Traktorer och processorer

Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

76 inlägg 49893 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

ned  
#214536
valmet862 skrev:A-serien tillverkas i finland,dom tillverkades ett par månader i turkiet för ett par år sen.
Har inte haft ett enda bränsleproblem på 5000 timmar i min a95 och har heller inte haft något bränsleproblem med min a93 på de 1000 timmar jag har hittils. Jag får i varjefall fulla skopor med min paralellförda ålölastare,har inte sett något problem med det



Hej
Hur fungerar a93 för övrigt inga andra problem? har en på gång som gått ca 700tim

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Bosse1  
#214540 A85 ca 2005
Har ej "orginal skopa" fel vinkel för denna lastare.Gillar ändå inte när p-föringen vinklar ned skopan när man lyfter.Ålö Valtra 940.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

valmet862  
#214621
ned skrev:
valmet862 skrev:A-serien tillverkas i finland,dom tillverkades ett par månader i turkiet för ett par år sen.
Har inte haft ett enda bränsleproblem på 5000 timmar i min a95 och har heller inte haft något bränsleproblem med min a93 på de 1000 timmar jag har hittils. Jag får i varjefall fulla skopor med min paralellförda ålölastare,har inte sett något problem med det



Hej
Hur fungerar a93 för övrigt inga andra problem? har en på gång som gått ca 700tim


Jo den fungerar riktit bra,beror ju förstås på vad man skall använda den till,det är ju ingen stordragare men den äter ju inte så mycket soppa heller :lol: hitech är väldit bra på den,går riktit mjukt o fint. Jag skulle inte vara ett dugg orolig att köpa den med 700 timmar

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

ned  
#214625
valmet862 skrev:
ned skrev:
valmet862 skrev:A-serien tillverkas i finland,dom tillverkades ett par månader i turkiet för ett par år sen.
Har inte haft ett enda bränsleproblem på 5000 timmar i min a95 och har heller inte haft något bränsleproblem med min a93 på de 1000 timmar jag har hittils. Jag får i varjefall fulla skopor med min paralellförda ålölastare,har inte sett något problem med det



Hej
Hur fungerar a93 för övrigt inga andra problem? har en på gång som gått ca 700tim


Jo den fungerar riktit bra,beror ju förstås på vad man skall använda den till,det är ju ingen stordragare men den äter ju inte så mycket soppa heller :lol: hitech är väldit bra på den,går riktit mjukt o fint. Jag skulle inte vara ett dugg orolig att köpa den med 700 timmar


Den är tänkt att ha framför en Hypro 450, sedan måste det vara smidigt med hitech vid lastarkörning, och sedan hppas jag att den drar mindre soppa än den gammla fyrcylindriga jag har idag :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215274 Nu har jag bytt solenoiden på insprutningspumpen och nu går traktorn bra för första gången på fyra år. :smile: Jag gissar att den har till funktion att ge på bränsletryck i startmomentet. Bosch försäljarna visste inte vad den har för funktion men de kunde i alla fall skaffa fram den om de fick nummret på pumpen. Det sorglustiga i hela historien är Lantmännen Maskin där verkmästaren inte hade en susning. Inte ens visste att pumpen kom ifrån Bosch. Det han kunde erbjuda var en skrothylla med gamla pumpar där ingen liknade min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

BOM416  
#215278 Hej Skogsola!
Finns det inte två olika bränslepumpar på Valtra, en från Bosch och en från någon annan tillverkare.
Har också start problem, satt en backventil på bränsleslangen mellan förfiltret och tanken, det blev bättre men inte bra..
Har kollat om "gegga" i tanken på röret, men det är ok, har också bytt bränsle slangen.

