Sida 2 av 9

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 18:49
av Hema
Finns det någon mer fördel än just mindre marktryck? Jag ser bara nackdelar annars.
Den där lösningen, skulle ju faktiskt kunna förhindra framkomlighet om hjulen först åker ned i en grop, följt av en större sten. Då skulle väl första boggien ställa sig rakt upp och då motverka framkomligheten.

Men nyfiken blir man ju. Någon som har testat och har erfarenheter?

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 19:38
av th
molnia skrev:är det byggt såhär då?
Vet inte vart jag skulle placera axeln som fäster i vagnen, men närmre boggiparet än centrum av balken ska den väll sitta?
trippelboggi.JPG

Om du skall ha tre hjul och lika last på varje hjul måste du väl ha två fästen i vagnen och en ledad boggie med leden vid det mittersta hjulet. En snabbskiss blir då så här:
Axlar.jpg

Vagnsfästena är markerade med X och avståndet från mitten av boggien till X är två tredjedelar av längden av varje boggiedel. Varje boggiedel kan ha olika längd om man vill bara 2/3-delsregeln används

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 19:48
av Mäki
th skrev:Vagnsfästena är markerade med X och avståndet från mitten av boggien till X är två tredjedelar av längden av varje boggiedel. Varje boggiedel kan ha olika längd om man vill bara 2/3-delsregeln används


Kan du förklara lite mera hur du menar för av din skiss fattar jag inget men som molnia beskriver det så är det helt logiskt.

Skall du ha två fästen i vagnen av boggin? Hur blir då den ena axeln ledad eller menar du att den skall vara stel?

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 20:01
av th
Boggien består av två delar och är ledad på mitten där också ett hjul är infäst. De andra hjulen är infästa i andra ändan av respektive boggiedel. Detta gör att det främsta hjulet och det bakersta hjulet får vardera 2/3 * 1/2 = 1/3 av vagnens halva vikt (den andra boggien får ju hälften av vagnvikten). Det mittersta hjulet får 2* 1/3 * 1/2 = 1/3 av vagnens halva vikt.

Bilden jag ritade kunde varit lite bättre med att att visa ett hjul längst till vänster och ett hjul längst till höger.

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 20:22
av Mäki
Sett ovanifrån ser den ut så här din boggie th?
trippel boggi.jpg

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 20:28
av th
Nej, infästningarna till vagnen skall vara 1/3 av avståndet från främre resp bakre hjulet till mitten av boggien för att fördela lasten jämt.

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: lör 09 jun 2012, 20:56
av Mäki
Så här då?
Trippel boggie 2.jpg

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 00:52
av molnia
Mäki skrev:men som molnia beskriver det så är det helt logiskt.


oj oj vad har jag nu gett mig in på?.. :wink:
Kan det vara såhär du menar th?
trippelboggi nr2.JPG

trippelboggi nr2 bild 3.JPG

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 06:47
av Blondin 750
Hej!
Jag har haft en trippelboggie och Molnias första illustration stämmer bra överens med verkligheten. Konstruktionen kan kanske se klumpig ut men vagnen går otroligt bra i terrängen och är väldigt stabil, den extra vikten som konstruktionen medför hamnar väldigt lågt och den tillåter betydligt högre fart. Sen så sitter det två hydraulkolvar längst bak som påverkar den långa boggieswingen med möjlighet att korrigera för sidolut alternativt att köra på antingen på bara den främre boggien eller det bakre singelhjulet, detta får nog anses som nåt man bara gör undantagsvis men möjligheten finns.
Det är en superbra vagn och skulle jag ta steget tillbaks till ett ekipage baserat på jordbrukstraktor så är valet ganska lätt vilken vagn jag skulle leta efter!

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 08:49
av gnisten83
En tanke, skottar den boggien inte mycket vid skarpa svängar när den blir så lång?

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 09:02
av Blondin 750
Man skulle kunna tro det men det är absolut inte nåt problem, vikten fördelas ju på fler hjul så i normalfallet går det lika lätt som en vanlig boggie. Självklart så kan väl "värsta-tänkbara" uppstå med ett fast hinder utvändigt fram samtidigt som ett fast hinder invändigt bak vid full sväng, men det är aldrig nåt som jag märkte av. Vagnen rullar väldigt lätt, både på mjuk mark och över hinder, och man blir förvånad att det inte krävs så stor/tung traktor, jag hade en valmet 805 framför och det var ett kanonbra ekipage!

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 09:17
av Skogshuggarninorr35
En bekant till mig har en likadan och den ser väl ut så här om ja inte kommer ihåg helt fel.
trippel.png

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: sön 10 jun 2012, 11:21
av molnia
Om det sitter en cylinder som kan trycka så man bara kör på dom 2 främre hjulen så borde man kunna ha någon form av halvautomatik. vid fullt rattutslag på traktor eller ramstyrning så lyfter man bakre hjulet på vagnen. Det borde t.o.m ge bättre svängar än en vanlig boggi då avståndet från boggiparet till kroken blir kortare.

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: fre 15 jun 2012, 20:20
av snubblaren
Hur löste ponnse boggien på sin 10 hjuliga skotare?

Re: Huggarvagn Hiab med Trippelboggie!

Postat: fre 15 jun 2012, 20:41
av Tosca
Stel axel bakom boggin bara.