Sida 4 av 4

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 08:42
av Tosca
Vilka fel har du haft på de olika vagnarna?
Har du behövt svetsa någon av dem?

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 09:55
av Stejo
Har inte sett några sprickor på Kellfrivagnen eller Weimer dito. Problemet med Weimervagnen är infästningen av stickan som är uppenbart för vek så att infästningsbulten kröker sig ock blir vilket omöjliggör demontering. Weimer vägrar åtgärda trots garanti. Paradoxen i sammanhanget är att denna dyra investering körts med stor försiktighet medan Kellfrivagnen fått utstå det mesta och körts med fulla lass med långt grovt timmer.

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 10:45
av stegmaster
Ja, som jag sagt i flera tråder i detta ämnet, så er min teoeri att navnet på tillverkaren spelar mindre roll, utan det er storleken på vagn/kran, som avgör hur bra det håller ihop.
Köpte själv en 9t Farmi vagn med 6,7m kran, lite tilfälligt detta med just Farmi, men dom håller åtminstone fram va man kan förvänta av deras vagner.
Dom skrivar t.eks att 9 tonns vagnen er för ni som kör 1000m3 om året eller mindre, den större 10tonn er 5000m3, sen öker det uppöver til 10000m3 och över 20000m3 på proffsekvipaget.
Och detta handlar ju inte om att dom större vagner tar lite mer virke, utan att dom er tillverkadet efter helt andra krav.

Dessutan "krigas" det ofta om att ha den stärkaste kranen, vilket nog ochså gör att kvaliten kan få lida på dom billigaste kranerna.
Misstänker att några kraner er stärkare i lyften enn va dom borde vara i denna storleken.

Alla 8-9 tonns vagner med kraner anser jag vara volumodeller eller budgetmodeller om ni vill.
Sen vil nog mange tycka att om det står modeha/mowi, kesla på vagnen/kranen, så er det proffsgrejor even på småvagner.
Så er inte fallet, enligt min teori. 8)
Vil man ha grejor som håller bra får man helt enkelt köpa större/proffisgare vagner/kraner, typ 12t och uppöver, och vara berädda att legga minst 400tkr på bordet.

Det er samma på traktorsidan.
"Alla" traktormärken har ju en minstemodell til typ 300tkr, och even dette er "same shit, different name", sagt på et elagt sett.
Spelar ingen roll om det står Zetor eller John Deere(eller nåt annat märke) på huven.

Vel, vel detta er bara mina teorier så här på en söndagsmorron, så får ni gärna tycka jag har helt fel. :smile:

Men hadde jag då köpt en Kellfri vagn/kran?? Nä, det hadde jag nog inte. :wink:
(men bortsett från Kellfri skulle jag kunna köpt vilket märke som helst.) :grin:

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 16:59
av Tosca
Stejo skrev:Är även mycket nöjd med Kellfris bemötande och agerande då fel uppstått under garantitiden. Dock krävs viss teknisk allmänbildning av användaren.

Du missade att svara på vilka fel du haft på Kellfrivagnen?
Har de kommit ut och åtgärdat garantifelen eller har du fått ersättning för att utföra det själv?

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 19:39
av Stejo
Här får man nog vara realistisk nog att inse att man inte kan räkna med några servicebesök från Skara men en stor förståelse för hur de beskrivna felen kan lösas genom att de snabbt skickar reservdelar från Skara. Det gäller således som jag påpekat att ha tillräcklig teknisk allmänbildning för att kunna få detta att fungera. Tror också att man kan få ersättning om ett verkstadsbesök blir absolut nödvändigt. Har dock aldrig varit med om att Kellfri visat negativ attityd om jag kunnat beskriva felet på ett begripligt sätt.0

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: sön 13 mar 2016, 20:24
av halvproffs
Vi på forumet visar inte heller upp negativ attityd om du beskriver felet som Tosca frågar efter. Politikersvar som går runt problem löser inga problem. Kan ju vara fler som har samma vagn som dig och kan åtgärda fel innan haveri.

