Skogsvagn (Huggarvagnar)

MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

673 inlägg 304424 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

OlaE  
#282958
20140330_113436.jpg


+ grip, indexator, länk. :grin:

FTG
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283000
OlaE skrev:
20140330_113436.jpg


+ grip, indexator, länk. :grin:

Och slang va?

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

OlaE  
#283044 Det räknar jag inte med, men bara gripen väger 160kg (Storlek 0,26) och den är inte inräknad i vikten. :wink:

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283046 Supergrip 026 som jag har väger 180kg, kröker man inte så lätt

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#283500 Har varit lite mycket med tv-inspelningar nu, så jag har haft dålig koll här på forumet.
Men idag blev det iaf. Lite riskörning i ny betesmark :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

loppan  
#283501 Du får väl ta med dig damerna ut på lite riskörning så att det blir lite uträttat på båda håll.

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

holmesö  
#283504 En Orustpojk har nu spänt hanen
Ser sin framtid med hustrun och barnen
Han har helt ny teknik
På sin raggningstaktik
Förr han fångade buskar med kranen

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#290725 Nu på hösten när kylan svalkar...blir jag sugen på att kapa balkar!

Tänkte kapa av centrumbalken igen, fast nu bakom boggien. Har som plan att kunna ha sista banken vid bakhjulen och sedan skjuta ut den hydrauliskt ca 60cm med en knapp på vänsterspaken.

Vad tror ni om detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#290741
CIMG1805.JPG


jag vill ha en kort och smidig vagn när det behövs och en lite längre när jag kör ris och timmer.
Tror vagnen är exakt 6m nu, efter att juag kortat den 38cm framför boggien. Tror att jag kunde fått ner den till 5,65 + (4m valmet 705)

Har ni mätt era 705:or ?

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#290755 Jag mätte min kortade Patruunavagn nu, och den är 5,50m från framkant dragögla till bakkant bakre banke. avstånd från grinden till boggiecentrum är 2.35 m.
Vagnen är betyligt följsammare, och jag tror även stadigare än innan kortningen på 60 cm.
Intressant projekt som du tänker påbörja. Ska bli kul att följa.
Lycka till! :smile:

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#290756 Jag är supernöjd med min kortning oxå, blir en stor skillnad. Nu ska jag korta bakom boggien oxå, och vätskefylla framdäcken på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290760 Låter som en kul ide, hur mkt fritt har du inne i balken innan nåt är ivägen?
Går inte slangarna till driften inne i balken?

Avatar Fallback

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

olli  
#290763 Vore det inte bättreatt ha hydrauliska förlängningen av centrumbalken framför boggien.
Jag tor att du då har lättare att slippa bakvikt när du kör långtimmer.
Är alltid bra att ha möjlighet att reglera trycket på dragöglan. Jag tror det är ett bättre alternativ än förlängning bakåt, men förmodligen mer tekniskt komplicerat pga ev. hållfasthetsproblem.

Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

jonathanA  
#290814 Det är det som är så bra, Slangarna går i en profil uppe på centrumbalken. :)

det blir en mer avancerad konstruktion, och ett stort vridmoment över en sådan konstruktion.

Jag ska mäta lite på det nån dag så återkommer jag med ideer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MOWI 1250 -08 med navdrift modifieras!

molnia  
#290827
jonathanA skrev:Nu på hösten när kylan svalkar...blir jag sugen på att kapa balkar!

Tänkte kapa av centrumbalken igen, fast nu bakom boggien. Har som plan att kunna ha sista banken vid bakhjulen och sedan skjuta ut den hydrauliskt ca 60cm med en knapp på vänsterspaken.

Vad tror ni om detta?


om jag någonsin skulle komma till att antingen bygga en huggarnvagn eller miniskotare så skulle jag vilja ha den funktionen, dra ihop vagnen vid massaved och skjuta ut sista banken vid timmerkörning. jag tycker det låter som en bra ide.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).