Sida 1 av 4

Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 18:52
av Edner
Deutzen mår inte bra. :roll:
Idag när jag starta den, så märkte jag att oljelampan inte slocknade.
Så jag stängde av den och kollade nivån, men den var bra.
Tänkte att det är nog fel på givaren och skruvade ur den och skulle se om det kom någon olja och startade igen, men ikke.
Nu vågar vågar jag inte starta mer innan jag hittar något fel.
Får väll ta ner oljetråget tänkte jag.
Så nu har jag hållit på med det ett tag, men lyckas inte.
Jag har lossat på alla bultar, men tråget vill inte släppa i bakkant.
Är den någon som har haft ner tråget på en Deutz 9006 -69 någon gång och isf finns det några dolda bultar som håller kvar eller har det bara smetat fast tro?
Är det någon som har förslag på vad som kan tänkas vara orsaken till det uteblivena oljetrycket?

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 20:19
av massa-ved
Oljetråget på Deutz är bärande i och med att de har separata cylindrar så det är en rätt maffig klump sätt en garagedomkraft under. På de lite nyare sitter det några bultar bakifrån men hålen är genomgående så de syns framifrån. De brukar vara rätt så bra klistrade, en slitsmejsel (tunn huggmejsel ) är ett bra verktyg för att få loss det. Sitter givaren på filterhållaren? Det gör den på 10006 om jag minns rätt , börja med att ta loss den och kolla kanalerna i den. För det där med tråget är ingen rolig operation.

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 21:10
av Edner
Jag såg att den var bärande.
Framänden med framaxeln med sitter ju delvis bultat i tråget.
Jag har inte monterat bort framdelen på traktorn.
Jag tog för givet att det framdelen kan hänga kvar i resten av motorn medan man har tråget borta.
Var det rätt tänkt?
Givaren sitter i filterhållaren ja.
Hade ur givaren och konstaterade att den inte kom någon olja.
Kan kanalen till givaren bli tät?
Eller vad är det jag ska kolla?

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 21:35
av massa-ved
Kolla kanalerna i filterhållaren. Du kan skruva loss filterhållaren, starta och stäng av efter några sekunder varva lite mer än tomgång 1100-1200 varv, öser han ur sig olja då är nog felet i filterh. Kommer ingen olja är felet i blocket eller pumpen.

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 21:47
av Edner
Vet inte om jag vågar att starta mer nu.

Går det att mata alla lager med olja manuellt på något sätt?
Då hade jag vågat att testa lite mer.

Är det verkligen så krångligt att ta ner tråget?
Bara för att se om jag ser något uppenbart.
Tänkte att silen till pumpen kanske är tät.
Är det för vikten eller?
Nu är jag ju en god bit påväg med det.
Det är löst överallt förutom i bakkant.
Har ju tappat ur oljan också.
Eller är det något annat krångel förutom tungt och bökigt som talar emot att ta ner tråget?

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 22:19
av massa-ved
Hur gammalt är oljefiltret? Hållaren är lättast att börja med den sitter väl bara med 4 skruv, prova kanalerna med tryckluft. Det är det lättaste att börja där. Verkar allt ok så kan du fortsätta med tråget. Men börjar du med tråget och felet visar sig vara i filterh. så är det en massa jobb i onödan. Ta ner tråget på en Deutz eller Same för att titta är inget jag skulle göra, det är inte som BM 650 eller Ford 4000 eller liknande. Skulle förvissa mig om att det var till 100% nödvändigt innan.

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: mån 20 jul 2009, 23:01
av Edner
Det låter vettigt.
Ska kolla dom kanalerna innan jag fortsätter.

Oljefiltret är ett par månader gammalt.
Och innan dess, så bytte jag förra året.
Jag byter olja en gång om året trots att traktorn inte används så mycket.
Men jag har inte ägt den i mer än 1,5 år.
Vet ju inte hur täta oljebytena är innan min ägo.