Skogsola, var sitter solonoiden på insprutningspumpen? svårt att byta?? (är det en solonoid??? har för mig att det brukar finnas isamband med startmotorn, men strunt i det, bara det hjälper)

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215290 Hej! Det är mycket möjligt att det finns olika varianter på insprutningspumpar. Det kan ju i någon mån förklara okunnigheten hos servicelämnaren. Det som Boschgubbarna kallade solenoiden är en magnet som far in när den får ström och därmed håller upp bränsletrycket inbillar jag mig. Den sitter på utsidan pumpen och är det första man ser. Man tar loss muttern som håller elkabeln med en 8 mm nyckel. Skruvar loss mojängen med en 22 mm nyckel. Sätter dit den nya mojängen och återmonterar elkabeln. Tar bortåt fem minuter om man fumlar lite. Man kan ju först testa om man har ström fram till den. Sen kan man testa motståndet i den. Det borde räcka med en summer. Låter det så är det kortslutning. En ny mojäng får man för 765:- + moms.
Backventil på bränsleslangen har jag också provat men det gjorde ingen skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

BOM416  
#215302 Jättebra Ola..
Var köper du "mojängen"?
Om det är en magnet som far in när den får ström, Då är det nog en solonoid, för det gör ju den som sitter på startmotorn också, fast då far den in i svänghjulet.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215315 Mojängen kallas ""expansionselement". Har nummer 1467202319. Beställes hos närmsta Bosch servicelämnare med röd och blå skylt utanför dörren. Även de som bara sysslar med bilelektronik och knappt har sett en traktor kan ta hem den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

BOM416  
#215330 Kanon Ola!
Du är ju för "go" med dina inlägg.
Ska köpa en "mojäng" och prova, återkommer med resultatet.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Tassap  
#215336 Problemen med bränsletillförseln har nog sin grund i den där banjokopplingen. Under de senaste fem åren har det varit återkommande störningar,större eller mindre,och traktorn har inte gått helt rent. Tack vare den här tråden och tack vare framförallt Skogsola's råd har jag som det ser ut nu,fått ordning på grejorna endast genom att rensa tankanslutningen.
Lantmännen Maskin har också i mitt fall varit helt okunnig och hade de fått som de velat hade pumpen varit utbytt till hög kostnad.
Det går snabbt att förstöra ett varumärke och för min del blir det aldrig mer Valtra, riktig skittetraktor.Tråkigt när man hade förväntat sig kvalitet. Sånt här skojeri kunde kanske gå hem innan internet men nu kommer saker och ting fram på ett helt annat sätt.
Tack Ola för dina värdefulla kunskaper.

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215352 :oops: :oops: :grin:
Kul att mina erfarenheter kommer till nytta för andra. Bra också att veta att man inte är ensam om problemen. Traktorn är det väl egentligen inget större fel på. Krångel kan det bli med vad som helst. Felet är återförsäljaren/ serviceorganisationen. Det verkar som att är man tillräckligt stor så behöver man inte bry sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

hala  
#215376 Mojängen eller expansionselementet är en elektromagnet som petar undan en spärr när det är kallt så att pumpen ger extra bränsle under starten. När det är varmt skall denna inte bli aktiverad så det finns troligen någon typ av termostat som bestämmer när den skall kopplas in. Om denna mojäng är ur funktion blir kallstarten mycket besvärlig. Bosh hade även en mekanisk termostatkropp i stället för elmagneten som fungerade som en termostatpatron i ett värmeelement som också den petade undan ett spärrbleck så att kallstarten kunde gå in. Spärren går tillbaka när motorn snurrar ca 400 r/m.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215418 Bra att det kommer in nån som har koll så att man slipper gissa! :smile:
Kan det vara som jag tror att det är körandet med täta bränsleledningar och tjuvluft som så småningom dräper mojängen? Att det är ett följdfel och inte grundorsaken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om bränslesystemet på Valtra A75

hala  
#215433 Nej det är inte troligt. Mojängen är inte i kontakt med bränslet utan del av den mekaniska regleringen. Det jag kan tänka mig är om den varit inkopplad kontinuerligt p.g.a. något elfel så den bränt. När motorn snurrar över 400 r/m märks detta inte då kallstarten mekaniskt har kopplats ifrån av varvregulatorn.
Adlibris säljer en utmärkt handbok för Bosch radpumpar fram till 2002
9783865220134 DIESEL-REIHENEINSPRITZPUMPE Häftad 85 kr
visserligen på Tyska men ändå en ypperlig bok som inte är särskit dyr för den som vill veta mer.


Hazze

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).