Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn vs skotare

39 inlägg 22939 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn vs skotare

Camwood  
#174259
Valtra skrev:Camwood: Kom hit till våra blöta marker så kan jag garantera att du sitter fast direkt med din gamle skotare. En djupdykning med framändan sen ligger den där hjälplös på buken. Grannen köpte en rottne blondin i vintras och började röja upp lite vindfällen, tog 3 veckor sen hade han kört fast den. På liknande mark som vi kört många lass med Valmeten och kärran. Kört fast 1 gång på 15 år och flera tusentals kubik har kommit ut. Nä du underskattar traktor och kärra helt klart.


Sedvall: Bara för att där är stödben så behöver man ju inte använda dom? Både för och nackdelar med "midja" och ögla med vagnstyrning..

Jag fastnar aldrig med min skotare :surp: Du måste ha koll på vilka marker du kör på :ugeek: Det funkar inte o sitta o porrsurfa när man kör i besvärlig terräng :grin:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn vs skotare

Sedvall  
#174281
snubblaren skrev:Snackade lite med en lantmännen säljare igår om traktor och huggarvagn. Man fick en skaplig traktor och huggarvagn för "bara" 600 000 känns lite konstigt då att privata skogsägare skulle slänga iväg några miljoner på vimekar och alstror....

de är nog inte ett "skapligt" ekipage, sen kostar ju vimek typ 600.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Blivande snickare  
#174283 Olika betydelse för "skapligt". Fanns ett skogsekipage till salu här för 45.000 euro och det verkade helt skapligt i mina ögon. Ramstyrning, kran minns inte längd :roll: , drivning.

Valmet framför, 6000 nått hette den.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn vs skotare

Camwood  
#174307
Valtra skrev:Camwood: Kom hit till våra blöta marker så kan jag garantera att du sitter fast direkt med din gamle skotare. En djupdykning med framändan sen ligger den där hjälplös på buken. Grannen köpte en rottne blondin i vintras och började röja upp lite vindfällen, tog 3 veckor sen hade han kört fast den. På liknande mark som vi kört många lass med Valmeten och kärran. Kört fast 1 gång på 15 år och flera tusentals kubik har kommit ut. Nä du underskattar traktor och kärra helt klart.


Sedvall: Bara för att där är stödben så behöver man ju inte använda dom? Både för och nackdelar med "midja" och ögla med vagnstyrning..

Jag fastnade i dag men vad räknas som FAST banden grävde för djupt vid en kallkälla så ja fick backa och risa :grin: Men fick ett avslut för jobbet ca 100 m3f på16 tim med en gAMMAL SKOTARE FRÅN 70 TALET(Manuellthugget och alt virke mitt i körvägen)

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175221
Camwood skrev:Jag fastnar aldrig med min skotare :surp: Du måste ha koll på vilka marker du kör på :ugeek: Det funkar inte o sitta o porrsurfa när man kör i besvärlig terräng :grin:


Här hade du garanterat kört fast! Klart man har koll på vilka marker man kör på, men är det samma mark flera ha och man måste köra där så måste man. Då är de 8 hjuligt eller helbandet som gäller, för går det hål på den lilla "skorpan" där är så sitter man där. Körde fast med gamla 600an på ena stället( inte å farligt bara ut med front vajern o dra så va man väck) men då tryckte jag ner en 3m massabit för handkraft som tolvåring i hjulspåret.


Sedvall skrev:
snubblaren skrev:Snackade lite med en lantmännen säljare igår om traktor och huggarvagn. Man fick en skaplig traktor och huggarvagn för "bara" 600 000 känns lite konstigt då att privata skogsägare skulle slänga iväg några miljoner på vimekar och alstror....

de är nog inte ett "skapligt" ekipage, sen kostar ju vimek typ 600.



Man får ett bra ekipage för 600, man behöver ju inte tvunget ha en splitt ny traktor. Köp en valmet/valtra från 6000 serien för 300 lax sen så tex weimer 12 tons med drift en bit över 300, då har du ett bra ekipage som du kan göra länge med och man kan ploga snö o ha den till massa andra jobb.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

OlaE  
#177674 Min far och jag fick tag i ett komplett ekipage, Valmet 6600, skogsutrustad med Twintrac, turbinkoppling, nya skogsdäck runtom, kedjor runtom, militärvinsch i nosen, Moheda 155 4WD med Cranab 580 kran (skotarkran), 600x22,5 däck och tvåspak elmanövrerat för ca en halv mille för fem år sen.

Om man räknar hälften på traktorn och hälften på vagnen är det ändå inte så blodigt.


Visst, man skulle kunna få en helt ok skotare för de pengarna, men å andra sidan är man mer begränsad till arbetsområdet med en skotare, samt att reperationer snabbt springer iväg i kostnad.

Traktorn kan vi ju använda till annat, samt att förflyttning på väg sker i 40km/h, och i skogen ligger jag på strax över 4l/h på bränsleförbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

lasseman79  
#177693 Hur fungerar en fullt skogsutrustad traktor att använda till annat än att köra i skogen?
Tex i jordbruket med arbete på åker och vall? Funderar på att ersätta en gammal skotare
med skogsvagn pga mycket vägkörning men har provat med en vanlig jordbrukstraktor i
skogen en gång vilket omedelbart resulterade i punktering och bucklor så skogsutrustning
är ett måste, men vill ju kunna använda traktorn i jordbruket med utan att plocka av plåtar
och byta däck? Annars får skotaren vara kvar.En fråga till är att jag får uppfattningen att
det skulle vara lättare och billigare att reparera jordbrukstraktorer än skotare är det så?

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

josip  
#177694 Skyddsplåtar är väl inget större problem på åkern (om det inte påverkar tyngden mycket), men skogsdäcken kanske inte är de bästa med tanke på markpackningen. Sen är nog dragförmågan i min mening mycket sämre på åkern med skogsdäck, vilket i sig ökar markpackningen igen. Fast det beror ju också på däcksbredden och sånt. Tror att man absolut bör ha dubblemontage om man har skogsdäcken på..

Min ford hade i princip splitternya Mitas radialdäck när jag köpte den, och jag har nu kört två år i skogen med dem. Tyckte att det blev för dyrt att utrusta den med en omgång nya däck till, så de får hänga med. De verkar vara litet styvare än genomsnittet när det gäller radialdäck och jag brukar pumpa dem litet extra i skogen, ca 1.8 bar hade jag i vintras om jag minns rätt. Hittills har jag klarat mig bra, men man ska ju inte skryta om grejerna för då börjar det hända saker.. Sätter man på kedjor så kanske de också skyddar litet?

Sist och slutligen beror allt på hur mycket körning man har i skogen, vägtransporter och jordbruk.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

OlaE  
#178626 Stora nackdelen är väl just att skogsdäck inte ger samma dragförmåga på åkermark som vanliga jordbruksdäck.

Plus att komforten blir lite lidande, t.ex när man kör och vänder gräs eller strängar.

En stor fördel är autotracen på Valmeten vid markbearbetning, som plöjning.

Men det är mest märkbart när man kör tvärtemot plöjfårorna. :)

Den enda skillnaden mot när jag kör i skogen är att jag monterar på lyftarmarna till trepunkten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).