Patruuna vagn och kran Slurfi

FTG mini
 Svara  111 inlägg  57296 visningar  11 följer
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#184578 Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Mowi
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#184580
totte skrev:Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Jo jag satt och tänkte just på det när jag körde, fin fint väder och massor
med fina bildmöjligheter, men när man kör på timme så ska det ju hända grejer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#184582 Nästa gång ...

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225920
2013-05-17_15-30-54_390.jpg
2013-05-17_15-31-27_89.jpg
2013-05-17_15-32-15_461.jpg
2013-05-17_15-32-37_374.jpg
2013-05-17_15-33-18_163.jpg
2013-05-17_15-33-32_245.jpg


Några bilder från årets premiärkörning maj 2013.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225929 Ja du har sådär fina grejer, har lite körning åt dig just utanför M-byn.
Hör av mig.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225936 Gör det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225944
Slurfi skrev:
totte skrev:Åsså va de ju dä mä bilder ja.

Jo jag satt och tänkte just på det när jag körde, fin fint väder och massor
med fina bildmöjligheter, men när man kör på timme så ska det ju hända grejer.


Sådärja! Bra och snyggt. Nöjd!

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225994 Hur mycket måste du ha på vagnet för att slippa köra ner stödbenen?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#225999 Ja det är många variabler, är det mjuk och gungigt som på bilden så känns det bättre
med benen nere, är det slätt, hårt och fördelaktiga kranförhållanden, alltså inte max utligg
rakt åt sidan så behövs de knappt alls.
Jag brukar ställa ut vagnsstyrningen max både för siktens skull, man ser vad man gör betydligt
bättre än när man har kranpelaren mellan sig och gripen och för att slippa trycka ner benen.
På bilderna håller jag på att wincha in virket och brytblocket för winchen är över tre meter
upp i luften så det blir mkt vingligt utan stödbenet.
Det går fort att dra omkull vagnen om man är koncentrerad på virket osv och det hugger fast
helst om man är en bit bort och inte varken hör eller ser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226011 Det ser ut som att lyftarmarna lätt tar i dragstången när man svänger?

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226021 Fint ekipage! På vår Källefall tycker jag svängen på kranen går för fort, det blir gärna lite ryckigt å gungigt. Hur funkar det för dig? Det har talats om att strypa flödet med en bricka med ca 1,5 mm hål i i slangen, nån som provat det?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226031 Jo lyftarmarna hade man kunnat lämna hemma. Men det är inte ett stort problem
för man kan hålla undan dragbommen med vagnsstyrningen rätt bra.
Svängen kan man dämpa en smula genom att köra en annan funktion samtidigt.
Möjligen hade jag velat ha dubbla tuber så den blev kraftigare, snabbare behöver den inte bli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226047 Jag har alltid kört med lyftarmana i högsta läge.
Då går dom en bra bit över bommen, utan at dra i slanger eller nåt.
Har kört så i ca 14 år med skogsvagn, och aldrig haft nåt problem med detta.
Efter å kollat på div. filmer på YT, ser jag at flera kör med dom nere?
Kan det vara olika höjder på innfästningen til olika traktormodeller som gör det??
Anser det själv som en fördel at ha dom på ovansidan av dragbommen, om dom inte monteras bort helt då forstås.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226064 Har en rätt hög dragbom på min Moheda, 400x22,5 kan vara orsaken, och på min 805 tyckte inte jag att de gick att ha dom högt uppe mest för att när jag svängde stolen åkte spaken med ibland o då åkte armarna ner o sen när man skulle backa kunde de bli tvärnit när dom tog i en sten eller stubbe.
Följden blev att dom togs bort under skogssesongen.
På nuvarande 6550 så blir de inte samma problem med elektrisk styrning och de lyfter högt

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

 
#226084 Jo, jag har funderat att köra med de i högsta läge, kanske ändra lite i lyftlänken
så de går extra högt när vagnen är kopplad.
Förklaringen till att ha de nere är att i dagsläget har jag slangarna rätt så fint liggande
ovanpå dragbommen och det riskeras att bli klämskador osv på slangarna.
Det kan bli ändring på det, ev gör jag en fjädrad arm som slangarna går i och då
undanröjs den klämrisken.
Tips i den riktningen emottages gärna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bygga Navdrift på 8T Patruuna vagn, av Norske_Trond - lör 27 okt 2012, 22:00
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12345
67 svar
33372 läst
av Norske_Trond     
sön 20 mar 2016, 20:57
Böcker till Patruuna 860 o 9000 vagn av Skogstinsen - tor 06 okt 2011, 20:18
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
2 svar
4471 läst
av Skogstinsen     
sön 09 okt 2011, 23:27
Vad är detta för vagn och kran? av snuffis - tis 22 jan 2013, 15:25
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
7 svar
4390 läst
av Brickan     
tis 22 jan 2013, 19:17
Nokka vagn med kran av Jägaren - tis 11 mar 2014, 13:00
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12
15 svar
6932 läst
av 4bikes     
fre 17 nov 2017, 13:46
Olika märken kran/vagn av Maxxum - tor 06 jan 2011, 17:18
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
10 svar
3722 läst
av molnia     
sön 24 apr 2011, 13:23
Annonser