Sida 3 av 8
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: ons 28 okt 2015, 20:37
av Amatörhuggare 62
Det är helt rätt gnisten 83
Räkningen måste vara till min 6300 a.
Den har nu gått nästan 12000 timmar.
Jag får leta vidare en annan kväll
Nu är det strax bönderna på tv.
Å kaffe å Glasstårta
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: ons 28 okt 2015, 20:49
av gnisten83
De lät riktigt gött
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: mån 25 jul 2016, 13:08
av Skogsmästarn
Jag funderar på både turbobyte/renovering och spridarservice efter sommaren för att behålla effekten på ynka 65hk på valmet 505. Finns det nån firma som man skicka spridarna till på service?
GIK turbo har turbon i alla fall, renovering för 4300kr låter överkomligt
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 18:21
av månskensbonden
Kolla med Sjölins Elektrodiesel i Växjö
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 19:01
av hemhuggare
Det finns inget kvar av sjölins mer än nån vanlig bilverkstad men jag kan rekommendera Dieselmeken i Aneby
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 19:16
av Skogsmästarn
hemhuggare skrev:Det finns inget kvar av sjölins mer än nån vanlig bilverkstad men jag kan rekommendera Dieselmeken i Aneby
Kan man skicka in spridare till dom? Jag vet ingen firma där jag bor men skickar gärna
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 19:26
av hemhuggare
Ja du kan skicka delarna dit. Ring och prata med dom jag har haft en insprutningspump skickad dit och det funkade bra
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 19:36
av jannee
Sjölins har säkert utrustningen kvar för att justera spridare - tror jag i alla fall.
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 19:41
av Skogsmästarn
Vad tror ni om turbon, ska man satsa på utbytes eller renovering efter 8300 timmar? utbytes 6000kr och renovering 4300?
Vid renovering står det:
"Alternativet renovering kräver att turbinhjul och turbinhus ej är skadade eller trasiga"
Är det lätt att kolla själv?
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 30 jul 2016, 21:01
av jannee
Är det inget glapp varför byta eller renovera.
Så länge den snurrar friktionsfritt lär det inte bli bättre med en ny.
Är du int nöjd med effekten ställ upp turbotrycket 😡
Dock kommer mycket annat att på sikt att skita sig
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: sön 31 jul 2016, 21:00
av Skogsmästarn
Angående spridarna: Nya spridarspetsar kostar 180-200kr/st på OIE
http://www.oie.se/Produkter/branslesystem-1000193287?model=VT_TraktorVALMET505& kanske enklare än att skicka in dom gamla på service?
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: mån 01 aug 2016, 19:18
av Morgan Nordin
Var tror du 200 kronors spridarspetsar kommer från? Och hur skall du justera in trycket själv? Lämna in dina kompletta INSPRUTARE till den traktor/lastbils/entreprenadverkstad du tror väl om så kanske dina original Boschprylar är användbara.
MVH
Morgan
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: mån 01 aug 2016, 21:49
av Skogsmästarn
Morgan Nordin skrev:Var tror du 200 kronors spridarspetsar kommer från? Och hur skall du justera in trycket själv? Lämna in dina kompletta INSPRUTARE till den traktor/lastbils/entreprenadverkstad du tror väl om så kanske dina original Boschprylar är användbara.
MVH
Morgan
Tack för ditt svar, jag kan inget om insprutare men förstår vad du menar
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: lör 06 aug 2016, 20:40
av röjjare
Nu tror jag inte det är det som är problemet men det är ganska lätt att renovera en turbo själv. Om inte turbin och kompressor är skadade räcker det med ett simpelt byte av lager och tätningar. Tar ca en halvtimme. Lager + tätningar är ungefär 300 - 400 kr på ebay.
Re: Valmet 505 ingen ork i motorn
Postat: sön 07 aug 2016, 17:37
av ÅsaNisse
En sak som ofta blir bortglömt är silen i matarpumpen. Med dagens slemmiga diesel kan det vara kraftigt igensatt och ger då för lågt matartryck till insprutningspumpen som i sin tur ger lägre laddtryck i turbon.