Sida 3 av 5

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: mån 11 maj 2009, 21:49
av nisse
Henrik K skrev:Dom får inte ens dra vagn.
Endast vagn med redskap till själva hjullastaren i så fall om något.


Stämmer det? Jag körde om en JCB med 8t bandgrävare på trailer igår.På allmän väg

/Nisse

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: mån 11 maj 2009, 22:59
av Henrik K
nisse skrev:
Henrik K skrev:Dom får inte ens dra vagn.
Endast vagn med redskap till själva hjullastaren i så fall om något.


Stämmer det? Jag körde om en JCB med 8t bandgrävare på trailer igår.På allmän väg

/Nisse


En hjullastare har väl inte regg plåt å är inreggad utan går väl som motorredskap.
Precis som en skördare och skördetröskor.

Men sen hur och om man följer alla lagar å regler sen....

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tis 12 maj 2009, 21:39
av nutte
förut kunde man gå in på valtras sida å "bygga" sin egen traktor för att få ett ca pris men ja kan inte hitta det just nu, har dom tagit bort det eller är det ja som inte hittar på sidan?

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 14 maj 2009, 10:00
av Jesper
Köper du nytt ska du prova en med steglös låda. Halverad soppaförbrukning vid transport och du behöver inte bekymra dig att växla ner inför backar osv. Bara att köra. Jag skulle aldrig ens fundera över något annat om jag skulle köpa nytt i den där storleksklassen. Det den kostar mer i inköp får du igen i andrahandsvärde. En Valtra T190 Classic med totalt manuell låda blir i stort sett osäljbar om ett par år skulle ja tro. Sen igen soppaförbrukningen, blir ett par liter insparade om den drar 7-8 istället för 15-20 per timme på väg.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 14 maj 2009, 10:33
av Torparn79
Jesper skrev: En Valtra T190 Classic med totalt manuell låda blir i stort sett osäljbar om ett par år skulle ja tro. Sen igen soppaförbrukningen, blir ett par liter insparade om den drar 7-8 istället för 15-20 per timme på väg.

så sa man om bm 2654 och valmet 2005 och 2105 oxå men dom verkar ju vara gjutna i guld än så länge...
man ska upp i ganska många årstimmar för att bränsleförbrukningen ska betala en steglös låda..

nutte->
hur mycket kör du om året?
under 300 timmar så känns det som lyxigt att köpa nytt, du kan få tag på en vettig traktor som har gått under 1500 h till riktigt vettiga priser...

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 14 maj 2009, 18:23
av Valtra
så mycke bränsle sparar man inte på steglös låda.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: fre 15 maj 2009, 07:15
av nutte
ja kör cirkus 300-400 timmar med just stortraktorn, å kanske 200 med den "lilla", tanken är att dom 2 ska bli en...då blir det förmodligen billigare i längden att ha en ny att amortera på än att reparera 2 st gamla... + att man får bättre komfort å där med kanske använder traktorn mer än man gör idag.... man drar sej lite för att åka långt i 2105 exvis, man blir helt enkelt för trött i knoppen...

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: lör 16 maj 2009, 09:48
av Jesper
Här körde LRf tillsammans med nån Eco-drive firma test med Fendt 818 och Mf 6480 på väg. Testet bestod i att dra en 15 tons gruskärra längs en 8 km lång sträcka.
Fendten kördes med och utan TMS (aut. för motorstyrning osv). På den korta sträckan drog Fendten flera liter mindre...Utan att du måste röra nånting förutom körpedalen. Sen så skiljer det inte mycket i pris alls längre, kom ihåg att Agcos steglösa (Fendt, MF mfl) är MYCKET billigare att tillverka än Dyna 6.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: ons 20 maj 2009, 08:58
av Valtra
Jesper skrev:Här körde LRf tillsammans med nån Eco-drive firma test med Fendt 818 och Mf 6480 på väg. Testet bestod i att dra en 15 tons gruskärra längs en 8 km lång sträcka.
Fendten kördes med och utan TMS (aut. för motorstyrning osv). På den korta sträckan drog Fendten flera liter mindre...Utan att du måste röra nånting förutom körpedalen. Sen så skiljer det inte mycket i pris alls längre, kom ihåg att Agcos steglösa (Fendt, MF mfl) är MYCKET billigare att tillverka än Dyna 6.


