Traktorer och processorer

Vad får en traktorprocessor kosta?

24 inlägg 15689 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119390 Den första Vimeken hade ingen kap utan en motorsåg hängande i ett fäste. Det kan ju vara nåt om man talar om en lågbudgetkvistare. Vinschmatning då givetvis.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119418
JF skrev::grin:
Hehe, härligt med såna impulsköp Är du nöjd med den?
Håller med om såg och trepunktsmontage ökar användningsområdet. Men å andra sidan finns det lite nackdelar med det också. Om man inte har en kran som är avtagbar måste man skaffa ytterligare en eller byta kärra. Vidare bör man väl ha en ganska rejäl traktor om allt ska hänga i trepunkten. Sen vet jag inte om trepunktsfästet är riktigt lämpligt att ha ett sånt ekipage i. Det kanske borde vara ett Jakefäste för att bibehålla livslängden.
Tanken med den billiga, enkla stegmatare är att man inte ska behöva uppgradera hela maskinparken. Men den kommer såklart ha sämre kapacitet än tex Patu 30


Har inte hunnit hämta den än, på måndag eller tisdag ska den hem. Ett fällhuvud följde med åxå. Tänkte montera den på TEG:en men det verkar gå dåligt då jag bara har 190 bar från den pumpen och Patun ska ha 250. Blir nog att sälja den och traktorn å köpa sig en valmet med skogsvagn som kranen går att plocka av och montera på traktorn.

Nån som känner för ett byte där :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119430
roten skrev:
JF skrev::grin:
Hehe, härligt med såna impulsköp Är du nöjd med den?
Håller med om såg och trepunktsmontage ökar användningsområdet. Men å andra sidan finns det lite nackdelar med det också. Om man inte har en kran som är avtagbar måste man skaffa ytterligare en eller byta kärra. Vidare bör man väl ha en ganska rejäl traktor om allt ska hänga i trepunkten. Sen vet jag inte om trepunktsfästet är riktigt lämpligt att ha ett sånt ekipage i. Det kanske borde vara ett Jakefäste för att bibehålla livslängden.
Tanken med den billiga, enkla stegmatare är att man inte ska behöva uppgradera hela maskinparken. Men den kommer såklart ha sämre kapacitet än tex Patu 30


Har inte hunnit hämta den än, på måndag eller tisdag ska den hem. Ett fällhuvud följde med åxå. Tänkte montera den på TEG:en men det verkar gå dåligt då jag bara har 190 bar från den pumpen och Patun ska ha 250. Blir nog att sälja den och traktorn å köpa sig en valmet med skogsvagn som kranen går att plocka av och montera på traktorn.

Nån som känner för ett byte där :mrgreen:


Var det den där som var på Blocket i höstas? Den med hembyggt fällhuvud? Den var jag sugen på...men kom till slut fram att det var för mycket pengar...Men den stog kvar rätt länge så lite prumån borde det ha funnits. Vad fick du ge till slut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119432
stegmaster skrev:
JF skrev: Men om du nu behöver en kran oavsätt (i Jakefäste), varför inte en stegmatere direkt i kranen.
Så man slipper det manuella kapmomentet med motorsågen.

Ett aggregat direkt i kranen är såklart smidigast och effektivast. Men det är långt ifrån alla kranar som är lämpliga att hänga ett aggregat i. Min tanke är egentligen att göra en billigare variant av Keslas stegmatare. Då kan man använda den traktor, kran och kärra man redan har. Om man tar Keslas stegmatare och tar bort trepunktsfäste, sågmotor och hydraulisk svängfunktion, samt förenklar hydrauliken så borde den bli billigare.
Jag utgår från mig själv och då har jag kommit fram till att Keslas stegmatare är för dyr. Dessutom, då det inte finns nåt mätsystem på den behöver det inte vara sågmotor, utan kan lika gärna ha en klipp. Jag skulle då använda den till 1:a gallring och liknande vedhuggning. Jag skulle inte ha ambitionen att försöka slutavverka med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119463
JF skrev:
Var det den där som var på Blocket i höstas? Den med hembyggt fällhuvud? Den var jag sugen på...men kom till slut fram att det var för mycket pengar...Men den stog kvar rätt länge så lite prumån borde det ha funnits. Vad fick du ge till slut?


Det var Patus egna fällhuvud. Den kom in i veckan på blocket. Priset är hemligt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119569
roten skrev:
JF skrev:
Var det den där som var på Blocket i höstas? Den med hembyggt fällhuvud? Den var jag sugen på...men kom till slut fram att det var för mycket pengar...Men den stog kvar rätt länge så lite prumån borde det ha funnits. Vad fick du ge till slut?


Det var Patus egna fällhuvud. Den kom in i veckan på blocket. Priset är hemligt :mrgreen:

Den missade jag...:-(
Hoppas du blir nöjd:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119598
JF skrev:
roten skrev:
JF skrev:
Var det den där som var på Blocket i höstas? Den med hembyggt fällhuvud? Den var jag sugen på...men kom till slut fram att det var för mycket pengar...Men den stog kvar rätt länge så lite prumån borde det ha funnits. Vad fick du ge till slut?


Det var Patus egna fällhuvud. Den kom in i veckan på blocket. Priset är hemligt :mrgreen:

Den missade jag...:-(
Hoppas du blir nöjd:-)


Nöjd blir jag alldeles säkert :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119610
Skogsola skrev:Den första Vimeken hade ingen kap utan en motorsåg hängande i ett fäste. Det kan ju vara nåt om man talar om en lågbudgetkvistare. Vinschmatning då givetvis.

Den har jag sett..ser ju helskumt ut:-)
Jag tänkte klippa av virket..en klipp borde vara mycket billigare än en sågmotor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får en traktorprocessor kosta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119618 Den kräver mycket mindre oljeflöde också. Spjälk blir det ju men det kvittar ju om man håller sig till massa och energisortiment.
Jag skulle vilja ha en gripprocessor. Utan fällfunktion men väl anpassad till att greppa liggande träd. Så skulle jag fälla mot stickvägen. Kapa timmer och grov björk med sågen. Så kvista och klippa med aggregatet. Ev. skulle aggregatet vara så smidigt att man också kunde lasta och köra ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).