Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353826 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#117926 Nu har pappa köpt en Valmet 705-88 med Ålö 650 lastare
Jag har för mig att det var 6700 timmar på den.
nytvättad valmet 705.jpg

Vi har haft en Volvo 650 med enkelverkande (ryck o slit)lastare innan. Så vi är lite nya med fyrhjulsdrift och lastare med snabbfäste. Vi tyckte våran gamla skopa var så kraftig att vi lät den modifieras för smsfäste. Min pappa köpte även nya kraftiga pallgafflar (2,5ton). Han passade även på att köpa nyare snöblad då vårat gamla var mekaniskt.
Jag tänkte visa med bilder och text i denna tråd hur vi anpassar traktorn för våra behov. Kanske någon kan få ett tips om hur vi gör och ta efter men lika gärna mottar jag tips för att göra det bättre, och lära mig mer.

valmet 705 bakifrån.jpg


panorama stol valmet 705.jpg


Det första som ska göras är att fästa holmsbladet då vi har hand om snöröjningen.
Vi tänkte först bulta dit en plåt så fästet når upp till traktorn för att lätt kunna ändra fall vi har gjort fel. Traktorn är högre än vad högsta pungten på fästet till bladet är.En tanke som har kommit fram är att efter snöperioden kunna kapa av en del av det gamla holmsfästet(där det är markerat med röd linje på bilden) För att vinna 120mm i mitt tycke onödigt utstick från traktorn.
Fäste holms snöblad valmet 705.jpg


Det finns många småsaker jag kan tänka mig att göra för att anpassa denna traktor.
efter snöbladet blir det att få dit ventilpaketet till huggarvagnen, Ta bort stolspallen och sätta stolen på en pelare för att få mer plats för fötterna. Fixa "bultar" att hänga lyftarmarna på för dom inte ska vara i vägen i skogen och bukplåt för att nämna några saker.


Senast redigerad av molnia mån 07 feb 2011, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117961 Har precis också köpt en Valmet 705, dock utan lastare. Gjorde en hållare till ventilpaktete i helgen, den blev inte helt lyckad, men duger tills vidare. Jag har små fötter så för mig är det inga problem att snurra runt stolen. Lyftarmarna skruvade jag bort, det tog 10 minuter. Kommer nog att fixa grenavisare för att spara speglar och skorsten. Är lite sugen att leta på några skapliga 38:or för att få upp frigången.
Ska bli intressant att följa ert arbete.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118054 Kan bara säga att få tillbaka bladet så nära traktorn de går är en klar fördel, kraften som styr åt ett annat håll blir mindre.
Bukplåten är oxå viktig, antar att du sett bottenpluggen på tanken som behöver skydd!
Brukar även jag slänga av lyftarmanarna inför vintersesången

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118063 Om jag minns rätt så har vi 14.9-24 fram och 16.9-38 bak.Det ger mycket bättre frigång än vad vi hade på 650. Men dom sulorna var bredare än 16.9, tror det var 18.4-34 eller 36 så den kändes ganska klumpig.

(såg att bilderna jag la upp tidigare blev lite onödigt stora i förstorat läge, ska bli bättring) :grin:

Idag tog jag och testade att skruva loss spaksknoppen till lyftarmarna och vrida den ett halvt varv för den envisades med att ta i stolen när man vänder den. Det blev lite trängre vid hydralspakarna men får se hur mycket besvär det blir.Jag tog även och plockade isär låset på höger sida då det inte funkade inifrån. Ett massa skräp och majs och ärter låg det där i, med 5-56 så blev det liv i låset. Jag ska rengöra det innan återmontage. Någon gång denna vecka ska vi få hem beg kedjor runt om, det ska bli skillnad då vi inte har mycket grepp på blankisen.

Jag har inte hunnit testa mig fram än men det kanske finns någon som kan ge svar direkt.
(http://www.valtra.se/extras/documents/505-905-12.pdf)
hydralventil pdf del.jpg

I instruktionsboken står det att kran A går att förändra till enkelverkande med ett vred på undersidan men jag hittar inte det och så har vi en ensam ventil (nr5 på min bild )som jag trodde innan jag läst i boken att den var enkelverkande. Nr 6 på min bild är fri retur eller? och två dubbelverkande uttag nr 1,2 och 3,4 eller? men vad är då "vredet" ovanför nr 1då? Är det den för att få enkelverkande? jag får testa mig fram annars...
hydral ventiler.jpg



Grnisten; tack för råden. Jag tyckte att det bara kan bli bättre att få allt närmre traktorn. Bottenpluggen har jag sett, :???: och det finns många stag till växel,hydralik mm oskyddat, det sitter långt upp men en vresig tallgren och så är dagen(veckan) förstörd.. Det ska bli bukplåt på denna även om 650 inte hade det och var ännu lägre. Men denna traktor ska bli i ett annat skick.

