Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 108128 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136243 Hm, vad ska jag hitta på för att snöskopan ska bli prålig då?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

totte  
#136246 Glada färger och häftiga dekaler.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

axwell  
#136249
Slurfi skrev:Hm, vad ska jag hitta på för att snöskopan ska bli prålig då?


"Det vete fan", vad som helst men inte ärtgrönt, en frontskopa skulle ändå inte rimma med svansen!




Ledtråd:J. G. Schultz 1870

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136269 undrar varför man sätter kroken i ovankant på utsidan?? misstänker de finns en förklaring, ja för min del anser att den ska sitta invändigt ´...

måla den i guld så blir den lite pråligare, btw såg en högtipparskopa i da, alldeles ny med dekormålning på gavelutsidorna,,, slurfi fram me penseln

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136270 Jag har den på ovankant för den passar bäst så, har man den uppochner på insidan
så tror jag den blir belastad i fel vinkel.
Men du har inte helt fel ändå, med en annan design på kroken hade den kunnat sitta på insidan.

Guld vore fränt, ska tänka lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136287 vet ju inte vad för krok du har, ja köper mina på PMH i Ystad, skickar med en bild.
dom svetsar ja i bakkant på skopinsidan,just där ryggen viker upp mot "taket"
står den tål 15ton, men har utsatt vissa krokar för fullastad lastbil ca 30 ton o krokjäkeln sitter kvar...bra svetsat, men även kroken håller. och den sitter på rätt håll med låskläppen neråt. har även 2krokar i snöskopan som fått mycke stryk

ja guld hade väl vatt fräckt, sitter o tänker på att måla spannmålsskopan i silver.......

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136288 Inget fel i det, kanske jag gör så nån gång.
Mitt argument att sätta den så är att få kraften på kroken på det sätt som den
röda pilen visar i bilden.
Sen är det kanske en vanesak, så har den suttit på grävarna jag kört.
Ja iofs det finns ett argument till, den hålls renare på ovansidan av skopan.
Grvmskskrok.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136289 ja kan ju hålla med om att den drar mot de kraftigaste o mot skopan,men för massor av år sen köpte ja en beggad skopa o där satt kroken på insidan ,sen har de blivit att ja satt dom på insidan i skopaor betgrepar o annat.
en vanesak helt klart, testa o se. finns ju en skillnad mellan din lastare o min L70F,så kanske din skoprygg hade fått ryggskott,vet inte hur kraftiga dom är.
men att den håller saj ren o snygg håler ja med om helt klart,fast ja har lösning även på de!!! ja har bultat fast en gummimatta som täcker kroken......kom på de efter hackat loss den ur en snödriva 5 gånger för o dra upp 5 personbilar en mycke mörk kall och snöig natt.
på huddigen jag har där sitter kroken på bommen precis innan rotor tilten,så har ingen på nån grävskopa till den,däremot har ja den på ovansidan på några till minigrävisarna, fast känns ente lönt me krok där för orkar ju knappt lyfta nåt

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136290 Jepp, finns det plats så ska den ju sitta på sista länken på grävaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136291 jo visst, där e den ju alltid me oav vilket redskap o på 1260 funkar de bra..... tycker ja men vi får se hur de blir på en ev.ny grävare tror ja skulle satsa på o ha den nån annan stans då.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Valmet860  
#136468 På våra bandgrävare sitter kroken på redskapsfästet upptill på ena sidan, då blir ju alltid kroken längst ut. Men på jordbrukstraktorn så har jag svetsat kroken som slurfi tycker att det funkar bra, om du vill spänna fast något som står i skopan så sitter kroken öppet och bra.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136488 på tal om grävare, var o kollade på en EW160 i dag, där satt kroken på rotortilten, vad tror experterna om den lösningen

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Robertberg  
#136552 Dumt att bli av men kroken bara för att man tar av Rt.
Men du som är händig snickar ju enkelt dit en till krok!

Bästa är att ha på snabbfästet, då kan man korta stropparna genom att tilta ut skopan.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#136615 nu tänkte ja mest ifall RT håller för krafterna som kroken kan bli utsatt för. ex man e på nåt vägbygge,lastbilen sjunker o man krokar i då me kroken i RT´,n o bär saj åt lite över de goda samvetet
ska nog kunna klistra dit några krokar .....ifall de blir köp!!!

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Robertberg  
#136619 Kan man dra med rtn i backen så att grävarn flyttar sig så kan man nog dra i en lastbil också, antingen så flyttar sig lastbilen eller grävarn. Eller så håller inte svetsningen.

Hursomhelst så skulle det kännas tryggare att dra med den krok som sitter i en metallbit som inte kostar femsiffriga belopp att laga :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).