Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

673 inlägg 304334 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift införskaffad!

jonathanA  
#194890 Ikväll har jag kapat av alla stöttorna 15cm längst ner, tyckte det var alldeles för mycket plats mellan hjulen och stöttorna uppåt, och tyngdpunkten onödigt hög.
Blir nog korta förhöjningar längst upp istället!
Jag borrade även igenom dom två sista stöttorna genom fästet för fastbultning, blev klar med två, tar resten imorgon kanske!
Alla stöttorna skall sitta fast, och inte sitta i en rishög! (det är min åsikt)
CIMG1721.JPG


Nu är det lördagkväll! :grin: :mrgreen:

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194891 Intressant med kortningen, det måste följas upp.
Bulta fast dem är väl däremot inte att föredra?
Det lär ju bli mer körskador osv när man råkar toucha nåt träd ibland?

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift införskaffad!

Crisse  
#194892
jonathanA skrev:Alla stöttorna skall sitta fast, och inte sitta i en rishög! (det är min åsikt)


Helt rätt, el måla dom i någon färg som sticker ut gul t.ex.
Uppskattas av oss som flisar.
Att tänka på är det är den som kört ihop ris/grot vältan som är ansvarig för skadorna på huggen.

Skota på :smile:
Ps. Såg att du inte hade en risgrip monterad men det har du förhoppningsvis när du kör ris/grot Ds.

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Hema  
#194899 Håller med Slurfi (inte bulta fast, såvida du inte bara ska köra slutavverkning), hoppas du inte kapade för mycket. Det fina i kråksången med navdrift är ju att du kan köra med band.

Håller en tumme för att det inte spelar någon roll. Överdriven höjd är ju precis som du säger onödigt tyngdpunktmässigt.

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#194901
Slurfi skrev:Intressant med kortningen, det måste följas upp.
Bulta fast dem är väl däremot inte att föredra?
Det lär ju bli mer körskador osv när man råkar toucha nåt träd ibland?

Har du sett en skotare med snurrande stöttor? sedan är det ju så att dom gångerna man trixar till det så stakarna drar i träd, så har man oftast fullt lass och då vrider sig inte stöttorna ändå!

Crisse, Jag har en risgrip oxå, men tyvärr används den för lite!

   TS
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#194903
Hema skrev:Håller med Slurfi (inte bulta fast, såvida du inte bara ska köra slutavverkning), hoppas du inte kapade för mycket. Det fina i kråksången med navdrift är ju att du kan köra med band.

Håller en tumme för att det inte spelar någon roll. Överdriven höjd är ju precis som du säger onödigt tyngdpunktmässigt.


Jag har tänkt på detta med band oxå!
CIMG1723.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

rikard_e  
#194919 Väääldigt hög!
Roligt att se filmen! Typiskt Mowi att vara sådär jädra snabba i gripen :grin:
Du har fått ett trevligt ekipage att ha i skogen nu!

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

stegmaster  
#194936 Håller helt med jonathanA i stöttor frågan.
Hadde faste på min förre farma vagn och det gillade jag, medans den nya Farmi har svängbara stötter som aldrig står var dom ska. :sad:
Så jag kommer göra samma sak, setter dom fast som dom ska stå. :grin:
Dom ska ju egentlig snurra tilbake til normalpositiom själv, men det funkar ju inte, så man får bruka dom första stockane at knuffa tilbaka dom. :cry:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

rikard_e  
#194944 Har dom ingen låsning alls? :surp:

Patu har ju stötter som snurrar. men dom har ju en låsklack som håller dom på plats ända tills man kör emot nått då vrider dom sig.,

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#194956 Stegmaster; Skönt att höra att du oxå har kört några timmar och tröttnat!

Jo dom är ju snedkapade i botten och en snekapad hylsa sitter fastsvetsad i fyrkantshylsan, men det funkar inte, speciellt inte om man kör ris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#195065 Så här blev det när stöttorna kapades 15cm i botten!
CIMG1742.JPG
:grin:
Och snart sitter alla fastbultade! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

rikard_e  
#195173 Blev mycket bättre!
Vill också ha navdrift :sad:

Du vill inte byta mot en gammel sleten Patuvagn? du kan få en röd kattfan på köpet vid snabb affär :wink:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

Volundsmed  
#195192 spakar du har är avsedda för utskjut med? nu skulle du väll kunna skaffa klipp till den och sköta de med "bara" spakarna.

är bara lite lätt avundsjuk på ditt ekipage :lol:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195202 Kul med att få se att de rör sig, borde muta nån att filma lite
Klarar du full pendling nu?
De såg väldigt höga ut innan. Trodde du menade att förlängningsröret skulle bultas...
Det är rätt klen cylinder i dessa mindre gripar så då blir dom snabba, däremot min super grip är betydligt långsammare men den oljeslukaren.
Vad gillar du on/off på gripen?

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#195228
johannes<3rottne skrev:spakar du har är avsedda för utskjut med? nu skulle du väll kunna skaffa klipp till den och sköta de med "bara" spakarna.

är bara lite lätt avundsjuk på ditt ekipage :lol:


Jag har en funktion över på ventilpaketet, och på spakarna, men jag är inte så jättesugen på en klipp. Jag är positivare till att vara två glada huggare som går och hugger manuellt utefter åkerkanter och bara öser på, och sedan kommer man och skotar upp riset fullt ös! :grin:
Tror det går effektivare och blir ett bättre resultat efteråt! Men det hade varit en rolig extrautrustning! :mrgreen:

Gnisten; Jag tror inte jag klarar full pendling utan att det smeker stockarna lite, men det ser jag inte som ett problem.

Jag är van vid on/off på gripen, så jag tänker inte på att det är en nackdel. Men det blir ju att man sitter och "dubbelklickar" på knappen ibland när man ska skilja ur stockar! :lol:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).