Kellfri skogsvagnar

FTG mini
 Svara  55 inlägg  38625 visningar  10 följer
Avatar Fallback
 
#20175 Har ni hunnit fått några flera intryck?
Jag velar mellan begagnat i ungefär samma prisklass eller 9 tonsvagnen.

Mowi
Avatar Fallback
 
#20391 Hej igen!
har nu provkört nya skogskärran..
Till börja med så fick jag också skifta lite slangar för att få funktionerna att stämma.
Samt täta kopplingarna vid rotatorn och vinkla om slangen till ramstyrningen...
Kranen rörde sig mycket sakta, efter lite kontroll plockades strypningen till sänkningen bort , samt borrade upp strypnipplarna till svängen.
Nu går kranen mycket följsammare, och styrkan är det inget fel på, orkar med även de grövsta stockarna....
Boggin jobbar mycket bra och kärran går lätt även med last och besvärlig terräng.
Som sagt det krävs lite arbete innan den är fullt körbar(glöm inte att smörja alla leder samt dra åt alla skruvar)
Är i gång med tillverkningen av en tredje banke, svårt att få med sig länre bitar än 4 meters på endast två..
Jag kan bara konstatera att kärran gott och väl lever upp till mina förväntningar.
Obs! priset på skogselmia 59995:- dom pengarna får man inte mycket annat för.
Häls. petter andersson

Avatar Fallback
 
#21727
JF skrev:Har ni hunnit fått några flera intryck?
Jag velar mellan begagnat i ungefär samma prisklass eller 9 tonsvagnen.

Det blev till slut en begangnad Patrunna 3200. Priset landade på 58 500. Då förhandlade jag till mig 4 st nya 400 hjul. Vet inte om en 20 år gammal Patruuna är bättre köp än en ny Kellfri, vore egentligen konstigt om det skulle vara det. Utan att ha provkört i skogen så är jag iaf nöjd, vagnen har allt som jag saknade på min gamla FMV 1600.

Avatar Fallback
 
#24575 Skulle vilja veta ifall Ferguson ångrar sitt köp? Står i begrepp att köpa samma vagn, fungerar den fortfarande? Tycker du att Kellfri är ett bra företag att inhandla ifrån, var de smidiga att byta ut de fel som du upptäckte?

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24597 Hej,

Jag har hittills bara kört två lass med ved och ca sex lass med ris och andra saker.

Tycker allt att kran och kärra är ok, det jag retat mig på är hydrauliken.

Har fått byta jättemånga kopplingar och nipplar men dessa har jag fått på garanti.
Färg finns nästan inte, allt svart är målat direkt på rosten och den gröna börjar även den bli mer och mer röd!

Det som talar för den är en rejält stark kran,har lyft en vedpanna på 400kg på full räckvidd ensilagebalar har också funkat att lasta.

Gripen är väldigt rejäl så man får tag i det mesta, kärran verkar också vara förhållandevis stabil.

Det som jag gjort förutom nipplarna är att jag bytt några muttrar till låsmuttrar, spänt alla hjulnav och gått över alla skruvförband(samtliga var lösa!).

Ventilpaketet är också det ett kapitel för sig, tungt utan dess like och megaglapp i spakarna.

Mot min gamla kärra är denna mycket bättre men man får räkna med lite pyssel för att vara helt nöjd.

Vill du ha några bilder eller annat så fixar jag gärna det.

Avatar Fallback
 
#24598 Varför har du behövt byta kopplingar o nipplar?

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24602
gnisten83 skrev:Varför har du behövt byta kopplingar o nipplar?


Kopplingarna på nästan alla slangar var dåliga, när man dragit dom vid montering har den blivit sne på något sätt.

Konan går då inte i nippelns kona riktigt och det läcker, dom kopplingar vi fått på garanti har varit sådana som man kan skruva på slangen och dessa har varit täta.

Nipplarna på rotatorn var av fel typ(fattades brickor) och dom läckte friskt, men med dom nya nipplarna är täta.

Avatar Fallback
 
#24606 Ja en tredobricka behövs om nipplarna ska täta mot en yta på tex rotator eller ventilpaket.

Gängade kopplingar finns endel som har åsikter om men för min egen del ersatte jag nästan alla kraschade slangkopplingar på min gamla kran med gängade kopplingar.
Fördelen är solklar om du klipper en nippel i skogen och kan ersätta den på plats om du har några i reserv.

Med 170 bar i tryck funkade de fint däremot skjöt jag ut slangarna några ggr ur kopplingarna i tryckkretsen från pumpen där trycket låg ett stycke över 200 bar.
Dom slangarna pressades sedan.

På nåt vis låter det som du fått en byggsats :wink:

Avatar Fallback
 
#24610 Tack för infomationen. Eftersom jag inte är specialist och nybörjare skulle jag inte ha direkt börjat att skruva fast nipplar osv osv. Jag vill ha en vagn som fungerar direkt. Låter ju inte roligt det som du råkade ut för, är detta något som du skulle rekommendera för en nybörjare? Eller har du haft rejäl otur, har inte folket på Kellfri reagerat på dina klagomål. Man tycker ju att de borde provköra sina saker innan de skickar ut dem. Men som sagt priset är lockande.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24621 Nybörjare eller ej så är det inga avancerade saker egentligen, bara lite irriterande!

