Sida 4 av 14

Re: Frontlastar tråden

Postat: sön 07 aug 2011, 21:38
av nutte
http://media.alo.se/fotoweb/PDF/LOADERS ... 0BL%20.pdf

Lite hur ålö BL430 som ja visat på bilden tidigare ser ut (skisser)

Re: Frontlastar tråden

Postat: sön 07 aug 2011, 23:04
av Slurfi
Sådär, nu fick jag dit Lakkapää-Eurofästjärnen och har provkört skopan genom att
lasta en rejält fylld skopa med grus och kört efter en mkt skumpig skogsväg.
Inget sprack eller konstrade sig, så nu anser jag att skopan är klar att användas.
Lite utseende putsning är kvar att göra men det kommer senare.
nht5030aug72011a.jpg

Re: Frontlastar tråden

Postat: tis 09 aug 2011, 22:50
av Slurfi
Körde ytterligare några skopor grus, den är nog aningen stor för traktorn/lastaren men jag ska försöka
köra försiktigt.
Nu finns det hemma bakom uthuset en lagom mängd grus för utjämning inför ett litet snedtaksutbyggnation.
Mkt kul att kunna lösa sånt med egna maskiner och eget grus.

Re: Frontlastar tråden

Postat: tis 09 aug 2011, 22:57
av Robertberg
Ser ut att vara lite för lång för att vara en bra grusskopa, man tappar en del brytkaft..
Men det blir nog bra ändå!

Re: Frontlastar tråden

Postat: tis 09 aug 2011, 23:19
av Slurfi
Jo det stämmer, den är lång men det verkar som om spetsformen + vassa tänder gör den lätt
att driva in i gruset/jorden.
Den funkar bättre än förra skopan som var rak i framkant.

Re: Frontlastar tråden

Postat: ons 10 aug 2011, 03:11
av jd6630
tänderna bryter ju loss en del ifall de e hårt. kan ju ändå inte lasta många hundra kg i den väl, me tanke på framaxel o däck belastningen.... vet av erfarenhet att däck o fälgar inte tol så mycke som lastaren klarar

Re: Frontlastar tråden

Postat: ons 10 aug 2011, 21:33
av nutte


Filmade lite idag, dock me telefonen men så här sere ut me baklastarn;)

Re: Frontlastar tråden

Postat: tor 11 aug 2011, 00:04
av timberjack810c
Idag hjälpte jag grannen att svetsa och räta deras lastarfäste.
Herre gud vilket smäck,en stor kineslastare som sitter på en Foton som gått 270H.
Traktorn är inte speciellt hårt använd men de smarta kineserna ha valt att ha ihåliga rör och inte helgjutna som på en vanlig kvallitetslastare,detta har självklart medfört att rören har spruckit och krökt sig.
Traktorn är använd på en stuguthyrning så den har absolut inte gått med några tunga grejer.
Mitt råd är att tänka både en och två gånger innan man ger sig på ett sådant äventyr som det innebär att äga en Foton.
Ps. Kopplings byte gjordes vid 250H
Mvh

Re: Frontlastar tråden

Postat: tor 11 aug 2011, 00:29
av jd6630
även ålö / trima har håltomma rör,men naturligt vis i bättre kvalite än dom där konservburkarna.
ibland kan man faktiskt bli förvånad av hur mycke lastaren verkligen tål, men sen går de fort att den sitter som en banan sidan om fronten

Frontlastare 40-FTLD404 (Euro mount)

Postat: tor 11 aug 2011, 08:17
av traktorz
timberjack810c skrev:Herre gud vilket smäck,en stor kineslastare som sitter på en Foton som gått 270H.
Traktorn är inte speciellt hårt använd men de smarta kineserna ha valt att ha ihåliga rör och inte helgjutna som på en vanlig kvallitetslastare,detta har självklart medfört att rören har spruckit och krökt sig.



Vi har också (två gånger eftersom jag bara är en amatör med MIG-svetsen) behövt räta upp och svetsa fast hållarna till låsmekanismen på Euro-fästet. Inte mycket att orda över, eftersom vi själva slarvat vid på/avmonteringen av skopan.

Läser man specifikationen och instruktionen som medföljer lastaren, ser man att dess kapacitet är garanterad till 400 kg. Vi har en överdimensionerad frontskopa på 180cm till vår 40-hästars Foton FT404 traktor, trots att Kellfri starkt avrådde och istället rekommenderade den mindre 150cm skopan till vår lastare. Vi har sedan svetsat på slitstål i bakändan på skopan och använt den vid vägplanering, så den väger nu en bit över 200kg. För drygt 30000 kr som lastaren och skopan kostat oss, så har det varit en mycket bra investering och nyttan mer än väl värt pengarna.

