulle finnas vagnar med varialbel pump, ger konstant tryck vid variernade flöde. Men jag kanske har fel, är det någon annan som vet om det finns? hur fungerar dom systemen?


En orbitrol motor är en lågvarvig hydralmotor. Dom motorerna som används till skogsvags drift är maxade till 200rpm/min och ligger i deplacement om 300-600cc. 0.3-0.6liter olja/varv motorn snurrar. Som du såg så skrev gnisten83 om en pump på 52cc. 52ccX1000rpm på motorn=52liter olja/min osv. Det är en stor cat.3 eller liten cat.4 pump.
Den motorn jag använde när min mattematik svek mig var en vanlig kugghjulsmotor. Det som gjorde att effekten skenade iväg var utväxlingen i växellådan. En växellåda har alltid effektförluster, kall olja varm olja, raka eller snedskurna drev, antal drev mm mm.
Är inte 100 på läst på skogsvagnar så kan säkert finnas nån tillverkare som har variabelt system.
Ett system som bygger på konstanttryck system är precis som det låter. En pump med variabelt flöde och ger inget när ingen funktion används, börjar nån funktion användas så vinklar pumpen upp och ger flöde ögonblickligen för att hålla trycket konstant. När spaken släpps så ställer pumpen sig i nollläge eftersom flödet försvann och trycket blev för högt för att hålla sig vinklad. Dessa pumpar funkar bra vid användning av ett konstant flöde. Eftersom dom kan vinkla upp sig och pumpa mer vid lägre varv. Spar bränsle och motorer. Hoppas detta till lite hjälp för dig.

Avatar Fallback
 
#14130 Tja hastigheten på 2an maxvarv enl traktormanualen är ca 3km/h men jag har inte maxvarv på motorn i skogen :wink:
Om hastigheten på traktorn överstiger drivmotorn varv sålyfts drivrullarna upp av däckens rörelse mor rullen annars drar rullen ner sig i däckmönstret om farten är lägre.

Flödet på pumpen motsvarar hastigheten så flödet följer ju farten men på 1an måste överströmningsventilen jobba endel.
Mycket riktigt så är det en cat 3 pump som står för flödet.
En mekanisk drivning som stämmer i utväxlingen är nog överlägsen men där behöver man väl frikoppla kraftuttaget när man ska upp på högväxeln och ändå roterar kraftöverföringsaxeln fort om du har riktig drivning i hjulen och inte typ robsondrive som jag.

Med tanke på att jag inte har ett drivhjulsberoende kraftuttag så är detta de enda alternativet som är smidigt och jag tycker att detta fungerar bra för mej och orsaken att vagnen ser ut som den gör vet jag ej då jag köpten den beg.

Vet inte om det är så ännu men innan rekomenderade inte Moheda att använda deras vagnar, som inte hade eget pumpsystem, till traktorer med konstanttrycksystem.
Vet inte om detta beror på att de inte går att reglera hastigheten, för pumpen vill i detta läge vinkla ut fullt.
På en skogsmaskin med hydrostatisk drivning sker styrning av utvinklingen så att hastigheten blir oberoende av motorvarvet.

Avatar Fallback
 
#14240 En variant till finns, nämligen navmotorer, de ersätter de vanliga navet och ger drivkraft direkt på hjulet.
Denna variant sitter på Movi o Hypros vagnar och dom kräver att man går ut och frikopplar dom (vred på navet) innan man lägger i högväxeln på traktorn för vägkörning.

Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14249
gnisten83 skrev:En variant till finns, nämligen navmotorer, de ersätter de vanliga navet och ger drivkraft direkt på hjulet.
Denna variant sitter på Movi o Hypros vagnar och dom kräver att man går ut och frikopplar dom (vred på navet) innan man lägger i högväxeln på traktorn för vägkörning.


Inte hela sanningen. Det du beskriver är Auburns nav som eg är en slutväxel typ navreduktion som man kan välja lämplig motor till. Det finns "riktiga" (med radiella kolvar) navmotorer, ex Sampo, som inte behöver frikopplas mekaniskt för högfartskörning.

MVH
MN

Avatar Fallback
 
#14267 Vilken variant sitter i Movis?
Hypros ska kunna frihjula upp till 10km/h sen ska den frikopplas med ett"enkelt handgrepp"

Användarvisningsbild
 
#24634 Hej, man ska bara använda driften i förebyggande syfte lägga i den när den behövs :).E mycket nöjd me driften,förstår inte hur jag klara mig utandrift för :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Skogsvagnar.com av svampbob - lör 16 mar 2013, 23:13
i Traktorn i skogen

12
18 svar
12344 läst
av Morgan Nordin     
lör 06 apr 2013, 14:02
Hydraulisk förstyrning? av tomppa_89 - lör 09 mar 2013, 13:57
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
2 svar
2441 läst
av tomppa_89     
lör 09 mar 2013, 18:59
Hydraulisk lastmaskin av Brorsan - lör 05 aug 2017, 09:12
i Äldre skogsmaskiner (nostalgi)
1 svar
1272 läst
av ATK     
sön 06 aug 2017, 11:50
Kellfri skogsvagnar för Atv av biker801 - tis 03 maj 2016, 20:32
i ATV och UTV i skogen
9 svar
5144 läst
av karlsson192     
tis 31 maj 2016, 20:36
Multiforest skogsvagnar? av lärken - fre 17 jun 2011, 21:50
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
9 svar
5431 läst
av Furan     
sön 20 nov 2011, 18:16
Annonser