Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad är det för fel på min vinsch

10 inlägg 8785 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det för fel på min vinsch

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162293 Min vinsch började krångla i helgen. När man inte drar i snöret så gnisslar den och snurrar baklänges. Om jag drar lite i snöret så tystnar den och slutar snurra, alltså det beteende som är normalt när man inte drar i snöret. När jag vinschar in funkar den också som den ska.
Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på min vinsch

vetinte  
#162344 Låter som en justeringsgrej. Det är antagligen bromsbackarna som ligger o hugger.
Nu utgår jag ifrån att det är en typ luningswinch, Som jag själv har.
En bild säger mer än tusen ord :)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162394 Hmmm, bild...det vete tusan om jag klarar av att ladda upp. Men det är ingen lunningsvinsch, det är en liten hydrauldriven som sitter på kranbommen på en Patruuna. Dock vet jag inte om det är en Patruunavinsch också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

sveakatten  
#162434 Tycker det låter som du har ett litet flöde genom vinschen fast du har ventilen stängd.
Något som är otätt?
Jan

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162456
sveakatten skrev:Tycker det låter som du har ett litet flöde genom vinschen fast du har ventilen stängd.
Något som är otätt?
Jan

Får kika på det. Kanske är det nåt med ventilen, eftersom den går baklänges i friläget. Fast det förklarar inte oljudet... jaja, ingen verkar ha varit med om samma grej, så det är väl bara att kasta sig över den och börja felsöka lite närmare :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

ÅsaNisse  
#162730 Är det en kilremsdriven vinsch så låter det i mina öron som att du ha lite slappa och förtorkade remmar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på min vinsch

vetinte  
#162902 låter som en hydraldriven ? jag lägger mig :)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162975 Den är inte kilremsdriven. Har inte kikat på den än. Känner jag misg själv rätt så tar jag inte tag i det förrän den ska användas igen....nästa vinter:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

ulfgustav  
#162984
JF skrev:Hmmm, bild...det vete tusan om jag klarar av att ladda upp. Men det är ingen lunningsvinsch, det är en liten hydrauldriven som sitter på kranbommen på en Patruuna. Dock vet jag inte om det är en Patruunavinsch också.

Har du bild på vinschen och ventilen så kanske du lättare får svar på din fråga

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på min vinsch

värmlänningen  
#163202 Hmmm, kan det vara så att du har motoriserad utmatnings-hjälp? Det var mitt bekymmer, och en manöver-arm kärvade så att trumman matade ut vajer okontrollerbart....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).