Har nu hört om 2 som tar av lyftarmarna under vinter. Men vi har en väldigt smal bygata med stenmurar och staket så besvärliga vintrar får vi köra rent med snöslungan för det blir fullt med snö. Har sett en teknik för att få bort lyftarmarna från dragbommen till tex huggarvagn. Sen när det är fixat tar det en minut att flytta undan lyftarmana OCH tillbaka till normalt läge. Bilder kommer, jag lovar.

Jo JF backspeglar... det var en gammal bekantskap... dom vi hade på 650 var ständigt invikta mot dörren efter några grenar fått den ena spegeln att spricka så dom blev kvar invikta bägge två. Jag har funderat på grenavisare men det krockar med lastaren och sätta från grillen till en bit in på taket som dom gör på lastartraktorer istället för ute i hörnen kan inte vara lika effektivt då grenarna fortfarande kan "haka i" hytten, slå sönder arbetslyse i takkant framtill.
men har en idé.. men den tar jag senare tillfälle...
Senast redigerad av molnia sön 13 feb 2011, 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118143 Nr 5 är enkelverkande och vredet ovan 1,2 är för at göra 2an enkelverkande oxå.
Tryck ner o vrid ett halvt varv eller nåt sånt.
6an är som du skrev fri retur.
Har själv en 805 men jag hade 14,9-24 fram o 18,4-34 bak, numera 500-26,5 fram o 600/60-38 bak.
Aningen brett men de bär bra
Senast redigerad av gnisten83 ons 09 feb 2011, 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118194 tack Gnisten
två enkelverkande hm okej

Jag har inte koll på däckbetecknagarna som du nämnde. Hur mycket bredare är dom jämfört med dina tidigare däck bak? hur räknar dom i det systemet, är 600 räknat i mm eller? För då förstår jag att du får bärighet och att det är en aning brett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118271 Ett 14,9 är 378mm o 18,4 är 467 mm brett o 600 är mm oxå så med fasta fälgar som även dom är lite bredbenta så blir det brett :wink:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#118278
molnia skrev:Nu har pappa köpt en Valmet 705-88 med Ålö 650 lastare
Jag har för mig att det var 6700 timmar på den.
nytvättad valmet 705.jpg

Vi har haft en Volvo 650 med enkelverkande (ryck o slit)lastare innan. Så vi är lite nya med fyrhjulsdrift och lastare med snabbfäste. Vi tyckte våran gamla skopa var så kraftig att vi lät den modifieras för smsfäste. Min pappa köpte även nya kraftiga pallgafflar (2,5ton). Han passade även på att köpa nyare snöblad då vårat gamla var mekaniskt.
Jag tänkte visa med bilder och text i denna tråd hur vi anpassar traktorn för våra behov. Kanske någon kan få ett tips om hur vi gör och ta efter men lika gärna mottar jag tips för att göra det bättre, och lära mig mer.

valmet 705 bakifrån.jpg


panorama stol valmet 705.jpg


Det första som ska göras är att fästa holmsbladet då vi har hand om snöröjningen.
Vi tänkte först bulta dit en plåt så fästet når upp till traktorn för att lätt kunna ändra fall vi har gjort fel.

Traktorn är högre än vad högsta pungten på fästet till bladet är.En tanke som har kommit fram är att efter

snöperioden kunna kapa av en del av det gamla holmsfästet(där det är markerat med röd linje på bilden) För att vinna 120mm i mitt tycke onödigt utstick från traktorn.
Fäste holms snöblad valmet 705.jpg


Det finns många småsaker jag kan tänka mig att göra för att anpassa denna traktor.
efter snöbladet blir det att få dit ventilpaketet till huggarvagnen, Ta bort stolspallen och sätta stolen på en pelare för att få mer plats för fötterna. Fixa "bultar" att hänga lyftarmarna på för dom inte ska vara i vägen i skogen och bukplåt för att nämna några saker.


Sätt fästet rakt under Draghålken fram . För att få rätt höjd på fästet. Sätt ditt bommen på bladet så ser ni vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118312
HÅkan N skrev:
Sätt fästet rakt under Draghålken fram . För att få rätt höjd på fästet. Sätt ditt bommen på bladet så ser ni vad jag menar.


Jo vi har monterat ihop det och pallat upp dragstånen baktill och mätt oss till höjden,tog sedan isär det för att lättare kunna ändra dragstången.(Tog då bilden) Men min far var ändå osäker på höjden och ville bulta den nya plåten mot det gamla fästet för att lätt kunna ändra bultarna.

