Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny wire till vinschen?

71 inlägg 67128 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

halvproffs  
#364920 Slet av min 8mm vajer 2 gånger som är originalmonterad på Vretenvagnen. Frågade en hissmontör om man kunde få köpa 30-40 meter av densamme. Tänkte att det måste vara högsta kvalite på en sån vajer. Dagen efter kom han med en trumma med 108m vajer och den var gratis! Var ofta medskickade fel vajer och förrådet började bli fullt sa han. Gissa om det var en glad snickare på jobbet!? Har ni någon hissmontör ni känner så fråga! om vajer.

FTG
Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#374407 Hej igen! Min vinschwire har blivit sliten sista metern, vissa trådar gått av :sad: . Tänkte kapa bort 1 meter, tyvärr försvinner då den splitsade orginalöglan. Gör jag en ny med kaus och wirelås? Kanske är bäst att sätta 1,5m kedja ytterst med krok så inte problemet kommer tillbaka med sliten wire

Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

Vardon  
#374468 Det brukar gå att ta tag i den trasiga kardelen med en tång, dra hårt och sätt den spänn och sen klipper du med en vass smidig tång så flyger änden in så sticks den inte om man vill köra ett tag till.

Kasus och vajerlås eller så åker du till nån som kan pressa en tallurit, tex båttillbehör brukar kunna.

är det inte bättre att winscha i lunningskedja så du kan ha så lite krok som möjligt svängande när du kör och försöka spara på vajer så?

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#374484
Vardon skrev:Det brukar gå att ta tag i den trasiga kardelen med en tång, dra hårt och sätt den spänn och sen klipper du med en vass smidig tång så flyger änden in så sticks den inte om man vill köra ett tag till.

Kasus och vajerlås eller så åker du till nån som kan pressa en tallurit, tex båttillbehör brukar kunna.

är det inte bättre att winscha i lunningskedja så du kan ha så lite krok som möjligt svängande när du kör och försöka spara på vajer så?

Ja, tänkte skarva på med kedja, gör en ögla med kaus och två virelås, är två meter kedja lagom? vilken krok för kedjan är bäst?
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=order_articletable.jsp&parent=sKROKAR&parentIndex=162

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#374740 Sån här slingkrok borde ju vara snabb o enkel att hantera med handskar? så det blir en snara runt stocken som dras åt
[url][/http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=201377&parent=sKROKAR&parentIndex=162url]

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#374744 http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=201377&parent=sKROKAR&parentIndex=162

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

mno011  
#388048 Ny i tråden

Har Wiré till en hypro gph03 och då används den mycket
Har ofta funderat på att köra krympslang eller nån annan slang kring sista biten. Tror inte det håller men om man kan skydda de sista 5 cm är mycket vunnet. Man slipper kanske nån wirekardel i handen med.

Kör ned hypnos löpkrok, tror inte på kedja för min del då Wirén lyfter in trädet i processorn

Instämmer också i att ha en välsmord Wire.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Axl  
#437663 Var köper man lämpligen ny wire? Skulle nog också behöva ett bättre styrhjul eller vad man ska kalla det, Weimer original har sabbat wiren 2 ggr nu.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437665 Wirator.se är prisvärt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

hlb  
#437678 Bole.se mångtrådig.

Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

hlb  
#437680 Bole.se 50 m
Artikelnummer: 1450110
Wireina med 222 trådar för linkranar och vinschar. Diameter 8 mm. Läs mer...
906 kr
( Exkl moms: 725 kr )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).