Vad är det för fel på min vinsch

FTG mini
 Svara  10 inlägg  3909 visningar  3 följer

Vad är det för fel på min vinsch

#162293 Min vinsch började krångla i helgen. När man inte drar i snöret så gnisslar den och snurrar baklänges. Om jag drar lite i snöret så tystnar den och slutar snurra, alltså det beteende som är normalt när man inte drar i snöret. När jag vinschar in funkar den också som den ska.
Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?

TS
Mowi
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på min vinsch

#162344 Låter som en justeringsgrej. Det är antagligen bromsbackarna som ligger o hugger.
Nu utgår jag ifrån att det är en typ luningswinch, Som jag själv har.
En bild säger mer än tusen ord :)

#162394 Hmmm, bild...det vete tusan om jag klarar av att ladda upp. Men det är ingen lunningsvinsch, det är en liten hydrauldriven som sitter på kranbommen på en Patruuna. Dock vet jag inte om det är en Patruunavinsch också.

TS

#162434 Tycker det låter som du har ett litet flöde genom vinschen fast du har ventilen stängd.
Något som är otätt?
Jan

sveakatten skrev:Tycker det låter som du har ett litet flöde genom vinschen fast du har ventilen stängd.
Något som är otätt?
Jan

Får kika på det. Kanske är det nåt med ventilen, eftersom den går baklänges i friläget. Fast det förklarar inte oljudet... jaja, ingen verkar ha varit med om samma grej, så det är väl bara att kasta sig över den och börja felsöka lite närmare :???:

TS

#162730 Är det en kilremsdriven vinsch så låter det i mina öron som att du ha lite slappa och förtorkade remmar.

Användarvisningsbild

#162902 låter som en hydraldriven ? jag lägger mig :)

#162975 Den är inte kilremsdriven. Har inte kikat på den än. Känner jag misg själv rätt så tar jag inte tag i det förrän den ska användas igen....nästa vinter:-)

TS

JF skrev:Hmmm, bild...det vete tusan om jag klarar av att ladda upp. Men det är ingen lunningsvinsch, det är en liten hydrauldriven som sitter på kranbommen på en Patruuna. Dock vet jag inte om det är en Patruunavinsch också.

Har du bild på vinschen och ventilen så kanske du lättare får svar på din fråga

#163202 Hmmm, kan det vara så att du har motoriserad utmatnings-hjälp? Det var mitt bekymmer, och en manöver-arm kärvade så att trumman matade ut vajer okontrollerbart....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vinsch av Xon - lör 07 jan 2012, 22:09
i Motorsåg och handhållet
8 svar
4269 läst
av Mikael     
sön 08 jan 2012, 17:33
atv vinsch av pcrNiklas - fre 30 dec 2011, 20:46
i ATV och UTV i skogen

123
42 svar