Traktorer och processorer

arbro 350/BJM 350

14 inlägg 13868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61081 Funderer på å investere i stegmater agregat. Men er litt i tvil på hva man skal velge. Har lest en del om arbro 350 her inne, men finner lite om bjm350. Ser på hjemmesiden til bjm att dette har mere kvistningskraft enn arbro`n. Noen som har erfaringer av begge? Noen som vet pris på disse to? Skal monteres på vanlig tømmerkran. Skal i første rekke brukes i egen skog men noe leie kjøring kan det bli. Blir mest brukt på tømmer men også noe bjørk. Har sett litt på rullmater agregat også men synes det blir for dyrt. Håper noen har synspunkter på begge disse. Ris og ros.

Mvh
Nils Inge



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61112 Har själv en gammal Arbro (99) som hållit rätt hyvvsat med tanke på att den slitit i stormskog de mesta.
Om du ska köpa begagnat ska du välja nyare än min, typ 2003 eller nyare och den ska ha mäthjul för
längdmätning.
Vissa har istället givare på slaget som mäter längden och slirar frammatningen så blir biten för kort 😡
En ny har jag för mej kostar ca 280' inkl motomit

Såg på Elmia lite på Nisula 400 som kostade ca 370' plus en pump som gav 100-150min/l .
Denna är rullmatad men väger mera än Arbron.

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61142 Takker for svar. Hadde tenkt å kjøpe nytt, men kommer det opp noe brukt så vil det selvsagt vurderes. Hvorda er vedlikeholdet
på disse? Har egentlig utelukket rullmater agregat på grunn av prisen.
Fant ett brukt bjm350 agregat på blocket.
Hva tror du om dette?

Bild


Pris: 125 000:-

Bjm 350, dator längd,diam.slaglängd kvistning 1 meter.ca 3 år.kapar o kvistar 35cm diam. rotor ingår ej i priset.125000 plus moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: arbro 350/BJM 350

stegmaster  
#61146 Her e 2 videor som visa BJM 350 i aksjon.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJ1d3I0MkZs[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XK6PrnMCZ8A&feature=channel_page[/youtube]

Her er et par stykken på ARBRO
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M3Pm9B5xXaI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NeEeygk0sLc[/youtube]

Til den bruken du beskriver, ville jag valget et helt annat aggregat, men jag e som kjent innhabil i dessa spörsmål. :mrgreen:
Detta har en sterk kvistning, och nästan ingen underhåll. Kvistar samma dim. som dom andra, men man kan inte klippa större en ca 30cm. Återförsaljare i Sverige er FTG cranes. Dessutan e det ca halva priset av en ny av dom andra. :grin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y_1LT7q807Q&feature=channel_page[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZaF6yW5oy7s[/youtube]
Men lykka til med ditt val ,va det nu måste bli? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61160 Skjønner hva du mener :wink:
Men problemet for meg er at de som kjøper tømmeret, ikke vil ha virke som er kuttet på den måten som naarva gjør. Har det ikke vært for det så hadde det blitt litt lettere å velge :smile:
Fikk pris på en naarva-grip 1000-23E av AB-landbruk, men det er et annet prosjekt :grin:

Stegmaster hadde du et tapio agregat en gang? Hva synes du om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: arbro 350/BJM 350

stegmaster  
#61213
skogsnils skrev:Skjønner hva du mener :wink:
Men problemet for meg er at de som kjøper tømmeret, ikke vil ha virke som er kuttet på den måten som naarva gjør. Har det ikke vært for det så hadde det blitt litt lettere å velge :smile:
Fikk pris på en naarva-grip 1000-23E av AB-landbruk, men det er et annet prosjekt :grin:

Stegmaster hadde du et tapio agregat en gang? Hva synes du om det?


Jo ,jeg hadde et tapio 280 ca 1990, det var mye tull med sverd og kjeder på dette, dessuten sluret det mye ved stegmating, slik at en ikke kunne telle antall steg som antall meter, dette går fint med stegmaster`n som ikke slurer når steget kjøres helt ut.
En måtte også ha en styreboks på størrelse med en sikringsboks(hustype) montert inne i traktorhytta, dette var ikke særlig praktisk. 😡
Jeg har også hugget virke som er gått til sagtømmer med stegmaster`n, men da har jeg kuttet et tynt kutt med motorsaga i endene på stokken etter at de ligger klar på velta, så det er ikke noe problem.
Legger ved et bilde på Tapio opplegget, og et av leveringklart virke hugget med stegmaster`n.
Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61299 Blir jo en god del ekstra jobb med reinkapping hvis man tar ut en del tømmer, som i mitt tilfelle vil bli 500m3 å oppover i året.
Var det derfor du hadde zetor da, for å få plass til styringsboksen :wink: :lol:
Hvordan er styringsboksene på disse agregatene i dag da? Må ha blitt litt mindre da vel :smile:
Den naarva steg-master rs25 ser jo veldig grei ut da.

