Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika tunga ton

9 inlägg 7426 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika tunga ton

Fredrik  
#821
Åke Carlson skrev:Gjort samma reflektion om lastförmåga på en huggarvagn vs liten skotare. Någon som har en "omräkningsfaktor" . Eller ska man översätta lösmeter med fastmeter?


Hej,

Citatet ovan kommer Ödbjörn-strängen i forumet skotare, ang olika lastförmågor mellan huggarvagnar och skotare.

Provade att göra lite uträkningar, kan ha blivit en å annan tankevurpa, så rätta mig gärna om jag har fel:

Min vagn (9ton) har lastyta på 2,3m2, räknar man att köra full kärra med 5,5m timmer blir detta 12,65m3 (m3 tpb). Omräknat till m3 fpb (på SLU:s hemsida) blir detta 8,2m3 fpb. Tyngsta veden (rå) är tall enligt samma hemsida, denna väger 800kg/m3 fpb, totallast blir då 6,56 ton.

Samma omräkning för Valmet 832 (också 9 tonnare) blir 11,44 ton med grinden i max toppläge (4m2).

Har jag fibblat till det med uträkningarna eller tror ni det stämmer (som sagt rätta mig om jag har fel)?!

MvH Fredrik



   TS
FTG
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828 Utan att räkna eller fundera så tror jag att det är så att man kan lassa 9 ton på en nio tons vagn.

Ställ nio ton cement på vagnen så kan du köra den efter landsväg ;) Men lassa nio ton virke och försök köra i skogen med den.

Därför är lastarena mindre vilket gör att man bara kan lassa en given volym, men själva vagnen skulle rent tekniskt klara ett lass på nio ton om underlaget är rätt.

Svammligt, men så tror jag att det är.

Det intressanta är ju lastarean och inte hur många ton man kan lassa utan att vagnen viker sig. Men det är väl bra marknadsföring att gå ut med vikten.

Avatar Fallback
Fredrik  
#829 Hej Ola,

Ja, jag tror också det är som du skriver, och att en del i det hela är marknadsföring.
Såg bl a i en broschyr om huggarvagnar (kommer inte ihåg märket), där lastarean var identisk, men den större vagnen hade större axeltappar och klarade 2 ton mer (tror jag det var).

Intressant ämne i vilket fall!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Griffin  
#14963 Jag vet inte om jag förstått problematiken rätt, men 4m2 är ju nästan dubbelt så mycket som 2,3m2 vilket borde resultera i nästan dubbla vikten.
Hade du haft 4m2 på huggarvagnen hade du nog kunnat peta på 9 ton på den också.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14972 Hur räknar ni ut lastytan?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14988 Enklast är ju att mäta höjden på stakarna och avståndet mellan så kan man ju räkna ut en lastarea.
Har man 1m stakar med 2m mellan så får man en lastarea på 2m2.
Detta var då man har raka stakar.
Har man böjda får man ju räkna fram något ungefärligt..

Användarvisningsbild
XP  
#14989 Kollade specen på min källefall 9 tons vagn den är lastytan 2.2m2.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16323 Fredrik: Du har rätt i ditt exempel men det körs både andra längder och virkessorter på huggarvagnarna men visst, för svenska förhållnaden kan man ju tycka att "vagnarna lasta en massa ton men inte så många kubik". Jag har själv förvånats över de flesta bara fråga efter lastförmågan men inte alls kollar på lastarean som det dessutom ofta ljugs rätt friskt om i broschyrerna...

MVH
MN

Användarvisningsbild
0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16332 Angående detta med vikt på huggarvagnar, så är det i vissa fall frågan om totalvikt på vagnen. Farma har så. En 10 tons Farmavagn väger över 2 ton tom, och lastar således under 8 ton. Det kanske är fler tillverkare som har samma viktsystem, alltså totalvikt i stället för lastvikt. Jag har en Farma 10-65.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).