Vår erfarenhet är att lastaren och skopan tål en mycket omild behandling, men man får samtidigt inte glömma bort vad den är specificerad till, vilket vi var och är väl medvetna om sedan köpet för drygt två år sedan och nu närmare 300 timmar körda. Den myckna och tuffa vägplaneringen har medfört att bussningarna blivit glappa, det är det enda negativa vi har att anmärka på. Undrar därför om det finns passande expanderbultar att byta till? Har sett sådana bultar på mini-grävare som fungerar fint.

Du skriver att lastaren är använd vid en uthyrning, vilken ger en indikation om att föraren/förarna kan sakna både utbildning, kunskap och ansvar. Att byta koppling vid 250 timmar, vittnar helt enkelt om bristande underhåll. Visserligen måste man bort med lastarens "subframe", för att kunna justera kopplingen, men bättre att justera kopplingen i tid än att behöva klyva traktorn för ett kopplingsbyte! Vet du hur lång tid koplingsbytet tog och vad det kostade?

Vilken modell av Foton traktorn och vilken modell av frontlastaren rör det sig om? Det vore ju bra om du angav dessa fakta i inlägget när du nu vill ge råd, istället för som nu bara en trist raljerande generalisering.

Re: Frontlastar tråden

Postat: tor 11 aug 2011, 09:14
av axwell
traktorz skrev:bussningarna blivit glappa, det är det enda negativa vi har att anmärka på. Undrar därför om det finns passande expanderbultar att byta till? Har sett sådana bultar på mini-grävare som fungerar fint.


Expanderbultar, dyrare än det noblaste brännvin. Hoppas att tex Kellfri eller Biltema tar upp dem i sitt sortiment. En bult med dia 30 mm ligger på 1600-2000 kr + moms till småförbrukare, storkonsumenter har rabatter i samma nivå som på kullager (50-80 %).

Vilken dimension har ditt grävagg, dia 32 mm lär vara vanligare och kanske lättare att hitta rimliga priser?

Är det någon som kan tipsa om leverantör med vettiga priser/kvalitet?

Re: Expanderbultar, dyrare än det ...

Postat: tor 11 aug 2011, 10:36
av traktorz
axwell skrev:Expanderbultar, dyrare än det noblaste brännvin. Hoppas att tex Kellfri eller Biltema tar upp dem i sitt sortiment. En bult med dia 30 mm ligger på 1600-2000 kr + moms till småförbrukare, storkonsumenter har rabatter i samma nivå som på kullager (50-80 %).

Är det någon som kan tipsa om leverantör med vettiga priser/kvalitet?


-Eller dyra som isskruvar i titan, ryska sådana undantagna. Har dock blivit lite höjdrädd med åren...

-Jisses, visste inte att de ligger i denna prisklass. Med om jag minns rätt 11x2 smörjställen på lastaren, så kostar 22 expanderbultar mer än vad själva lastaren kostade!

-Fast man byter kanske bara där man får mest "bang for the buck", dvs. där det glappar som mest.

-Vår lastare har Ø30mm bultdiameter, vårt grävaggregat har Ø35mm bultdiameter utom för den kraftigare bomlyften, som har Ø45mm bultdiameter.

Re: Frontlastare 40-FTLD404 (Euro mount)

Postat: tor 11 aug 2011, 15:48
av timberjack810c
traktorz skrev:
timberjack810c skrev:Herre gud vilket smäck,en stor kineslastare som sitter på en Foton som gått 270H.
Traktorn är inte speciellt hårt använd men de smarta kineserna ha valt att ha ihåliga rör och inte helgjutna som på en vanlig kvallitetslastare,detta har självklart medfört att rören har spruckit och krökt sig.



Vi har också (två gånger eftersom jag bara är en amatör med MIG-svetsen) behövt räta upp och svetsa fast hållarna till låsmekanismen på Euro-fästet. Inte mycket att orda över, eftersom vi själva slarvat vid på/avmonteringen av skopan.