   TS
Användarvisningsbild

Re: arbro 350/BJM 350

stegmaster  
#61316
skogsnils skrev:Blir jo en god del ekstra jobb med reinkapping hvis man tar ut en del tømmer, som i mitt tilfelle vil bli 500m3 å oppover i året.
Var det derfor du hadde zetor da, for å få plass til styringsboksen :wink: :lol:
Hvordan er styringsboksene på disse agregatene i dag da? Må ha blitt litt mindre da vel :smile:
Den naarva steg-master rs25 ser jo veldig grei ut da.


Ja , det passet bra med en Zetor hytte til dette "skapet", men det ville blitt problemer å fått det inn i valmeten. :???:
Vet ikke hvordan dette er på de nye idag, men på stegmaster`n så sitter alt på selve aggregatet, og det passer fint med en liten gravemaskinhytte: :mrgreen:
Jeg har aldrig levert så mye som 500m3 med sagtømmer, men jeg har ikke kuttet med saga på annet en selve sagtømmeret,
masseveden har gått som den var. Men stort sett går det jeg hugger til ved, så da er det jo ikke noe problem, men jeg forstår ditt problem når du skal hugge så mye som 500m3.

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61452 Har ikke alt for god plass jeg heller. Har to stk John Deere 6300/6320. Brukes i skogen å i jordbruk. Har fungert helt greit.
Tror jeg vil satse på kjede kapping. Men det blir ikke noe handel før til høsten uansett. Skal undersøke litt priser å slikt framover nå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: arbro 350/BJM 350

stegmaster  
#61486
skogsnils skrev:Har ikke alt for god plass jeg heller. Har to stk John Deere 6300/6320. Brukes i skogen å i jordbruk. Har fungert helt greit.
Tror jeg vil satse på kjede kapping. Men det blir ikke noe handel før til høsten uansett. Skal undersøke litt priser å slikt framover nå.


Fordelen med kjedekapping er jo at du kan kappe opp til ca 35cm selv om kvistediameter er ca 30cm.
Vil du ha helt nytt utstyr?
Har sett at det er noe brukt av arbro på finn.no av og til, så hvis du ikke må handle "idag" så dukker det nok opp noe.
Du får holde oss oppdatert når du kjöper noe, :geek:
Legg gjerne opp noen bilder også, det er alltid greit og se hvordan andre driver. :geek:

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61528 Nei det trenger ikke å være nytt. Men vil ha prisene på nytt så jeg kan sammenligne litt.
Har sett disse på finn jeg med, virket ganske grei pris på disse.
Har sendt mail til lantmannen i norge, da det er disse som skal forhandle Arbro her til lands.
Prisen på bjm`n vet jeg ikke ennå, finner ikke noe epost adresse på hjemmesiden deres. Men jeg får ta en telefon snart.
Er faktisk veldig lærerikt å se hvordan andre gjør det. Så dette forumet er genialt synes jeg :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#61529 Her er noen bilder fra siste vinters drift

Bild


Brukbar stor furu. :smile:
Bild


Viktig med høy komfort i pausene. :smile:
Bild


Mye kvistarbeid på denne. :smile:
Bild


Kvistagregatet skal kunn brukes til gran tømmer. Furu skogen hos oss er alt for grov til slikt utstyr. Så er det mye spesial lengder som går til laft å annet spesialvirke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: arbro 350/BJM 350

stegmaster  
#61563 Fine bilder her. :grin:
Det var virkelig en stor furu du hadde fått tak i(kunne holdt meg med ved et helt år) :wink:
Ser du har samme tømmerhenger som meg, bare din er ca 10år nyere. :sad:
Her er priser på Tapio aggregater(i Svenske kr), disse ble tidligere solgt av hako maskin.(klikk på skördaraggregat)
http://www.vedmaskin.com/system/webshop.asp?HID=700&FID=484&HSID=11687

Avatar Fallback

Re: arbro 350/BJM 350

skogsnils  
#73904 Ble litt forandring i planene. I sommer kjøpte jeg et patruuna stegmater agregat, et slik som du henger bak kranen å ikke i kranspetsen. Satser på å kjøre med dette i et par år nå så heller bytte ut hele ekvipasjen, både tømmervogn og stegmateren. Kan ikke bare investere heller, må komme litt inn også :wink:
Skal prøve å komme med noen bilder etter hvert. Men for øyeblikket så hugger vi bare furu, så da er det ikke i bruk. Lite snø i trøndelag nå, så da må man benytte seg av det. Skal gå på grana når det blir mere snø.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).