Nipplar och kopplingar kan ju gå sönder lite när som helst så det får du förr eller senare lära dig.

Jag resonerade att det var mycket kärra för pengarna och väntade mig lite pill innan jag kunde ge mig ut i skogen.
Det är ju ändå helt nytt var en annan tanke som kom upp.

Jämför denna kärran med konkurrenternas billigare kärror, känns som Kellfris kran är bättre än de andras.

Lång, stark och med "komfortled" samt vinschen som standard det tycker jag är bra.

Själva kärran är varken bättre eller sämre än andras billigare alternativ.

Det är ju som jag skriver lite detaljer som går en på nerverna i början.
Vet inte om Kellfri förbättrat sig eller ej, känns lite som kärran blivit hopsatt i all hast.

Tydligen köper Kellfri in från lite olika leverantörer, kranen och vagnstyrningen har tex olika märken på hydraulslangar.

Det är ett svårt val du har framför dig :wink:

Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24622
Fredrick skrev: Eller har du haft rejäl otur, har inte folket på Kellfri reagerat på dina klagomål. Man tycker ju att de borde provköra sina saker innan de skickar ut dem. Men som sagt priset är lockande.

Det är dessa lockande priser som lurar oss snåljåpar :D
Men jag har dragit slutsatsen att deras priser är ett resultat av att de skickar ut saker som inte är provade, består av billigaste tänkbara komponenter och är monterade av personer som inte har en aning om vad de gör. I bästa fall funkar de inte, i sämsta riskerar man att skada sig själv och andra.
Jag har lovat mig själv att inte handla där igen, iaf inget mer avancerat än en galvad grind eller liknande.
Deras support har funkat bra och skickat nya prylar osv. Men så mkt egen tid och energi som går åt till att bygga klart och reparera deras produkter innan de kan börja användas så blir de dyra i slutänden, lagom tills de börjar rosta och gå sönder ändå.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

 
#42487 Överhuggare eller någon annan med erfarenhet av KELLFRI huggarvagnar kan ni avge uppdaterade omdömmen efter lite längre tids användning eller om kvaliten har förbättrats från de tidiga exemplaren.Går också i inköpstankar, mycket tacksam för ALLA synpunkter. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagnar

 
#42528 Jag kollade i sommras på en kellfri kärra utan kran vid ett besök i Skara.Där stod en kärra som förmodligen var demokörd eller ytterst lite begagnad. Dess boggievaggor hadde bottnat i slag vid överfart av ett hinder och där var tydliga märken eller veck i stålet
där boggievaggan gått i mot banken.Alltså tyder det på att stålkvaliten var o klass med armeringsjärn.Jag stod vid den tidpunkten i valet o kvalet mellan kellfri o kts o valet föll då på kts och nu i efterhand så visade det sig att kts kärran var väldigt gedigen o funkar bra. De 9000 kr i prisskillnad var den väl värd.Köp hellre en beg patu eller mowi i sådana fall än en ny kellfri.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

 
#42546 Mina erfarenheter av kellfri är endast dåliga. köpte ett snöblad för några 4 årsedan och nu ska jag köpa ett nytt
för kellfri skiten duger bara att ploga lätt pudersnö med,har böjt sig både i bladet och själva bommen, antar att kellfris skogsvagnar är av samma kvalité. köp en beg fmw, mowi,patu eller nått liknande. Det hörs på klangen i stålet att det är billigt i kellfri, så deras vagnar är egentligen dyra i förhållande till vad man kan få om man köper beg...

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagnar

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52739 Är det en synvilla eller är Kellfri huggarvagn smal och extremt hög?? Enligt broschyren så är den 2.25 hög på frontgrind och endast 1,62 inv lastbredd mellan pinnarna längst upp och endast 0,95 längst ner. En "normal" vagn borde vara ca 1,80 hög på frontgrind och ca 1,80-2,20 bred. Broschyren säger också att om man vill lasta mer så ska man köpa den med bredare däck i övrigt så finns det ingen skillnad eller :?:
http://www.kellfri.se/se/pdf/Huggarvagn-GL-53_SV80.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Kellfri skogsvagnar för Atv av biker801 - tis 03 maj 2016, 21:32
i ATV och UTV i skogen
9 svar
4296 läst
av karlsson192     
tis 31 maj 2016, 21:36
Skogsvagnar.com av svampbob - sön 17 mar 2013, 00:13
i Traktorn i skogen

12
18 svar
11242 läst
av Morgan Nordin     
lör 06 apr 2013, 15:02
Möre skogsvagnar av Boman650 - fre 08 jan 2016, 21:22
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
9 svar
2987 läst
av Boman650     
sön 10 jan 2016, 02:03
Multiforest skogsvagnar? av lärken - fre 17 jun 2011, 22:50
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
9 svar
4578 läst
av Furan     
sön 20 nov 2011, 19:16
Vinschen på multiforest skogsvagnar? av Furan - lör 18 dec 2010, 17:36
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
4 svar
2997 läst
av Furan     
sön 17 apr 2011, 14:31
Annonser