Sida 1 av 1

B16 problem!

Postat: tor 15 mar 2007, 16:14
av Fisketorp
Godagens!

införskaffade mig en BM Terrier (425) för ca 6mån sedan, har haft den i garaget och grejat med bromsar osv under denna tid, tog ut den för en provtur för några dagarsedan blev lite besviken och skulle behöva hjälp!

Traktorn startar skitlätt, går bra på tomgång(stod säkert 20min innan jag tog en sväng för att se så den var ok) sedan när jag körde iväg så funkade den kanon i 200m.

Då dog den, men var inga problem att starta igen, körde några meter till då ville den dö igen men lyckades hålla den i liv. var som att den ville dö så fort jag lättade på kopplingen för att köra iväg, tomgång gick den bra.

lät den stå några min på tomgång, körde sedan tillbaka mina 200m gick fint framtill husuppfarten då dog den igen. samma visa igen inga problem att starta denna gång var det bara att lägga i växel och köra in i garaget.

Någon som är bra på B16 motorer och har en susning? svärfar misstänkte kondensatorn eller brytaren möjligen läckande förgasare.

Men själv tycker jag att den skulle gå kasst från början om det var förgasare eller brytare.

skulle uppskatta lite akuthjälp då det börjar bli dags att dra igång med veden och jag nyligen fått farsan att skrota sin gammla "vedbil" då jag köpt traktor=/

Postat: tor 15 mar 2007, 16:26
av Morgan Nordin
kolla över tänddelarna och flottören. Hur ser stiften ut? Är tändningen rätt ställd?

MVH

MN

Postat: tor 15 mar 2007, 16:31
av Fisketorp
tja kan väl ärligt säga att jag inte vet så mycket om delarna men tändstiften såg bra ut.

Hur vet man om tändningen är rätt inställd?=)
men om den inte vore det så skulle den väl inte gå de första 200m?

vad ska jag kolla på flotören? är inget vidare haj på sådant här, men den verkar då få bensin iallafall då tomgången fungerar bra?

Postat: tor 15 mar 2007, 17:01
av Morgan Nordin
Hej,

tänkte närmast på om stiften var sotiga eller vita. Kolla kontaktytorna i fördelarlock, rotor, brytare osv. Inte ovanligt att gamla tändssytem tappar effekt så den kan gå bra på tomgång men "slocknar" med belastning. Är batteri och laddning OK?

Flottören: Kolla om det är skit i flottörhuset och att flottören flyter som den skall.

MVH

MN

Postat: tor 15 mar 2007, 17:05
av Fisketorp
värt att nämna är väl att förra ägaren har bytt till 12v system samt bytt förgasare.

minns ej om dessa delar var från b18 eller b20 men det borde vara samma saker jag ska kontrolera? =)

Snabbast smidigast kanske hade varit att byta kondensator, brytare och tändstift för sökerhets skulle? kostnaden ligger väl på dryga 500kr

Postat: fre 16 mar 2007, 08:50
av Morgan Nordin
eller om du är lite slö så har du ett löst tändstift och när maskin stannar så testar du enkelt om du har bra gnista eller ej... När jag gjorde ordningen en Terrier för många år sedan handlade jag tänddelarna på en Boschverkstad.

MVH
MN

Postat: fre 16 mar 2007, 16:22
av Fisketorp
Tackar för snabba svar!
ska ta och kika på det nu i helgen då man är ledig.