Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.
Ulf skrev:Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.
Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf
Skogstomte skrev:Ulf skrev:Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.
Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf
Tack Ulf.
Kan även komplettera med att om man stänger av en turbomotor som gått för fullt direkt, utan att den får "lugna ner sig" så riskerar man att förutom koks även att härda upp axeln, precis som du skriver så är turbon glödhet när den jobbar för fullt. Värmen går in i axeln som sedan kallnar = härdning. Detta kan leda till att axeln brister. Förmodligen ingen nyhet detta heller, men bra att veta