Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353832 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#163577
gnisten83 skrev:Tycker de luktar som att de behövs en större generator för att föda alla lampor, 65A, ca 900W som är orginal for jobba i uppförsbacke.
Hittade en av "Bosch typ" på Feltema på 100A, bara sno med den gamla remskivan för rätt varavtal till varvräknaren och den hade W uttag för detta.


Jo jag har funderat kring hur det kommer klara sig. Ska räkna lite noggrannare på det.

Och som sagt min bror och min far måste tydligen ha syn som en katt för dom är inte villiga att förbättra arbetslyset genom att köpa nya lampor. :wink:
men jag bearbetade min bror idag så vi får se vart det här slutar.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163583 Nu ljög jag lite, orginalremskivan passade inte alls utan hittade en annan på skroten när jag slängde dit en 90A på min för några år sen

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#163608 100A för någon volvo ..kanske V70...på feltema kostade 1200kr och OIE hade en 90A för ca1870 ink. moms som ska passa.

kom på att jag glömde 2 lampor i min lilla huvudräkning för någon dag sedan, dom i grillen..
Det går åt skogen dehära..~x( och det är ju dit jag hoppas komma.... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169681 Har kört lite i skogen med huggarvagnen på sistone, stör mig på att jag måste stänga av trycket till kranen för att kunna styra ramstyrningen. Går detta åtgärda på något vis eller är det traktorns ventilpaket som är uppbyggt på det viset? hydraulik är inte min starka sida...

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#169684 Det är traktorn ventilpaket är så uppbygdt.

Så är det på andra oxå så det är inte ett Valmet fel............

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Valmet6400  
#169687 Det är så enkelt att oljan går dit det är minst motstånd. Jag brukar belasta en funktion på kranen, oftast stödbenet upp för att slippa koppla ur hydrauliken till kranen för att kunna använda ramstyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169789 Jaha Nu har jag lärt mig något nytt idag, hade inte satt mig in i dom olika hydralsystemen som finns; (rätta gärna om jag formulerar mig fel)
traktorer har rundpumpningssystem och skogsmaskiner har konstanttryckssystem.
rundpumpningssystemet gör att så länge jag har kranen inkopplad så pumpas oljan från tank och oljan flödar in i kranens ventilpaket och rakt igenom det för att gå till den fria returen i tank. När jag då försöker svänga ramstyrningen så öppnas ventilerna för att ramstyrningen ska styra men som valmet6400 sa så går bara oljan lättaste vägen, dvs direkt till tank.


Men då borde man kunna sätta en elektrisk ventil på den fria returen från kranens ventilpaket som styr vagnsstyrningen och vid opåverkat läge ger fri retur till tank.. eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169809 Nyare maskiner har lastkännande system.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169813 Har man inte ofta två spakar i traktorn, en för kranpaketet och en för vagnsstyrningen?
När man kör iväg så slår man av paketet och har då allt flöde tillgängligt till styrningen.
Vad är problemet med det?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Potatischips  
#169823
Slurfi skrev:Har man inte ofta två spakar i traktorn, en för kranpaketet och en för vagnsstyrningen?
När man kör iväg så slår man av paketet och har då allt flöde tillgängligt till styrningen.
Vad är problemet med det?


Precis så har vi det i vår traktor. Funkar väldigt bra, det tar 2sekunder att slå till flödet till kranen och att slå ifrån det igen! Sen har vi aldrig "kranflödet" tillslaget när vi kör!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169830
Slurfi skrev:Har man inte ofta två spakar i traktorn, en för kranpaketet och en för vagnsstyrningen?
När man kör iväg så slår man av paketet och har då allt flöde tillgängligt till styrningen.
Vad är problemet med det?


tja inte ett jätteproblem men jag störde mig på om man har glömt att växla från kran till ramstyrning och kör i skogen och ser att nu måste jag vrida undan vagnen annars tar den i trädet, försöker då styra ramstyngen men inget händer för kranen är aktiv.
Får då stanna för att hinna med att växla om kran/ramstyring innan man kommer fram till trädet med vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169834 Vad är det du växlar om på för nått ,jag har flytläge till spak för ventilpaket och är den inte avslagen så gör man det på ett par sek.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#169840 Nu är jag nästan helt okunnig om hydraulik men så här är det för mig: På förra kranen satte jag dit en extra ventil på paketet sist i ordningföljden och det var aldrig några problem med det att styra vagnen utan det kunde jag göra närsomhelst utan prio.

Kranen jag har nu har jag tagit olja till styrningen från ett extra uttag på traktorn så det styr jag med den högra spaken i traktorn (Valmet 305) sen har jag satt en spak på andra sidan också så att jag inte behöver vrida mig så mycket när jag ska styra vagnen.

Förstår inte problemet för er? :oops:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#169887 Nu börjar det klarna lite för på nya vagnen har jag monterat pump och tank och då har jag ju traktorns hydraulik över till ramstyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169891 Ja det är som sagt inte ett problem utan jag funderade på hur jag kunde korta ner mängden spakrörelser som blir vid skifte mellan körning och lastning. För att få effektivare körning i skogen.

För att ställa sig och lasta behöver jag lägga ur växeln i neutral(1) Dra åt handbromsen(2) öka handgasen(3) för mer varv till hydralpumpen för jag använder fotgas vid körning. Dra spaken till hydraliken till kranen(4) Hålla inne spärren till stolen för att kunna snurra den(5)

Många kanske tycker detta är konstiga tankar men det ligger i min natur att fundera ut förbättringar och effektiviseringar.

Självklart kommer jag inte ifrån neutral, handbroms och stolsspärren men kommer jag ifrån handgas och växla om hydraliken varje gång så blir det effektivare körning.
110206_0184R.jpg

Nr 3 till kranen är lite trög och spakarna sitter väldigt tätt men manövern gör ju på några sekunder men hade man gjort om så man aldrig hade behövt lägga i /ur hydraliken till kranen så hade varit trevligare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).