Traktorer och processorer

FILMER - Lantbrukstraktorer

304 inlägg 372063 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

totte  
#249597
En helt fantastisk maskin men vad gör den och varför?

Vad kan det vara tänkt att den skulle ha gjort?


Är ju ett skördaraggregat som hänger i kran. Heter också "Tractor with forestry harvesting head attached". Vad han gör? Flyttar en liten hög bitar. Varför? Vet han förhoppningsvis själv, inte jag.

Så det är alltså en skördare av budget?modell.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

stegmaster  
#249604
totte skrev:
En helt fantastisk maskin men vad gör den och varför?

Vad kan det vara tänkt att den skulle ha gjort?


Är ju ett skördaraggregat som hänger i kran. Heter också "Tractor with forestry harvesting head attached". Vad han gör? Flyttar en liten hög bitar. Varför? Vet han förhoppningsvis själv, inte jag.


=)) =))



Verkar av teksten under filmen, som det er nån slags demovisning, så derav kanske denna lite konstiga aktivitet.
Visa stabiliteten,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Blivande snickare  
#249704 Han försöker få igång en lägereld fattar ni väl, ser ni inte att han är helt blåfrusen! :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

axwell  
#249715
Blivande snickare skrev: av Blivande snickare » 56 minuter sedan.
Han försöker få igång en lägereld fattar ni väl, ser ni inte att han är helt blåfrusen! :wink: :mrgreen:

Aha, därför som man maskerat fabrikatet på den iskalla traktorn :wink:

Brukar det vara svårt att plocka upp småpinnar från backen eller är det ackumuleringen man vill visa?

Utskjut har väl alla småskördare.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

rokon  
#256960 Belarus Mtz 892 med mekaniskt driven vagn (vilket fabrikat?) i skogen under mycket blöta förhållanden.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257038 Dom är inte direkt snälla mot prylarna...Kollade lite mer på filmerna som "Arunas195" lagt upp på tuben. Man blir ändå lite imponerad av hur dom använder traktorerna.
Sedan så kan jag väl tycka att köra i skiten när det är som blötast, ser väl inte så snyggt ut.

Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257072 Ser lite komiskt ut när dom breddat spårvidden fram så att portalerna hänger innanför fälgen helt ist för att gömd i den

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

kungsis  
#257084 Lurig boggie på den vagnen. Är det någon gammal lastbil som fått släppa till ram och axlar eller?

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

rokon  
#257166
Ulf skrev:Dom är inte direkt snälla mot prylarna...Kollade lite mer på filmerna som "Arunas195" lagt upp på tuben. Man blir ändå lite imponerad av hur dom använder traktorerna.
Sedan så kan jag väl tycka att köra i skiten när det är som blötast, ser väl inte så snyggt ut.

Mvh. Ulf

Visst det måste slita, flera av filmerna är med vagnar utan drivning, och inte behöver dom någon midjestyrning inte, vänder på en femöring iaf, som här

Sen finns det väl en förkärlek för filmare att visa de svåra stunderna, att visa på problemen. Alla dagar det går bra då rullar det bara på, och inga bilder tas.

Och jo gnisten83, nog var det bred spårvidd på den traktorn som drog den drivna vagnen, den traktorn hade även en mycket rejäl bukplåt som är vinklad högt upp på sidorna.

Kungsis, jag blev heller inte klok på den boggin som den drivna vagnen har, men det är nog som du säger någon typ av lastbilsbakände? Militärt ursprung kanske? I alla fall så har jag sett när jag kollat igenom filmen flera ggr att bägge axlarna har differentialklumpar som det ser ut. Inte några boggielådor, men finns där någon pendling eller? Ramstyrning saknas iaf, vilket styrker mig att fortsätta med min gamla 6,5 tons KMA vagn som jag funderar på att låta boggin glida fram på ramröret vid vändning när den är tom, och vridlyfta hela vagnen åt sidan med kran som sättes i trepunkten. I övrigt så spårar min vagn hyfsat då den är lite smalare än traktorn.
Mvh på er alla!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

rokon  
#257931 Här mina vänner så kan ni få se på ett fint ekipage; Belarus 820,palms 122 (4wd fyrhjulsdriften till vagnen brukar han ej här i clipet), och han är duktig kranförare.
Men det allra mest speciella som jag ej har sett tidigare är att förutom att traktorn har kardandriften fram till framaxeln på sin ordinarie högra sida, delvist dold bakom bukplåt, så finnes en extra kardan högt på traktorns vänstra sida fram till den kardandrivna wirespelet! Fasen hur fick han till det? Finns det en extra utgång för en kardan till?


Sen lite om "Belarus 820 hydraulic oil system for crane"

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

rikard_e  
#257940
rokon skrev:Här mina vänner så kan ni få se på ett fint ekipage; Belarus 820,palms 122 (4wd fyrhjulsdriften till vagnen brukar han ej här i clipet), och han är duktig kranförare.
Men det allra mest speciella som jag ej har sett tidigare är att förutom att traktorn har kardandriften fram till framaxeln på sin ordinarie högra sida, delvist dold bakom bukplåt, så finnes en extra kardan högt på traktorns vänstra sida fram till den kardandrivna wirespelet! Fasen hur fick han till det? Finns det en extra utgång för en kardan till?


Sen lite om "Belarus 820 hydraulic oil system for crane"


Någon imponerande krankörning var det väl inte, men han kör lungt och bra, även med kranen. Annars brukar melodin vara ryck, slit, dumpa koppling på hög växel och mycket gas när man ser på videoklipp på belarus.

Belarus byggs väl mer eller mindre för skogsbruk, med portalaxlar och extra uttag.

På filmen med hydraulpumpen blev jag förvånad att se se hydraulfiltret på trycksidan av pumpen, trodde det var helt borta

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

johan83  
#262619 Knåpade ihop en film :) men det gick inte att ha i fullscreen.. någon som vet varför?


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

ss0803  
#262635
johan83 skrev:Knåpade ihop en film :)

Snygg film!

Gillar speciellt vyn när kameran sitter på gripen. Filmat med GoPro?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

johan83  
#262637
ss0803 skrev:
johan83 skrev:Knåpade ihop en film :)

Snygg film!

Gillar speciellt vyn när kameran sitter på gripen. Filmat med GoPro?


Japp! Gopro hero3 :) kommer nog att göra fler filmer, gillar flygturen själv också :D

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

stegmaster  
#262639 Fin, fin film. :grin:
Gissar på fel inställningar när du redigerer filmen som hindrar fullscreen. :???:
Men va som imponerar mig mest, er dom vansinnigt fina skoger ni har i Sverige. (eller åkermark med träd på, som jag skulle säga). :surp: :mrgreen:
Avis, inte als. :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).