Traktorer och processorer

kran på traktor+ grip, processor, skopa

22 inlägg 14755 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kran på traktor+ grip, processor, skopa

guma09kj  
#109682 Borde inte en traktormonterad kran kunna bli mycket användbar, man kan ju använda den som tänkt med gripklo, sen såg jag på kronos.fi/swe att dom monterat ett processoraggregat på kranen (under produkter, broschyr), sen borde det ju gå att montera en grävskopa. Helt plötsligt har man en mindre grävmaskin, skördare och, med en vagn, skotare?
är det någon som utnyttjar sin kran till allt detta? vad använder ni för traktor? kran? processor? grävskopa?

mvh martin



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109784 Kan bli rätt användbart, kör med en Valmet 805 med takmonterad FMV 390 och en Arbro Stroke engreppare.
För att lasta har jag en Vreten gripskopa, funkar utmärkt att rensa diken med.
Vanlig grip till skogsvagnen och sen tippflakkasset att ha på skogsvagnen när massor ska flyttas.
Rätt flexibelt men gripskopan är inte bra att gräva i hårda matrial med.

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

guma09kj  
#109861 det finns ju rätt få valsprocessorer till på marknaden är dom så mycket dyrare än en stegmatare? nån som vet var de ligger i pris ungefär?
borde det inte gå att montera en vanlig mindre grävskopa och utnyttja den på det viset?

   TS
Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

foton  
#109902 En traktor med kran monterad på traktorn blir ganska rank och stötig att köra.

Användarvisningsbild

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

stegmaster  
#109907
guma09kj skrev:det finns ju rätt få valsprocessorer till på marknaden är dom så mycket dyrare än en stegmatare? nån som vet var de ligger i pris ungefär?
borde det inte gå att montera en vanlig mindre grävskopa och utnyttja den på det viset?

En rullmatare går vel lös på ca kr300.000,-, en stegmatare på ca halften.
Men största problemet med et rullmatad aggregat er at dom behöver stora oljeflöden, från ca120l/min och uppåt.
Så det fordrar ju en en rejäl ekstra pump och tank, en stegmatare går oftast att kjöra på traktorens hydraulikk, om man har en lite nyare traktor, från ca 45 l/min och uppåt.

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110000 Visst de rycker lite i traktorn med takmontage men rank vill jag inte påstå, du tror du välter långt innan du är i närheten om du har en kran som matchar traktorstorleken(jag har provat att lägga den!)
Sen kanske takmontage inte är det smidigaste varianten utan Jake fäste är bättre då de går att lyfta av utan en travers

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

guma09kj  
#110018 Ok, det fodrar så pass stort flöde alltså.. Anta att man skulle få på en stor extra oljepump, påverkas traktorn negativt av det?
Hur är det om man sätter på en grävskopa, går den att utnyttja på vettigt vis? Var hamnar man ungefär i oljeflöde då?

   TS
Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110129 Negativt?
En större pump kan monteras på kraftuttaget eller som frontpump med en extra tank för ett separat hydralsystem.
Kraftuttagsmontaget gör att du kan stänga av den vid vägkörning etc.
Jag kör min Arbro med frontpumpen som ger ca 54L/1000 rpm.
Pump måste du välja beroende vilken kran du har så de går lagom fort vid ett lagom varvtal.

Grävskopa på en vanlig kran är det väl inte så många som har som tillbehör kanske mest beroende
på att vinklarna är helt annorlunda med en kran gentemot ett grävaggregat.
En kran behöver lyfta högt medan en grävare vill gräva under jord

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

guma09kj  
#110136 Tackar för att du reder ut ett o annat gnisten!

Ok men anta att man vill gräva lite diken ca 1 m djupt, då kan väl inte vinklarna vara det stora problemet, 1 m under jord räcker man väl iaf, Plus ett utskjut på nästan 1 m till!
Vinkeln på skopan kanske inte riktigt stämmer men är det ingen som har löst det år 2010???

styrkan i en traktormonterad kran är kanske även svår att få tillräcklig vid grävning?

   TS
Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110138 Ja nån grävkraft som på ett grävaggregat blir nog inte för kranen är inte konstruerad för dra med kraft mot sig.
Finns lösa sånna som nog funkar bättre

Användarvisningsbild

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110169 Mkt intressant diskussion, jag har inte börjat med mitt vagnprojekt än så jag kan ändra planerna
och gå på traktormonterad kran istf vagnsmonterad ifall jag blir övertygad.
Nån som slöjdat till en egen Jake-fästram eller liknande?

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

goran  
#110254 JAG ANVÄNDER ETT JAKEFÄSTE TILL EN PATU 203T, LYFTER MAX PÅ 6.7M I SIDLED UTAN ATT TRAKTORN
RUBBAR SIG. DET GÅR ATT STÄLLA AV KRANEN OM VILL.

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

corvette87  
#110256
goran skrev:JAG ANVÄNDER ETT JAKEFÄSTE TILL EN PATU 203T, LYFTER MAX PÅ 6.7M I SIDLED UTAN ATT TRAKTORN
RUBBAR SIG. DET GÅR ATT STÄLLA AV KRANEN OM VILL.


vad har du för traktor?
har du nå extra vikter på den?

Avatar Fallback

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110276 Hur mycket lyfter Patun på maxlängd i grip?

Användarvisningsbild

Re: kran på traktor+ grip, processor, skopa

stegmaster  
#110355
gnisten83 skrev:Hur mycket lyfter Patun på maxlängd i grip?


414kg utan grip och rotator. Skulle vel bli ca 300kr i grip.

Uppgifter från denna linken.
http://www.staalmeester.co.za/pdf/Kelsa ... ailers.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).