Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lasta från välta med vajerkran

21 inlägg 14951 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Midgård  
#185789 Tja att bommen ska hamna mitt över kärran är väl en sanning med modifikation. Längden på bommen bör var sån att du, när stocken hänger och ballanserar över kärran, bara behöver släppas ner för att hamna på rätt plats (stocken bör vara en gnutta tung i akteränden, lagom för att du med lätta tryck för hand, håller ner förliga änden när du lägger ner stocken). Man behöver då inte trycka så mycket bakåt eller dra framåt för att få stocken rätt i långskeppsled. Naturligvis eftersom stockarna varierar i längd blir det ändå lite att trycka och dra.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187081 Du som kör med vajerkran och hydraulsväng. Orkar din "sväng" dra in bommen, med en 4 meters normalstock hängandes i vajern, från ytterläget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

laggar  
#187082
Uvskogen skrev:Du som kör med vajerkran och hydraulsväng. Orkar din "sväng" dra in bommen, med en 4 meters normalstock hängandes i vajern, från ytterläget?


Ja, det brukar inte vara några problem. (Normet-kran och hembyggd sväng.)

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187084 Misstänkte det, hydrauliken på min Nuffield är för svag som jag trött tidigare också :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta från välta med vajerkran

Tosca  
#187085 Anledningarna att köpa en till traktor radar upp sig...

Användarvisningsbild

Re: Lasta från välta med vajerkran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187086
Tosca skrev:Anledningarna att köpa en till traktor radar upp sig...


:D :ymdaydream:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).