Sida 4 av 8

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: tis 28 aug 2012, 22:10
av totte
Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: tis 28 aug 2012, 23:05
av Slurfi
totte skrev:Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Jo jag satt och tänkte just på det när jag körde, fin fint väder och massor
med fina bildmöjligheter, men när man kör på timme så ska det ju hända grejer.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: tis 28 aug 2012, 23:55
av totte
Nästa gång ...

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: lör 18 maj 2013, 16:48
av Slurfi
2013-05-17_15-30-54_390.jpg
2013-05-17_15-31-27_89.jpg
2013-05-17_15-32-15_461.jpg
2013-05-17_15-32-37_374.jpg
2013-05-17_15-33-18_163.jpg
2013-05-17_15-33-32_245.jpg


Några bilder från årets premiärkörning maj 2013.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: lör 18 maj 2013, 18:34
av Kse
Ja du har sådär fina grejer, har lite körning åt dig just utanför M-byn.
Hör av mig.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: lör 18 maj 2013, 19:22
av Slurfi
Gör det.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: lör 18 maj 2013, 19:57
av totte
Slurfi skrev:
totte skrev:Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Jo jag satt och tänkte just på det när jag körde, fin fint väder och massor
med fina bildmöjligheter, men när man kör på timme så ska det ju hända grejer.


Sådärja! Bra och snyggt. Nöjd!

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 09:03
av roten
Hur mycket måste du ha på vagnet för att slippa köra ner stödbenen?

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 09:39
av Slurfi
Ja det är många variabler, är det mjuk och gungigt som på bilden så känns det bättre
med benen nere, är det slätt, hårt och fördelaktiga kranförhållanden, alltså inte max utligg
rakt åt sidan så behövs de knappt alls.
Jag brukar ställa ut vagnsstyrningen max både för siktens skull, man ser vad man gör betydligt
bättre än när man har kranpelaren mellan sig och gripen och för att slippa trycka ner benen.
På bilderna håller jag på att wincha in virket och brytblocket för winchen är över tre meter
upp i luften så det blir mkt vingligt utan stödbenet.
Det går fort att dra omkull vagnen om man är koncentrerad på virket osv och det hugger fast
helst om man är en bit bort och inte varken hör eller ser.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 12:20
av Robertberg
Det ser ut som att lyftarmarna lätt tar i dragstången när man svänger?

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 13:49
av jaxho
Fint ekipage! På vår Källefall tycker jag svängen på kranen går för fort, det blir gärna lite ryckigt å gungigt. Hur funkar det för dig? Det har talats om att strypa flödet med en bricka med ca 1,5 mm hål i i slangen, nån som provat det?

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 14:46
av Slurfi
Jo lyftarmarna hade man kunnat lämna hemma. Men det är inte ett stort problem
för man kan hålla undan dragbommen med vagnsstyrningen rätt bra.
Svängen kan man dämpa en smula genom att köra en annan funktion samtidigt.
Möjligen hade jag velat ha dubbla tuber så den blev kraftigare, snabbare behöver den inte bli.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 18:35
av stegmaster
Jag har alltid kört med lyftarmana i högsta läge.
Då går dom en bra bit över bommen, utan at dra i slanger eller nåt.
Har kört så i ca 14 år med skogsvagn, och aldrig haft nåt problem med detta.
Efter å kollat på div. filmer på YT, ser jag at flera kör med dom nere?
Kan det vara olika höjder på innfästningen til olika traktormodeller som gör det??
Anser det själv som en fördel at ha dom på ovansidan av dragbommen, om dom inte monteras bort helt då forstås.

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 20:06
av gnisten83
Har en rätt hög dragbom på min Moheda, 400x22,5 kan vara orsaken, och på min 805 tyckte inte jag att de gick att ha dom högt uppe mest för att när jag svängde stolen åkte spaken med ibland o då åkte armarna ner o sen när man skulle backa kunde de bli tvärnit när dom tog i en sten eller stubbe.
Följden blev att dom togs bort under skogssesongen.
På nuvarande 6550 så blir de inte samma problem med elektrisk styrning och de lyfter högt

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Postat: sön 19 maj 2013, 21:37
av Slurfi
Jo, jag har funderat att köra med de i högsta läge, kanske ändra lite i lyftlänken
så de går extra högt när vagnen är kopplad.
Förklaringen till att ha de nere är att i dagsläget har jag slangarna rätt så fint liggande
ovanpå dragbommen och det riskeras att bli klämskador osv på slangarna.
Det kan bli ändring på det, ev gör jag en fjädrad arm som slangarna går i och då
undanröjs den klämrisken.
Tips i den riktningen emottages gärna.