Jag föreslog just ikväll att sätta gafflarna till lyftcylindern och "sidostålen" som håller "pelarna",fyrkantsrören i sidled direkt på den nya 15 mm plattan för att spara ännu mer än 120 mm utan närmare 220 eller mer. Alltså strunta i holms fäste helt. Och att svetsa allt men att fästa det med några grova pungtningar och prova en sväng innan man helsvetar fästet.
nytt Fäste holms snöblad valmet 705.JPG

vi tänkte sätta 15mm plattjärn på sidorna för att hjälpa till att hålla sidokrafterna, har ritat en närmast i bild, struntade rita den längst bort. Man behöver förstora upp för att se det nya jag har ritat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

mattias  
#118432 Blir bra detta!! Har en idé om grenavvisare. Lägger in en paintbild som förklarar. Långt stag mellan grillen och hyttens tak och sen korta stag mellan hytthörnan och det långa staget. För att veta var staget som går mellan hytthörnan och det långa staget ska vara så är det ju bara att hissa lastaren i topp och och kolla var det kan vara. Bara det går fritt.

Hälsningar Mattias

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#118443 Att operera bort Holmsfästet skulle inte jag göra, då det är guld värt iom att alla holmsblad passar mer eller mindre rekt på.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118446 Jag hade skurit tvärt, att flytta fram plogen så långt är meningslöst.
Har visserligen en Vretenplog men mitt kolvfäste sitter direkt i en platta som jag hänger
på där fram, bygger 15mm

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118448
mattias skrev:Blir bra detta!! Har en idé om grenavvisare. Lägger in en paintbild som förklarar. Långt stag mellan grillen och hyttens tak och sen korta stag mellan hytthörnan och det långa staget. För att veta var staget som går mellan hytthörnan och det långa staget ska vara så är det ju bara att hissa lastaren i topp och och kolla var det kan vara. Bara det går fritt.

Hälsningar Mattias


Jo det låter bra. Jag hade en tanke om att sätta "krökt" grenavvisare så formen blev så som du har ritat på bilden utan att först gå rakt till taket.. men det du har gjort är enklare och starkare.
Hade även en tanke om att slippa grenavvisaren när man kör lastare för att få lite mer sikt, fästa en demonterbar grenavvisare i tak och grill. Men då ska man göra det varje gång också, blir säkerligen glömt att montera när man åker åt skogen och glömmer demontera grenavvisaren när lastaren monteras och då trycker sönder grenavvisaren. Så minst arbete är om dom sitter fast och inte går emot lastaren.

Har en idé om lastaren.
Det är inte möjligt att se spetsen på pallgafflarna från hytten och funderar på om en stor lasbilsspegel skulle hjälpa. Den ska bara monteras när man ska köra pallar och tänkte sätta den där den röda pilen är på bilden.Jag vet inte om det funkar, om man kan få rätt vinkel på spegeln så man kan se gafflarna.
vi bedriver inte något lantbruk på gården, det är arrenderat så vi kommer förmodligen bara köra vedpallar med gafflarna och några enstaka lyft.
spegel lastaren.jpg


obantteg skrev:Att operera bort Holmsfästet skulle inte jag göra, då det är guld värt iom att alla holmsblad passar mer eller mindre rekt på.

Men om vi skulle få för oss att byta till ett annat holmsblad så byter jag väll bara ut bladet men inte dragbommen? På bilden där fästet är med så är ju dragbommen och bladet delat, där skulle jag sätta ett nyare blad? eller tänker jag fel? Det som jag kallade holms fäste var det som jag har skrivit 120mm på i bilden tidigare i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#118451 Jag kom på efter lite mer funderande att den inte går att sätta en spegel i "knäcken" på lastaren då spegeln behöver vara så mycket vinklad att den inte blir någon stor yta att se på. Men det borde gå att sätta en spegel på en "Pinne" vid sms fästet som är vinklat så man ser spetsen på gafflarna. Och hela "pinnen" och spegeln går att ta bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#118453
molnia skrev:Men om vi skulle få för oss att byta till ett annat holmsblad så byter jag väll bara ut bladet men inte dragbommen? På bilden där fästet är med så är ju dragbommen och bladet delat, där skulle jag sätta ett nyare blad? eller tänker jag fel? Det som jag kallade holms fäste var det som jag har skrivit 120mm på i bilden tidigare i tråden.


Jag skulle säga att Holmsfästet är triangeln som fästs på traktor och sedan körs in i passande triangel på bladet.
Stålet mellan triangeln och traktorn är ju mer eller mindre olika för varje traktor, så att allting ska passa ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).