Sida 1 av 7

Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: mån 09 apr 2012, 21:22
av Crisse
Någon här som har erfarenheter av Y boms drag som monteras i bakaxeln på traktorn och som fungerar som både drag och stödben. Som bla finns till Kronosvagnarna m.m

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 17:17
av Crisse
Ingen som använder en sådan lösning här på forumet?
Verkar dock vara relativt vanligt i t.ex AT, DE o FIN .

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 19:20
av Slurfi
Det är väl nästan proffsklass när man behöver sån?
Kanske folk hellre köper en beg skotare när det börjar bli den prisklassen.

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 19:36
av Crisse
Slurfi skrev:Det är väl nästan proffsklass när man behöver sån?
Kanske folk hellre köper en beg skotare när det börjar bli den prisklassen.


Ja men det borde vara någon här som kör proffisionellt med "riktig" traktor och vagn.

Håller själv på att bygga upp ett ekipage med detta ett sådant drag, så det hade varit lite roligt med inputs från någon pilot

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 21:27
av gnisten83
Är den inkopplad på traktorn som på gamla dumpertraktorer?
Dvs framför bakaxeln för att överföra mer vikt utan att öka stegringstendenser

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 21:46
av molnia
Det är ledat bakom bakaxeln om jag förstått det rätt...
Har ingen erfarenhet av sådant drag men det måste vara smidigt då man kan bygga automatiskt midjelås när man belastar kranen och då slippa stödben eller vinglig vagn.
Gnisten;
Hur kommer infästningen förbi bakaxeln och fäster framför den, skulle vara intressant med en bild om du har någon??

http://www.kronos.fi/swe/products.htm
kronos 3.jpg

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 22:02
av Slurfi
Kanske man hakar i lyftarmarnas nedre fäste?

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 22:17
av gnisten83
Kan ha fel men har för mej att de går som en båge över eller om de nu var under bakaxeln.
Jisses vilken kärra, bara att slänga framaxeln på en 2wd så har man en skotare

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: tis 10 apr 2012, 22:42
av Crisse
Jodå fästena skruvas i i bakaxeln, sedan bara två bultar mellan vagnen och traktorn

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: ons 11 apr 2012, 19:36
av OlaE
Slurfi skrev:Kanske man hakar i lyftarmarnas nedre fäste?

Det verkar rimligt, där är riktigt bra fästpunkter redan med tanke på vilken vikt som överförs när man lyfter redskap.
Hade varit skönt med midjelås känner jag.
9,2m kran på tom vagn är en hårfin balansgång mellan att välta och inte göra det. :-p
Men hur funkar styrningen då av vagnen?

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: ons 11 apr 2012, 22:24
av molnia
Crisse
det vore mycket intressant att se bilder på arbetet att bygga ihop det...

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: ons 11 apr 2012, 22:31
av molnia
styrningen; jag har sett en variant som är fäst i bakaxeln likt kronos men även är ledat som ett vanligt drag med ramstyrning på vagnen.
Den vagnen som är på bild verkar inte vara ledat på det viset, kan det vara flytläge på midjan? och ifall man vill svänga så kan man styra vagnen..kanske med automatik kopplat till ratten i traktorn?

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: ons 11 apr 2012, 23:29
av Crisse
molnia skrev:Crisse
det vore mycket intressant att se bilder på arbetet att bygga ihop det...

Yes det kommer lite bilder på bygget här vart efter det lider
Vagnen är dock inte levererad ännu, så här är det väntans tider
Och det kommer att bli en Kesla vagn ihop med en Valtra 6850

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: mån 16 apr 2012, 14:25
av Zalman
Crisse skrev:
molnia skrev:Crisse
det vore mycket intressant att se bilder på arbetet att bygga ihop det...

Yes det kommer lite bilder på bygget här vart efter det lider
Vagnen är dock inte levererad ännu, så här är det väntans tider
Och det kommer att bli en Kesla vagn ihop med en Valtra 6850


Vilken Kesla vagn blev det och vad kostar den?

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Postat: mån 16 apr 2012, 20:41
av alias
Tror inte att bakaxelbrygga (Y-drag) är inte helt fel för stabiliteten.

Vet att en släkting lät bygga ett påhängsaggregat till sin Valmet 705.

Denna bestod av en kortad variant av Mohedas största drivna vagn på sen 80-tal/tidigt 90-tal (tror det var 500*22,5 hjul på den och 630 cm3 hjulmotorer samt ett Keto aggregat och en FMV460 eller 490 på 7,2 m).

Vill minnas att denna var rätt stabil i förhållande till kranlängd och ekipagets totalvikt.

MVH
Alias