Sida 3 av 3

Re: vikplog...

Postat: tor 28 jan 2010, 21:38
av Torparn79
Naders skrev:Har en liten nöt som någon kanske är sugen på att knäcka.
På jobbet har vi en vikplog av den typen som visats på bilderna innan i denna tråd.
Till plogen har vi som kraftkälla en Volvo L220E.
Från plogen kommer det 5 hydraulslangar.
Knixet är att på lastaren finns enbart 4 kopplingar.
2 till den ena kolven och 2 till den andra.
Men den 5:e slangen då?
Vad ska den ha för funktion?
Plogen köptes in före min tid började på jobbet så möjligheten är stor att plogen körts framför en annan lastare innan.
Men ändå.... Plogen går ju att köra med å bägge kolvarna går som de ska så jag förstår inte vad det ska vara bra med den extra slangen för?! Har för mej att den kommer från ett hydraulblock spm sitter på plogen.
Ska se om jag kan knäppa några bilder på den i den närmaste framtiden :roll:

det jag kan tänka mig är att den 5:e slangen är en returslang ifrån chockventilerna och ska gå tillbaka till tanken..
nu spekulerar jag mest, men jag är tämligen säker på att det är så..

Re: vikplog...

Postat: tor 28 jan 2010, 21:53
av Naders
Jo det var nog något i den stilen jag tänkte med.
Nu finns det inget att koppla den i så det blir till att köra "grannt" och undvika diverse hinder så ska det väl funka ändå?! :P

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 14:36
av Slurfi
Tror samma, eller så ska den 5;e slangen in i en gaskula, så är det på min vikplog.

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 15:29
av Naders
Får kolla upp det till helgen....

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 15:43
av MickeBM
Jag tror på chockbomb (gaskula) eller har du den sitter på paketet?

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 15:58
av Slurfi
Kolla här: http://www.blocket.se/haparanda/Vikplog ... ca=1_8&w=1

Vikplogen är utrustad med elventil och tryckreducering.
Om basmaskinen inte har en tankledning så skyddas vingarna vid kollission med en tryckaccumulator.

Så båda är rätt, enklast kanske är att montera en gaskula på lämpligt ställe
så slipper man slangar och kopplingar överallt.

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 16:41
av MickeBM
Blir funktionen verkligen densamma?
Med tankledning så förlitar man sig väl bara till chockventilerna och oljan försvinner till tank.
Då tappar man väl tryck och sliter på ventilerna?
Chockbombens uppgift är väl att ta upp tryckstötar och bibehålla oljemängd/tryck?

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 19:59
av skogsrået
nu har vikplogen kommit..den är gul!..o 3.20 bred tror jag..testade den bara som snabbast när vi fick hem den men måste på verkstad för att koppla till det elektriska att styra den med...men den verkar fungera bra...inte alls tung som jag trott...men visst kommer både det ena o det andra riskera att åka med på köpet..inte bara snön..åtminstone tills man blir van bredden!

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 20:40
av Slurfi
Prova filma lite när du kör sen?

Re: vikplog...

Postat: fre 29 jan 2010, 21:00
av skogsrået
när brevlådorna sprutar åt alla håll tänkte du!!!:)