Traktorer och processorer

Problem med lyftarmar, MF 4270?

5 inlägg 6897 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med lyftarmar, MF 4270?

asseasse  
#91830 Fabrikat och typ: MF 4270
Hej alla kunniga!

Finns det någon som kan ge synpunkter på följande problem. Jag har kollat existerande trådar men känner inte att jag fått riktig klarhet i ämnet:

MF 4270 (99:a tror jag) - har problem med att lyftarmarna till jordbrukslyften knappt går att få till att sjunka ned. Egentligen inte så att de sjunker sakta utan inte alls. Dock ej låsta utan sjunker vid belastning som redskap eller om man står och hoppar på dem. Problemet har bara blivit större och större de senaste åren.

Reglagen är undersökta och de ska vara rätt justerade. Reglagen påverkar en stång som vrids runt och löper in i växellådan. Där hade samlats mycket smuts som jag försökt peta bort men tätningen runt axeln verkar sitta ganska långt inne i växellådan och man kommer inte åt att rensa hela utrymmet. Axeln verkar dock rotera som den ska om än lite trögt.

Så vitt jag kan begripa med mina begränsade kunskaper borde axeln påverka en ventil för att släppa ut oljan ur lyftcylindrarna och något verkar vara fel med den eller dessa ventiler.

Frågan gäller om ovanstående resonemang verkar logiskt eller om det kan finnas något annat fel? Till problematiken hör att lyften rör sig en aning ryckigt uppåt också, men inte extremt ryckigt.

Vet någon om åtgärdande av ventilen kräver en klyvning av traktorn eller om det finns någon genväg man kan prova - som att exempelvis pröva med någon oljetillsats som smörjer hydraulventiler. Olja och filter är nyligen rengjorda så felet borde inte finnas där.

Om jag tolkat bruksanvisningen rätt är det separata pumpar för jordbrukslyft och hydrauluttag. Om man vill kan man ställa om en spak för att få extra flöde till hydrauluttagen och då fungerar inte jordbrukslyften.

Tacksam för svar!

/andreas.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Problem med lyftarmar, MF 4270?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92263 Har inge vidare koll på MF. Men det kan vara någon fjäderbelastad ventil som håller på att lägga av.
Fjädern som skall trycka tillbaka ventilen och släppa ur trycket kanske är uttjänt.

Märks ingen skillnad om du slår om mellan flyt och dragläge?

Knyckningar i lyften kan vara inre läckage på delar under tryck.

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar, MF 4270?

jontesoderstrom  
#807869 Vart det någon rätsida på detta problem? Har samma på likadan traktor och även att lyftarmarna är sega uppåt..

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar, MF 4270?

Emanuel90  
#807882 Funkar höj och sänk på bakskärmarna? Jag vet inte på denna modell men MF har haft lite problem med att det samlas blöt skit där inne och skapar problem. Kan vara idé att öppna och koppla bort knapparna och se om det gör skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Problem med lyftarmar, MF 4270?

jontesoderstrom  
#807916 Dom fungerar, måste hålla varv på traktorn för lyftarmarna ska gå, Lastarn och frontlyften fungerar som dom ska och i utläggning av dubbelpump fungerar och dom magnetventiler jag kommer åt kärvar inte🤔

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).