steglösa lådan är inte billigare än dyna 6, inte enligt en gubbe från agco. han sa att man får lägga ca 100000 extra för att få en steglös traktor istället för med dyna 6. sen så skiljer de ju 30hk i effekt på 818 och 6480. där va ju bränsle test i traktor power med och där lyckades ju inte mf så bra på tung transport.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 21 maj 2009, 11:17
av mixter1
Hej!
tänkte komma med ett litet inlägg bara, när du går från en traktor som gör 30 km/h till en som gör 40km/h så ta till några hk extra för att inte uppleva den nya traktorn som trött. i huvudet så vet man ju att det går fortare, men man upplever traktorn som trött pga. den högre utväxlingen.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 21 maj 2009, 22:38
av Jesper
Valtra skrev:
Jesper skrev:Här körde LRf tillsammans med nån Eco-drive firma test med Fendt 818 och Mf 6480 på väg. Testet bestod i att dra en 15 tons gruskärra längs en 8 km lång sträcka.
Fendten kördes med och utan TMS (aut. för motorstyrning osv). På den korta sträckan drog Fendten flera liter mindre...Utan att du måste röra nånting förutom körpedalen. Sen så skiljer det inte mycket i pris alls längre, kom ihåg att Agcos steglösa (Fendt, MF mfl) är MYCKET billigare att tillverka än Dyna 6.


steglösa lådan är inte billigare än dyna 6, inte enligt en gubbe från agco. han sa att man får lägga ca 100000 extra för att få en steglös traktor istället för med dyna 6. sen så skiljer de ju 30hk i effekt på 818 och 6480. där va ju bränsle test i traktor power med och där lyckades ju inte mf så bra på tung transport.


Ja självklart är den lite dyrare att köpa, men den är mycket billigare att tillverka. Med andra ord finns det stor prutmån på traktorerna med steglös låda. Dessutom får man oftast lite mer utrustning på de med steglös låda som man får betala extra för annars.

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: lör 27 jun 2009, 21:47
av nutte
Nu har vi varit å kollat på en 8550 -01 som "bara" gått strax över 2000 timmar, i mkt bra skick, priset är oki för en 8550 i det skicket skulle ja tro... å vi funderar på det där om det är FÖR lyxigt med en HELT NY traktor för dom uppskatningsvis 3-400 timmarna vi kör... men så kom ja på å undrar va drar en 8550?... är det uppemot 12-15 liter timmen eller?... Då kan man lika gärna köpa en lågvarvig t160 eller t170 för lite mer pengar å hellre amortera diesel skillnaden... Äre nån av er som vet hur mkt en sån 8550 drar? det är kopplingsfri fram/back på den å va ja förstod 3 stegs snabbväxel, om det nu har betydelse?

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 02 jul 2009, 00:08
av Valtra
kom på en sak nu, det finns en lågvarvig i valmet 8000 seiren med, tror det är 8750 men är inte 100% säker

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 02 jul 2009, 20:25
av HÅkan N
Valtra skrev:kom på en sak nu, det finns en lågvarvig i valmet 8000 seiren med, tror det är 8750 men är inte 100% säker

Den lågvarviga heter 8350 6 cyl 135 HK
Lågvarig 4 cyl är 6750 105 HK.....

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Postat: tor 02 jul 2009, 20:49
av Valtra
HÅkan N skrev:
Valtra skrev:kom på en sak nu, det finns en lågvarvig i valmet 8000 seiren med, tror det är 8750 men är inte 100% säker

Den lågvarviga heter 8350 6 cyl 135 HK
Lågvarig 4 cyl är 6750 105 HK.....


kom på de sen att de kanske va 6750 som va lågvarvig och inte 8750 :oops: