Om jag minns rätt så har vi 14.9-24 fram och 16.9-38 bak.Det ger mycket bättre frigång än vad vi hade på 650. Men dom sulorna var bredare än 16.9, tror det var 18.4-34 eller 36 så den kändes ganska klumpig.
(såg att bilderna jag la upp tidigare blev lite onödigt stora i förstorat läge, ska bli bättring)
Idag tog jag och testade att skruva loss spaksknoppen till lyftarmarna och vrida den ett halvt varv för den envisades med att ta i stolen när man vänder den. Det blev lite trängre vid hydralspakarna men får se hur mycket besvär det blir.Jag tog även och plockade isär låset på höger sida då det inte funkade inifrån. Ett massa skräp och majs och ärter låg det där i, med 5-56 så blev det liv i låset. Jag ska rengöra det innan återmontage. Någon gång denna vecka ska vi få hem beg kedjor runt om, det ska bli skillnad då vi inte har mycket grepp på blankisen.
Jag har inte hunnit testa mig fram än men det kanske finns någon som kan ge svar direkt.
(
http://www.valtra.se/extras/documents/505-905-12.pdf)
hydralventil pdf del.jpg
I instruktionsboken står det att kran A går att förändra till enkelverkande med ett vred på undersidan men jag hittar inte det och så har vi en ensam ventil (nr5 på min bild )som jag trodde innan jag läst i boken att den var enkelverkande. Nr 6 på min bild är fri retur eller? och två dubbelverkande uttag nr 1,2 och 3,4 eller? men vad är då "vredet" ovanför nr 1då? Är det den för att få enkelverkande? jag får testa mig fram annars...
hydral ventiler.jpg
Grnisten; tack för råden. Jag tyckte att det bara kan bli bättre att få allt närmre traktorn. Bottenpluggen har jag sett,

och det finns många stag till växel,hydralik mm oskyddat, det sitter långt upp men en vresig tallgren och så är dagen(veckan) förstörd.. Det ska bli bukplåt på denna även om 650 inte hade det och var ännu lägre. Men denna traktor ska bli i ett annat skick.
Har nu hört om 2 som tar av lyftarmarna under vinter. Men vi har en väldigt smal bygata med stenmurar och staket så besvärliga vintrar får vi köra rent med snöslungan för det blir fullt med snö. Har sett en teknik för att få bort lyftarmarna från dragbommen till tex huggarvagn. Sen när det är fixat tar det en minut att flytta undan lyftarmana OCH tillbaka till normalt läge. Bilder kommer, jag lovar.
Jo JF backspeglar... det var en gammal bekantskap... dom vi hade på 650 var ständigt invikta mot dörren efter några grenar fått den ena spegeln att spricka så dom blev kvar invikta bägge två. Jag har funderat på grenavisare men det krockar med lastaren och sätta från grillen till en bit in på taket som dom gör på lastartraktorer istället för ute i hörnen kan inte vara lika effektivt då grenarna fortfarande kan "haka i" hytten, slå sönder arbetslyse i takkant framtill.
men har en idé.. men den tar jag senare tillfälle...