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: mån 14 mar 2016, 08:18
av Stejo
Svaret är enkelt. Har inte haft några haverier bortsett från att en vinge fastnade i rotatorn, som snabbt ersattes med ny rotator på garanti. Fick ett nytt ventilpaket eftersom en spak till stödbenet kärvade.
Vagnen är en nio ton med 5,3 kran. Mitt råd till alla som köper Kellfriprodukter är att redan vid leverans utföra den service som normalt görs efter en tids användning d.v.s. kolla alla smörjställen och oljepåfyllningar samt att efterdra bultar och slanganslutningar och att vara speciellt uppmärksam på bultkransen till kraninfästningen och andra påkända förband. Upptäckte också att kolven till stickan var 10 mm för lång på mitt exemplar vilket innebär att kolvstången kan krökas om man lägger fullt tryck på invikt kranarm. Fick ny cylinder på garantin som kompensation för detta. Hoppas detta kan vara till nytta för ev. ägare eller köpare av vagnar.

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: mån 14 mar 2016, 10:56
av Ängagärdet
Vilken modell är det på Weimer vagnen, och hur gammal?

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: mån 14 mar 2016, 12:07
av loppan
Jag förstår ärligt talat inte varför man skall göra leveransservice på en ny produkt någon man normalt gör när man köper en begagnad.
Kellfris produkter bör således enbart jämföras med ett begagnatköp.

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: mån 14 mar 2016, 12:13
av Stejo
Man kan jämföra med vad man vill, huvudsaken är att man är realist när man gör affärer.

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: tor 04 jul 2019, 14:30
av T24X4
Någon som har provar deras 7 meters kran tillsammans med 9 tons vagnen? Har kvalitén blivit bättre på senare år än 2008?

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: tor 04 jul 2019, 15:50
av Stejo
s.ostergren skrev:Är det någon som har erfarenhet av Kellfris 8 och 9 tons skogsvagnar?
De är ju billiga och ser bra ut, ska ha den för att köra ved och vindfällen 100-200 kubik per år, Har tittat på beg vagnar tex moheda och källefall i samma prisklass och ca 10-15 år gamla, vilket kan vara bäst?

Hej!
Köpte en Kellfri 8tons vagn med 5.3 kran för ca tio år sedan. Insåg snabbt att den skulle uppgraderas till en 9tons vagn med 400 hjul och ett extra par stöttor för att det skulle gå bra att köra timmer. Har kört ut mängder timmer med vagnen som fungerat över förväntan. Vagnen är robust och mycket slitstark. Man får se upp med tyndpunkten i sluttningar så att vagnen inte välter, paradoxalt nog när man har liten last man måste dock helt enkelt se upp med den har typen av vagn som saknar ram. Är mycket nöjd eftersom jag haft tillfälle att jämföra med en motsvarande Weimer med massor av problem.
Vid tillfället då jag köpte vagnen hade man stora problem med kranen med utskjut till 6.4 vilket naturligtvis är att föredra. Har även tagit upp massor med stenar av storleksordningen 5-600kg.
Har för transporten använt en Kellfritraktor Europard 904 med lastare som även den fungerat utmärkt genom att den är kort, fyrhjulsdriven och utan finesser som ger dyra reparationer.
Stejo

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: tor 04 jul 2019, 15:56
av halvproffs
Stejo skrev:
s.ostergren skrev:Är det någon som har erfarenhet av Kellfris 8 och 9 tons skogsvagnar?
De är ju billiga och ser bra ut, ska ha den för att köra ved och vindfällen 100-200 kubik per år, Har tittat på beg vagnar tex moheda och källefall i samma prisklass och ca 10-15 år gamla, vilket kan vara bäst?

Hej!
Köpte en Kellfri 8tons vagn med 5.3 kran för ca tio år sedan. Insåg snabbt att den skulle uppgraderas till en 9tons vagn med 400 hjul och ett extra par stöttor för att det skulle gå bra att köra timmer. Har kört ut mängder timmer med vagnen som fungerat över förväntan. Vagnen är robust och mycket slitstark. Man får se upp med tyndpunkten i sluttningar så att vagnen inte välter, paradoxalt nog när man har liten last man måste dock helt enkelt se upp med den har typen av vagn som saknar ram.
Stejo


Hur ser en vagn ut som saknar ram? @stejo

Re: Kellfri skogsvagnar

Postat: tor 04 jul 2019, 17:34
av halvproffs
Kollade lite nu. Den har centrumrör.
Vagnen borde ju bli inte bli instabil med "lite" last på som du skriver. 3-4 gripar så blir tyngdpunkten lägre och vagnen stabilare. Eller har jag missuppfattat?