Griplastarvagn vs skotare

 Svara 39 inlägg 7036 visningar 8 följare
Användarvisningsbild
 
#172505
Valtra skrev:Det går nog till en bit över miljonen ja.

Men nu är det entrepenad mässigt det ska jämföras, en skogsägare köper inte ett sånt ekipage som på filmen för att köra i sin egna skog (är ju vad jag tror iallafall)

Man får ju dessutom räkna på hur många timmar man kan kräma ur maskinen innan den är slut. Köpa en timberjack 810 på 19000 timmar för 300 papp, då har traktorn många timmar mer kvar än vad den skotaren har. Sen så slipper man förhoppningsvis allt de där skruvandet som man får på köpet med en gammal skotare.


Öh, skulle vi inte jämföra entreprenadmässigt? Vad har då en nerkörd skotare i diskussionen att göra. Här är en skotare i samma prisklass (kanske något dyrare) än ekipaget i filmen. http://www.blocket.se/halland/Skotare_Gremo_950_F_CLASSIC___09_39210782.htm?ca=21&w=3
Vem har kört flest kubik efter 10000h och hur mår föraren?


 
#172512
Skogstomte skrev:
Valtra skrev:Det går nog till en bit över miljonen ja.

Men nu är det entrepenad mässigt det ska jämföras, en skogsägare köper inte ett sånt ekipage som på filmen för att köra i sin egna skog (är ju vad jag tror iallafall)

Man får ju dessutom räkna på hur många timmar man kan kräma ur maskinen innan den är slut. Köpa en timberjack 810 på 19000 timmar för 300 papp, då har traktorn många timmar mer kvar än vad den skotaren har. Sen så slipper man förhoppningsvis allt de där skruvandet som man får på köpet med en gammal skotare.


Öh, skulle vi inte jämföra entreprenadmässigt? Vad har då en nerkörd skotare i diskussionen att göra. Här är en skotare i samma prisklass (kanske något dyrare) än ekipaget i filmen. http://www.blocket.se/halland/Skotare_Gremo_950_F_CLASSIC___09_39210782.htm?ca=21&w=3
Vem har kört flest kubik efter 10000h och hur mår föraren?


Ja det beror återigen på förutsättningarna.
Man kan köra komfortabelt i en traktor också, rätt stol m.m
Och vara lika effektiv som skotaren

 
#172515
Skogstomte skrev:
Valtra skrev:Det går nog till en bit över miljonen ja.

Men nu är det entrepenad mässigt det ska jämföras, en skogsägare köper inte ett sånt ekipage som på filmen för att köra i sin egna skog (är ju vad jag tror iallafall)

Man får ju dessutom räkna på hur många timmar man kan kräma ur maskinen innan den är slut. Köpa en timberjack 810 på 19000 timmar för 300 papp, då har traktorn många timmar mer kvar än vad den skotaren har. Sen så slipper man förhoppningsvis allt de där skruvandet som man får på köpet med en gammal skotare.


Öh, skulle vi inte jämföra entreprenadmässigt? Vad har då en nerkörd skotare i diskussionen att göra. Här är en skotare i samma prisklass (kanske något dyrare) än ekipaget i filmen. http://www.blocket.se/halland/Skotare_Gremo_950_F_CLASSIC___09_39210782.htm?ca=21&w=3
Vem har kört flest kubik efter 10000h och hur mår föraren?


Blev lite fel där, torpöbo sa att man får maskintrailer och traktor och bättre beg skotare till samma pris (eller billigare) som vad traktorn och kronosen kostar. Det jag menade va att då blir det en sådan gammal maskin.

En skotare med 5000-10000 timmar är de nog man ska jämföra med mot ett nytt traktor ekipage, då är de samma prisklass. Men när de närmar sig 10000 timmar så blir de ju även en del o byta i skotarn. Sen så betyder de ju inte att den maskin som öser ut mest kubik är den bästa eller? Där är ju även större diameter på däcken på både traktor och vagn än vad gallrings skotarna, lägre marktryck.

 
#172526 "Ja det beror återigen på förutsättningarna.
Man kan köra komfortabelt i en traktor också, rätt stol m.m
Och vara lika effektiv som skotaren."

Även om man har en bra Valtra med bra stol, frontpump, skogshytt, Twin-trac mm.
Så är en skotare bättre, fotutrymme, sikt, nivellering, dämpning av helkroppsvibrationer mm gör piloten mer utvilad i en ny skotare.

Och en glad pilot är i längden effektivare.

Men visst, består jobben av små uppdrag där stora förflyttningar
krävs en eller flera gånger per dag, så är traktor+skogsvagn
svårslagen.

 
#172538 Här har ni några filmer från tyskland, och säga vad man vill men ett sådant ekipage är nog styggt nära en skotare vad gäller allt utom möjligen vad gäller utrymmet i hytten.

http://www.youtube.com/watch?v=NBFlcphH ... re=related


http://www.youtube.com/watch?v=fxxlqM-h ... re=related

Användarvisningsbild
 
#172598 Båda dom på filmerna har ju stödben och saknar midjestyrning vilket jag tycker är största svagheten. Den äldre valtran med kronosvagn hade ju midjestyrning och midjelås så den ligger nog närmare en skotare, i samma prisklass, i produktion. Och den är ju som sagt också bättre att hjula med.