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 20:38
av Edner
Nu har jag haft ner filterhuset och det var inga problem där.
Kanalerna var så stora att jag kunde köra fingrarna igenom.
Så jag fortsatte med att plocka ner tråget.
Efter ett tag så insåg jag vad det var som fortfarande höll fast tråget där bak.
Här sitter en skruv och likadant på andra sidan.
DSC00783.JPG

Problemet är bara att det är fel ände på skruven man kommer åt.
Skruvhuvudet verkar sitta försänkt i den platta som sitter i mellan motor och växellåda!
Detta verkar ju inte klokt!
Hur tänkte dom?
Är det meningen att man måste klyva hela traktorn på mitten för att kunna ta ner tråget???
Om det det är något jag inte har förstått, så hoppas jag att någon här kan upplysa mig.
Det jag tänker nu är att borra bort dom skruvarna, så jag får ner tråget och sedan borra upp hålen i tråget och istället gå upp en dimension och gänga i godset på plattan i mellan motor och låda och när jag monterar skruva fast tråget från andra hållet (framifrån). Då blir det som det borde ha varit från början.
Är de någon som har någon teori om varför dom har gjort såhär?
Tror ni min plan fungerar?

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 20:43
av Edner
Jag såg nu att "massa-ved" skrev att det kunde sitta bultar bakifrån i ett tidigare svar.
Varför???

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 20:54
av Edner
Kanske går det att borra ett hål i bulten och slå i en torx för att sedan skruva ur bulten?

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 21:29
av gnisten83
Om du nu borrar ut den så tänk på att de blir en bultskalle kvar liggande i kopplingskåpan

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 22:08
av Edner
Det är ett stort hål under kopplingen. Har nog suttit ett lock där en gång i tiden.
Jag hoppas att resterna av bulten ska kunna ramla ut den vägen.
Men jag prövar att skruva upp den med torxmetoden först.

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: lör 25 jul 2009, 23:40
av mrlynx
Det verkar nästan som en fransk konstruktion 😈
Jag har en gång hjälpt till att byta stödlagret till höger drivaxel på en Citroen CX TRD Turbo 2.
Stödlagret sitter på oljetråget så när lagret skar så sabbade det tråget som är i gjuten aluminium.
I tråget finns en inspektionslucka men för att byta lagerhållaren måste man ta ner hela tråget.
Tråget sitter bland annat bultat med två skruvar bakom svänghjulet så det blir att lyfta ur motorn och demontera svänghjulet för att byta lager till en drivaxel.
Jag trodde det bara var fransmän som kunde hitta på en sån konstruktion. :?:

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: sön 26 jul 2009, 00:47
av Edner
Jag började faktiskt fundera över om någon fransman
kan ha haft ett finger inblandat i konstruktionen.
Jag har en gång i tiden ägt en fransk bil.
En Peugeot Mi16x4.
Det var en mardröm.
Kör en dag och meka 2 dagar o byt ut dyra delar som man fick specialbeställa från frankrike bara för att den hade fyrhjulsdrift.
Den bilen var full av underdimensionerade idiotkonstruktioner.
Aldrig mer något från det landet!

Re: Inget oljetryck Deutz 9006

Postat: sön 26 jul 2009, 15:12
av Edner
Edner skrev:Nu har jag haft ner filterhuset och det var inga problem där.
Kanalerna var så stora att jag kunde köra fingrarna igenom.
Så jag fortsatte med att plocka ner tråget.
Efter ett tag så insåg jag vad det var som fortfarande höll fast tråget där bak.
Här sitter en skruv och likadant på andra sidan.
DSC00783.JPG

Problemet är bara att det är fel ände på skruven man kommer åt.
Skruvhuvudet verkar sitta försänkt i den platta som sitter i mellan motor och växellåda!
Detta verkar ju inte klokt!
Hur tänkte dom?
Är det meningen att man måste klyva hela traktorn på mitten för att kunna ta ner tråget???
Om det det är något jag inte har förstått, så hoppas jag att någon här kan upplysa mig.
Det jag tänker nu är att borra bort dom skruvarna, så jag får ner tråget och sedan borra upp hålen i tråget och istället gå upp en dimension och gänga i godset på plattan i mellan motor och låda och när jag monterar skruva fast tråget från andra hållet (framifrån). Då blir det som det borde ha varit från början.
Är de någon som har någon teori om varför dom har gjort såhär?
Tror ni min plan fungerar?


Ingen med åsikter???