Traktorer och processorer

SKOGSTAK TILL VALTRA

8 inlägg 4309 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SKOGSTAK TILL VALTRA

skogsjan  
#62500 Hej! Jag har en valtra 6350-07 med twin-trac, jag funderar på att bygga om standardtaket till ett skogstak såsom det finns som tillval till Valtra traktorer. Är det nån som har erfarenhet av ett sådant projekt. tacksam för svar!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Hällsjöingen  
#62823 Har ingen erfarenhet av själva ombyggnationen. Jag har däremot en 6350-*07 med original skogshytt, och jag kan bar akonstatera att jag aldrig köper en skogstraktor utan glastak någon fler gång. Vilken skillnad det blev. Jag kör dagligen med 8 meters Cranabkran monterat i jakefäste och Arbro aggregat. Men jag använder naturligtvis maskinen till skotning med. Lycka till med projektet. Ett tips: Försök att få vindrutetorkare på alla rutorna om du kan, sikten försämras radikalt när det regnar. Och se till att du har luftmunstycken till alla rutor så att du kan blåsa bort imma.

Användarvisningsbild

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Skogstomte  
#62834 Hej!

Vi frågade på en sådan hytt en gång och den kostade 30000:- i tillägg vid nyköp. Men den skulle vara godkänd enl. alla normer. Vet inte om det är en specialram under eller om Valtra såg chansen att ockra lite extra?

Inget nytt under solen kanske. men om man vill slippa bygga på vindrutetorkare på alla rutor (original tre stycken har jag för mig) så kan man ju vaxa dem och få skaplig sikt även vid regn.

Avatar Fallback

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Hällsjöingen  
#62853 Hej igen

Jodå det är en spciell ram man har monterat, helt olik originalet. Jag har också för mig att den skulle var godkänd enligt bla, bla, och så vidare. Även vägverket skulle godkänna plykarbonatrutorna, vad nu de har för betydelse eftersom de sitter i den bakre delen av traktorn.
Gällande vindrute torkarna så sitter det endast en på takfönstren och den sitter på takluckan. Polykarbonatrutor blir ganska lätt repiga, så man for vara noga med hur länge man kör torkaren. Jag ska prova att vaxa rutorna och se om det blir bättre, förmodligen har du helt rätt i detta.

Avatar Fallback

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63534 Hej!

Jag har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med vaxliknande produkter på polykarbonat-rutor.
Minns inte var jag läst det eller vad som kunde hända, men kolla upp det innan du börjar!

Avatar Fallback

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Griffin  
#63590 Gissar på att de blir vita och flammiga som all annan plast blir när man vaxar

Avatar Fallback

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Hällsjöingen  
#63615 Ok det var bra att få reda på detta innan man hunnit testa vax. Plastrutorna är väldigt lätta att repa ner. Kanske repborttagningsmedel fungerar.

Användarvisningsbild

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

totte  
#63620 Jag skulle snacka med en glasmästare om hur man kan behandla såna rutor, dom bör veta vad det finns för grejor för olika sorters rutor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).