Men hur är en gammal converter-skotare att hjula med? En boggilyft bara så lär de ju vara bästa vedtraktorn

Användarvisningsbild
 
#172736 Har skrivit i en liknande tråd om skotare resp, vagn och jordbrukare :grin: Jag menar de beror på vilken terräng du ska köra i. Jag kör en en gammal skotare från 70 talet och den funkar fint ( 24 000 tim ) Med en toppny 4 wd traktor typ Valmet mm och med en vagn med drift så har den inte en suck mot min gamla skotare, när ja slår in diffen fram å bak så drar det ganska bra :grin: Ni som kör traktor och driven vagn vad har ni för band på vagnen :?: :surp: och brukar ni svetsa på nya stålklackar på banden när det börjar slira på isen :?:
Smv 21 s 1978.JPG

 
#172758
Camwood skrev:Har skrivit i en liknande tråd om skotare resp, vagn och jordbrukare :grin: Jag menar de beror på vilken terräng du ska köra i. Jag kör en en gammal skotare från 70 talet och den funkar fint ( 24 000 tim ) Med en toppny 4 wd traktor typ Valmet mm och med en vagn med drift så har den inte en suck mot min gamla skotare, när ja slår in diffen fram å bak så drar det ganska bra :grin: Ni som kör traktor och driven vagn vad har ni för band på vagnen :?: :surp: och brukar ni svetsa på nya stålklackar på banden när det börjar slira på isen :?:
Smv 21 s 1978.JPG


Jodå, där är det definitivt inget problem med att hänga med.
Bara kran hydrauliken går ej att jämföra. Kran hydrauliken från 70-talet jämfört med ordrentligt anpassat IQAN system av senaste modell.
Och band på vagnen är samma som till vilken skotare som helst.
Det har faktiskt hänt lite på ca 30 år!

Men det känns som den här disskutionen inte kommer någonvart.
Jag tror det ända rätta vore att gjort ett praktiskt fält test. Jag tror att många hade blivit förvånade

Användarvisningsbild
 
#172770 Vad har hänt på 30 år :?: Fastnar jordbrukaren med driven vagn mindre än min skotare från 70 talet :?: Min skotare kostade 70 000 kr och jag har skotat ca 1 m3 :grin: Ring mig när ni fastnar ja kommer och drar upp er (minst 4 st Valmet med driven vagn)

 
#172825 Camwood: Kom hit till våra blöta marker så kan jag garantera att du sitter fast direkt med din gamle skotare. En djupdykning med framändan sen ligger den där hjälplös på buken. Grannen köpte en rottne blondin i vintras och började röja upp lite vindfällen, tog 3 veckor sen hade han kört fast den. På liknande mark som vi kört många lass med Valmeten och kärran. Kört fast 1 gång på 15 år och flera tusentals kubik har kommit ut. Nä du underskattar traktor och kärra helt klart.


Sedvall: Bara för att där är stödben så behöver man ju inte använda dom? Både för och nackdelar med "midja" och ögla med vagnstyrning..

 
#172855 Undra varför dom ens säljer skotare idag när de tydligen finns så grymt effektiva skogsvagnar!!!!

 
#172867 slutavverkning är inget man ska hålla på med med skogsvagn. däremot i gallringar och på mindre objekt KAN det vara ett alternativ.
Är en entreprenör här nere som kör med en zetro och en weimervagn med cranabkran. kostnad/fub lika eller billigare än en skotare. vet skördar förarna har försökt jävlas med han och lagt vägen som om de skulle komma en skotare efter men han säger inget utan bara kör.
största fördelen han har mot en skotare är smidigheten. vill se en skotare som kan svänga så skarpt som du gör med en traktor när man styrbromsar och kan hantera vagns styrningen riktigt.

 
#174139
Valtra skrev:Det går nog till en bit över miljonen ja.

Men nu är det entrepenad mässigt det ska jämföras, en skogsägare köper inte ett sånt ekipage som på filmen för att köra i sin egna skog (är ju vad jag tror iallafall)

Man får ju dessutom räkna på hur många timmar man kan kräma ur maskinen innan den är slut. Köpa en timberjack 810 på 19000 timmar för 300 papp, då har traktorn många timmar mer kvar än vad den skotaren har. Sen så slipper man förhoppningsvis allt de där skruvandet som man får på köpet med en gammal skotare.



Vad spelar det för roll när småskotarna kostar över 2 mille Gemo 1050 Valmet 830 och Rottne... :sad: :sad:

Med den utrustningen som går åt, boggilyft dieselvärmare, band mm

Den som kör med traktor har mest över när dan är slut i alla fall ..... :wink:

 
#174149 Snackade lite med en lantmännen säljare igår om traktor och huggarvagn. Man fick en skaplig traktor och huggarvagn för "bara" 600 000 känns lite konstigt då att privata skogsägare skulle slänga iväg några miljoner på vimekar och alstror....

Liknande Trådar
Titel Statistik Senaste svaret
griplastarvagn av grankarlsson - mån 30 jun 2014, 13:38
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
3 svar
6060 läst
av grankarlsson     
tor 10 jul 2014, 10:31
Låna griplastarvagn av X-lon - mån 09 apr 2012, 19:35
i Traktorn i skogen
11 svar
2022 läst
av jd6630     
ons 11 apr 2012, 22:26
MF 135 vilken Griplastarvagn av leifkn - mån 09 jul 2012, 21:19
i Traktorn i skogen
7 svar
1397 läst
av ATK     
fre 13 jul 2012, 20:10
Griplastarvagn till en MF 35:a av hallingland - tor 21 okt 2010, 23:12
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

1, 2
20 svar
6575 läst
av herjman     
mån 26 nov 2012, 06:35
Malwa griplastarvagn?? av Skafte - lör 08 maj 2010, 20:41
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
9 svar
1743 läst
av Henrik Petersen     
tis 18 maj 2010, 20:06