Läser man specifikationen och instruktionen som medföljer lastaren, ser man att dess kapacitet är garanterad till 400 kg. Vi har en överdimensionerad frontskopa på 180cm till vår 40-hästars Foton FT404 traktor, trots att Kellfri starkt avrådde och istället rekommenderade den mindre 150cm skopan till vår lastare. Vi har sedan svetsat på slitstål i bakändan på skopan och använt den vid vägplanering, så den väger nu en bit över 200kg. För drygt 30000 kr som lastaren och skopan kostat oss, så har det varit en mycket bra investering och nyttan mer än väl värt pengarna.

Vår erfarenhet är att lastaren och skopan tål en mycket omild behandling, men man får samtidigt inte glömma bort vad den är specificerad till, vilket vi var och är väl medvetna om sedan köpet för drygt två år sedan och nu närmare 300 timmar körda. Den myckna och tuffa vägplaneringen har medfört att bussningarna blivit glappa, det är det enda negativa vi har att anmärka på. Undrar därför om det finns passande expanderbultar att byta till? Har sett sådana bultar på mini-grävare som fungerar fint.

Du skriver att lastaren är använd vid en uthyrning, vilken ger en indikation om att föraren/förarna kan sakna både utbildning, kunskap och ansvar. Att byta koppling vid 250 timmar, vittnar helt enkelt om bristande underhåll. Visserligen måste man bort med lastarens "subframe", för att kunna justera kopplingen, men bättre att justera kopplingen i tid än att behöva klyva traktorn för ett kopplingsbyte! Vet du hur lång tid koplingsbytet tog och vad det kostade?


Hej igen!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är traktorn använd på en stuguthyrning där man logist sett hyr ut stugor och inte traktorer.
På vanliga nya traktorer så behöver man inte justera någon koppling.Kineserna är kanske är bättre konstruerade?
Har inga priser på kopplingsbytet eftersom Kellfri blev tvugna att stå för det.

Det är en Foton från 2010 på 60hk med en av Kellfri rekomenderad lastare,kan inte modellbeteckningen på den.
Förklara lite hur man justerar kopplingen för det var ngt nytt för mig.
Mvh

OT - Foton FT604 koppling

Postat: tor 11 aug 2011, 20:05
av traktorz
Det kan visserligen stämma att man inte behöver justera kopplingen, förutsatt att man antingen har en traktor med hydrostat eller converter. Har traktorn däremot en mekanisk manuell koppling, så är det inte uteslutet att förr eller senare behöver kopplingen justeras (i hög grad beroende på körslorna och piloten). Servicemanualen till Foton anger inte heller någon tidpunkt vid vilken kopplingen skall justeras, däremot visar manualen hur det går till och vilka (förhållandevis strikta) toleranskrav som gäller vid denna åtgärd.

Justering på t.ex. Foton traktorerna, som har en dubbelverkande koppling (inkluderande även kraftuttaget, PTO) görs via inspektionsluckorna. Enkelt att komma åt, innan man påmonterat frontlastaren.

Frontlastaren nyttjar en "subframe" som bultar framaxeln, motor/växellådan och bakaxeln i ett solitt ramverk, till nytta även när vi påmonterar ett grävaggregat. Även om frontlastaren enkelt kan lossas med ett par sprintar och snabbkopplingar till hydrauliken, så behöver sagda "subframe" lossas innan man kan kontrollera och ev. justera kopplingsspelet.

Vid kommande 500 timmar planerar vi att göra en större service, eventuellt plockar vi då av lastaren för att kolla kopplingen. Motorhuven åker då även av, så att vi lättare kan kontrollera och justera motorns ventilspel. Tills dess är det bara olje- och filterbyten som serviceåtgärder.

P.S. Frontlastaren 40-FTLD604 har en rating på 600kg till FT604 traktorn. Juste av Kellfri att stå för kopplingsbytet i det specifika fallet. Vi har även haft bra erfarenheter av deras garanti- och serviceåtaganden.

Re: Frontlastar tråden

Postat: tor 11 aug 2011, 21:07
av jd6630
sjustera kopplingen??????
har traktorer me många tusen timmar på mätaren o utan rört kopplingen, ännu ett bevis på att foton inte är en traktor utan en dyr leksak.
subframe?? fästjärnen menar du?? e dom bultade i motorn tyder de ju på att idioter gjort konstruktionen, normalt sitter dom i bakaxeln eller i grundramen me 4 bultar. blir ju enorma påfrestningar i drivlinan om de sitter där.
sjustera ventilspel efter 500 timmar??? behövs de göras e de ju en helkass motor
jaja dyra leksaker till fint folk